• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3678 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ آذر

چهره‌ها - خبرها

حمله انتحاري دركابل
يك بمبگذار انتحاري به مسجدي متعلق به شيعيان در شهر كابل پايتخت اين كشور حمله كرد كه در اثر آن دست‌كم ۲۹ تن كشته و ۳۵ تن ديگر زخمي شده‌اند. به گزارش ايسنا، به نقل از راشاتودي، طبق گزارش شبكه طلوع‌نيوز افغانستان، اين انفجار در منطقه دارالامان در شهر كابل رخ داده و مسجدي موسوم به «باقرالعلوم» را هدف قرار داده است. طبق گزارش‌ها بمبگذار انتحاري بعد از ورود به مسجد جليقه انفجاري خود را منفجر كرده است. اين دومين حمله‌اي بوده كه روز دوشنبه در پايتخت افغانستان اتفاق افتاده است. اوايل روز گذشته نيز در اثر انفجاري در نزديكي منطقه بگرامي در كابل دو نفر مجروح شدند. به گفته بصير مجاهد، سخنگوي پليس كابل دو سرباز ارتش افغانستان در اين انفجار زخمي شده‌اند. در اين راستا داعش مسووليت حمله به اين مسجد متعلق به شيعيان را بر عهده گرفت. بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امورخارجه ايران نيز حمله انتحاري به عزاداران حسيني  را به شدت محكوم كرد.

حزب‌الله پيشنهاد كابينه ۳۰ نفره را داد
منابع لبناني اعلام كردند كه مذاكرات براي تشكيل دولت سعد حريري به بن بست رسيده و حزب‌الله پيشنهاد داده كه براي خروج از اين بن بست دولتي متشكل از ۳۰ وزير تشكيل شود. به گزارش ايسنا، طي دو روز گذشته تلاش‌ها براي تشكيل دولت لبنان به رياست سعد حريري كمتر شده است و احتمالا بحث جدي در اين باره به روزهاي آينده موكول خواهد شد. مذاكرات تشكيل دولت با چند مانع روبه‌رو شده است: مخالفت جريان آزاد ملي و القوات اللبنانيه با دادن يكي از پست‌هاي انرژي، ارتباطات و كار به جريان المرده به رياست سليمان فرنجيه. جريان آزاد ملي خواهان پست وزارت انرژي است و سعد حريري خواهان پست ارتباطات براي جمال الجراح است. جريان ميشل عون و القوات اللبنانيه نيز مي‌خواهند وزارت كار به آنها داده شود. سعد حريري براي قانع كردن فرنجيه جهت قبول پست وزارت آموزش به جاي وزارت كار تلاش زيادي كرده اما وي همچنان بر در اختيار داشتن وزارت كار پافشاري مي‌كند. مشكل بعدي اين است كه نبيه بري، رييس پارلمان لبنان با دادن يكي از كرسي‌هاي شيعيان به عون مخالف است. سعد حريري نيز با كناره‌گيري از دادن پست متعلق به سني‌ها به رييس‌جمهور مخالف است. وليد جنبلاط، رييس حزب سوسيال ترقي‌خواه با در اختيار گرفتن پست وزارت امور اجتماعي مخالف است. پس از توافق با دادن پست‌هاي مساوي به القوات اللبنانيه و جريان آزاد ملي و وزير شدن مجدد ميشل فرعون و دادن پست‌هايي به جريان المرده، الكتائب و الطاشناق و حريري براي رييس‌جمهور تنها يك وزير مسيحي مي‌ماند كه پست اقليت‌ها را در اختيار خواهد داشت. در سايه به بن بست رسيدن مذاكرات، تلاش‌هايي صورت گرفته تا ميشل عون و سعد حريري به افزايش وزراي دولت به ۳۰ تن قانع شوند. حزب‌الله لبنان از اين تلاش‌ها حمايت مي‌كند. اين پيشنهاد مي‌تواند تعدادي از موانع را از سر راه بردارد. در صورت اجراي اين پيشنهاد ميشل عون و سعد حريري مي‌توانند دو وزير مسيحي داشته باشند و در آن صورت حريري مي‌تواند از يك كرسي به نفع كرسي ششمي براي ميشل عون كناره‌گيري كند. اين كرسي متعلق به سني‌ها خواهد بود و از آن عبدالرحيم مراد است. عون مي‌تواند در اين صورت كرسي ششمي براي شيعيان داشته باشد و حزب سوري قومي اجتماعي مي‌تواند كرسي براي اسعد حردان در اختيار بگيرد.
 
4 دقيقه مذاكره پوتين و اوباما

رييس‌جمهوري امريكا و همتاي روسش در گفت‌وگويي چهار دقيقه‌اي در حاشيه نشست سازمان همكاري‌هاي اقتصادي آسيا - اوقيانوسيه (اپك) در پرو به بررسي دو بحران سوريه و اوكراين پرداختند. به گزارش ايسنا باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا بر تعهد كشورش و شركاي آن در حفظ حاكميت اوكراين و تماميت ارضي‌ آن تاكيد كرد و از پوتين خواست به تعهدات روسيه بر اساس توافقنامه مينسك كه در راستاي پايان درگيري‌ها در شرق اوكراين است، پايبند بماند. اوباما درباره سوريه نيز بر لزوم ادامه پيگيري‌هاي جان كري و سرگئي لاوروف، وزيران خارجه امريكا و روسيه در زمنيه طرح‌هاي پايان دادن به خشونت در سوريه تاكيد كرد. اين نشست كه چهار دقيقه و به طور غيررسمي بود احتمالا آخرين ديدار بين اين دو رهبر قبل از ترك پست رياست‌جمهوري از سوي اوباما باشد. روابط پوتين و اوباما چندان خوب نبود و اوباما اخيرا به پوتين درباره حملات سايبري كه به مسكو براي تاثيرگذاري بر روند انتخابات امريكا نسبت داده شده، هشدار داد. كرملين نيز درباره اين ديدار گفت: ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه با اوباما بر لزوم ايجاد راه‌حل براي بحران سوريه طي دو ماه آينده توافق كرد. دفتر مطبوعاتي كاخ سفيد نيز گفت: اوباما در اين ديدار بر لزوم ادامه طرح‌هاي ويژه درباره سوريه با همكاري جامعه جهاني براي كاهش شدت خشونت‌ها و رنج ملت سوريه تاكيد كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون