• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3679 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳ آذر

ابتكار، رييس سازمان محيط زيست گفت

با رييس‌جمهور عراق درباره حل مشكل گرد و‌غبار گفت‌وگو كرده‌ام

همايش «مقابله با آثار جنگ بر محيط زيست» كه روز گذشته با حضور معصومه ابتكار، رييس سازمان محيط زيست و رييس سازمان انرژي اتمي كشور در پرديسان برگزار شد، فرصت مناسبي بود تا ابتكار بار ديگر به منشا گرد و غبار در كشور كه اين روزها دامن شهر بندرعباس را هم گرفته، اشاره كند: تشديد مخاصمات طي چند سال اخير در عراق باعث افزايش توفان‌هاي گرد و غبار در ايران شده است. » او گفت: « با توجه به اينكه آثار جنگ در محيط زيست را مستقيما مشاهده مي‌كنيم و درگير آن هستيم، برگزاري اين مراسم و بررسي ابعاد مختلف اين موضوع در بعد منطقه‌اي و بين‌المللي اهميت ويژه‌اي دارد. كشور ما چندين سال است كه از آثار جنگ و گرد و غبار ناشي از آن آسيب مي‌بيند. يكي از دلايل تشديد گرد و غبار، تشديد مخاصمات در كشورهاي همسايه به ويژه عراق است. همچنين رها شدن اراضي كشاورزي در اين كشور آثار و تبعات منفي خود را به شكل گرد و غبار در ايران نشان داده است.» او در ادامه با اشاره به اينكه اخيرا حملات داعش به انبار نفتي و گوگرد در عراق باعث ايجاد بلوم گوگرد در جو شد، افزود: اين شرايط جوي به سمت ايران نيز حركت كرد، اما وارد ايران نشد كه در صورت ورود به ايران مي‌توانست باران اسيدي شديدي را در ايران ايجاد كند، بنابراين تهديدات زيست محيطي ناشي از جنگ عراق براي كشور ما ادامه دارد. در حقيقت در سال‌هايي كه ناامني در اين كشور شديد شده، مديريت درستي بر كانون‌هاي گرد‌و غبار اين منطقه وجود نداشته كه اين موضوع باعث شده كانون‌هاي جديد گرد و غبار در عراق شكل بگيرد كه در نتيجه آن استان‌هاي غربي ايران به ويژه ايلام، كرمانشاه و اهواز تحت تاثير گرد و غبار عراق قرار گرفته‌اند. »
او در بخش ديگري از صحبت‌هايش به نامه‌اي كه به دبيركل سازمان ملل متحد نوشته اشاره كرد و گفت: «در سال‌هاي گذشته جنگ‌ها و حملات رژيم صهيونيستي به سرزمين‌هاي اشغالي باعث از بين رفتن زيرساخت‌هاي غزه شده است. اين حملات باعث شكل‌گيري بحران‌ها و مشكلات زيست محيطي در غزه شد بنابراين سازمان‌هاي مختلف بين‌المللي از جمله ايران نسبت به اين مساله واكنش نشان دادند. در اين مورد نامه‌اي به بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل متحد نوشتم و ضمن محكوم كردن اين حمله رژيم صهيونيستي به غزه، هشدار دادم كه در نتيجه اين حملات نظامي، فجايع زيست محيطي در سرزمين‌هاي اشغالي از جمله غزه صورت گرفته است.»
ابتكار همچنين در حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران از ارايه درخواست رسيدگي به كانون‌هاي گرد و غبار داخل عراق به رييس‌جمهوري اين كشور خبر داد. او گفت: « اخيرا در اجلاس مراكش نشست‌هاي تخصصي درباره گرد و غبار برگزار شد كه با رييس عمران و محيط زيست سازمان ملل متحد رايزني‌هايي در سطح بين‌المللي انجام گرفت تا مقابله با آثار گرد و غبار و كانون‌هاي شكل گرفته را شاهد باشيم. همچنين در حاشيه اجلاس مراكش با فواد معصوم، رييس‌جمهور عراق نيز ملاقات‌هايي انجام داديم و درخواست جدي كرده‌ايم تا رسيدگي لازم به كانون‌هاي گرد و غبار داخل عراق انجام بگيرد. »
همچنين در مراسم ديروز علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي كشور گفت: « به عنوان يك فرد دانشگاهي و همچنين با مسووليت‌هايي كه در وزارت خارجه و اكنون در سازمان انرژي اتمي داشته و دارم به محيط زيست به عنوان يك مساله جهاني كه بر جوامع جهاني تاثير مي‌گذارد و همچنين به مناقشات و جنگ پرداخته‌ام. بايد بپذيريم كه در منطقه شاهد مناقشات هستيم و هر روز اخبار و تصاوير دلخراشي را مي‌بينيم و رنج انسان‌ها را شاهديم و همه اينها به تخريب محيط زيست منتج شده است. صالحي گفت: بايد اميدوار باشيم تسليحات هسته‌اي هيچگاه مورد استفاده قرار نگيرد بايد در سطح منطقه‌اي و جهاني توجه كنيم كه اين وظيفه بسيار سنگين بر دوش ماست. يافته‌هاي علمي به ما مي‌گويد اختلالات محيط زيستي مي‌تواند معيشت انسان را تا هزاران سال دچار مشكل كند و كيفيت زندگي را براي نسل‌هاي متمادي تحت تاثير قرار دهد. در زمينه تخريب محيط زيست و توسعه پايدار نگراني‌هايي وجود دارد. همچنين ضرورت دارد بر تشديد پديده گرد و غبار در اثر مخاصمات توجه كنيم و به افزايش آگاهي براي پيامدهاي تخريبي جنگ بر محيط زيست نيازمنديم و اين امر مستلزم همكاري منطقه‌اي بيشتر است كه اميدواريم مورد توجه جهاني قرار گيرد. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون