• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3679 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳ آذر

چيت چيان:

همكاري فعالان اقتصادي ايران و اسلووني در كشورهاي ثالث امكان‌پذير است

وزير نيروي كشور مي‌گويد: «فعالان اقتصادي ايران و اسلووني علاوه بر همكاري در كشورهاي يكديگر، مي‌توانند در كشورهاي ثالث نيز همكاري داشته باشند.»
«حميد چيت‌چيان» در نشست تجاري كه روز گذشته ميان هيات‌هاي تجاري ايران و اسلووني برگزار شد، گفت: « ايران از همكاري‌هاي اقتصادي كه ميان دو كشور قابل انجام است، حمايت مي‌كند و آماده است زمينه را براي فعاليت‌هاي مشترك سامان دهد. هر چه بيشتر بتوانيم اين همكاري‌هاي اقتصادي را گسترش دهيم، به سمت استحكام صلح در منطقه حركت كرده‌ايم.»
چيت‌چيان گفت: «اسلووني در زمينه صنايع خودروسازي، دارويي، ماشين‌سازي سنگين و ساخت توربين‌هاي آبي مي‌تواند با شركت‌هاي ايراني، فعاليت‌هاي ثمربخشي شكل دهد.»
نشست تجاري ايران و اسلووني ديروز، سه شنبه، با حضور «بروت پاخور» رييس‌جمهوري اسلووني و حميد چيت‌چيان، وزير نيروي كشورمان و نمايندگان 50 شركت اسلوونيايي در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران برگزار شد.
در اين نشست علاوه بر سخنراني رييس‌جمهوري اسلووني و وزير نيروي ايران، همچنين سه سند همكاري در زمينه‌هاي اقتصادي، فناوري و نانو زيستي به امضا رسيد.
سند توسعه همكاري‌هاي اقتصادي را محمد خزاعي، معاون وزير امور اقتصادي و دارايي ايران و ادواردو پوچيو، وزير توسعه اقتصادي و فناوري اسلووني و همچنين سند همكاري فناوري ارتباطي در زمينه ارتباطات و فناوري اطلاعات (آي‌سي‌تيICT) را محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و ادواردو پوچيو، وزير توسعه اقتصادي و فناوري اسلووني به امضا رساندند.
سند همكاري‌هاي علمي در حوزه نانو زيستي را سعيد سركار، رييس شوراي فناوري نانو و ژوزف گيوكوش، رييس موسسه تحقيقات نانو به نمايندگي از كشورهاي ايران و اسلووني امضا كردند.
اسلووني ساختار اقتصاد صنعتي دارد و 75 درصد توليد ناخالص داخلي آن به صادرات متكي است.
بر اساس آمارهاي رسمي، حجم مبادلات تجاري ايران و اسلووني در سال‌هاي گذشته كاهش يافت و از 96 ميليون يورو در سال 2011 ميلادي (1390 خورشيدي) به 46 ميليون يورو در سال 2012 و به 25 ميليون و 500 هزار يورو در سال 2013 رسيد.
دو كشور دي ماه 1394 يادداشت تفاهم همكاري‌هاي اقتصادي امضا كردند.
افزايش حجم روابط ايران و اسلووني تا ۴ سال آينده
 رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران با اشاره به اينكه اقتصاد، راه‎حل اصلي براي دستيابي به اهداف كلان سياسي است، گفت: كشور اسلووني شاهراه مهم ترانزيتي اروپا است. غلامحسين شافعي در ديدار با رييس‌جمهور اسلووني و هيات همراه با اشاره به گذشت بيش از يك سال از توافقات هسته‌اي ايران با كشورهاي 1+5، گفت: اين توافقات اميدهاي بسياري را برانگيخت و ايران در اين مدت، پذيراي مقامات كشورهاي زيادي بوده است.
وي با اشاره به اينكه اين مقامات در راس هيات‌هاي تجاري بزرگ وارد ايران شدند، اظهار داشت: اين هيات‌ها مهم‌ترين رويكرد خود را پيوندهاي متقابل اقتصادي مي‌دانند. رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران با اعلام اينكه مشاركت سازنده در سطح منطقه و فرامنطقه‌اي براي تقويت روابط اقتصادي ايران با ديگر كشورها به ويژه در فرآيند جهاني‌ شدن، رويكرد اصلي ما است، افزود: توفيق در مذاكرات هسته‌اي، نشانگر عزم ايران در ثبات و امنيت منطقه و كشور است. شافعي ادامه داد: ايران به واسطه فرصت‌هاي اقتصادي نگاه جهان را به سوي خود متمركز كرده است و فرصت‌هاي مهمي پيش روي ايران قرار دارد. وي كشور اسلووني را شاهراه مهم ترانزيت اروپا دانست و گفت: در طول سال‌هاي ركود اقتصادي و تحريم ايران، اين كشور حضوري فعال داشته است و با وجود اينكه سفارت اين كشور به مدت سه سال از سال ۲۰۱۰ داير بود؛ اما در همان مدت روابط دو كشور به حجم قابل‌توجهي رسيد.
رييس اتاق بازرگاني ايران با بيان اينكه در همان سال‌ها شش درصد به حجم روابط تجاري دو كشور افزوده شد، تصريح كرد: اميدوارم با پتانسيل‌هاي موجود حداقل در ۴ سال آينده حجم روابط اقتصادي را افزايش دهيم.
شافعي، دستيابي به اهداف اقتصادي را در گرو همدلي بين كشورها دانست و اظهار داشت: اقتصاد راه‌حل اصلي براي رسيدن به اهداف كلان سياسي در توسعه كشور است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون