• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3159 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۹ دي

ديدار با هاراكي موراكامي

بايد فكري به حال نفرت‌پراكني در جهان كرد

  حسن همايون  / تب هاراكي موراكامي دنيا را برداشته است، هر اتفاقي پيرامون اين نويسنده پرفروش ژاپني با واكنش رسانه‌هاي خبري مهم دنيا روبه‌رو مي‌شود، در تازه‌ترين رويداد اين نويسنده به پرسش‌هاي طرفدارانش به صورت آنلاين پاسخ داده است. او چندي پيش وعده داده بود در فضاي مجازي حاضر شود و به‌صورت آنلاين به پرسش‌هاي دوستدارانش از سراسر جهان پاسخ دهد. آثار متعددي از نويسنده نيز به ترجمه مهدي غبرايي به فارسي ترجمه و منتشر شده است. اين نويسنده با رمان «جنگل نروژي» به شهرت جهاني رسيد. «سوكورو تازاكي بي‌رنگ و سال‌هاي سفرش» تازه‌ترين اثر اين نويسنده است و كتابفروشي‌هاي ژاپن براي فروش اين رمان تا چند روز به صورت شبانه‌روزي فعاليت داشتند. ترجمه‌يي از اين اثر نيز در نشر چشمه منتشر خواهد شد.
وي در پاسخ به سوالي درباره مشكل جهاني «سخنان نفرت‌انگيز»، مي‌گويد «من يك رمان‌نويس هستم و معمولا هدف سخنان نفرت‌انگيز قرار مي‌گيرم به هر حال افراد بدي وجود دارند و بايد فكري درباره اين روند كرد. هدف قرار دادن افراد بر اساس نژاد و ديگر مسائلي كه از كنترل آنها خارج است عادلانه نيست. » به گزارش ايسنا، اين نويسنده شناخته‌شده در عرصه بين‌المللي به ندرت در ميان عموم مردم ظاهر مي‌شود و ترجيح مي‌دهد ارتباط رودررو با طرفداران خود نداشته باشد. او گاهي از طريق تبادل پيام با دوستدارانش صحبت مي‌كند اما درباره مسائلي چون قدرت اتمي و ميهن‌پرستي ژاپني به صراحت اظهارنظر مي‌كند. چندي پيش مترجم‌هاي رمان‌هاي اين نويسنده از 13 كشور مختلف در توكيو گردهم آمدند؛ آن مترجم‌ها به اتفاق بر اين نكته تاكيد مي‌كردند با وجود اينكه اين نويسنده از آموزه‌هاي بومي فرهنگ ژاپني در نوشته‌هايش بهره مي‌گيرد اما به دليل اينكه به دغدغه‌هاي عموم آدم‌ها به نوعي توجه دارد، از اين‌رو آثارش در جهان فراگير شده است. يكي از دغدغه‌هاي همواره آدم‌ها تلاش براي ديدار با نويسندگان و هنرمندان مشهور است، در اين‌گفت‌وگو نيز موراكامي با سوال كاربري مواجه شد كه مي‌خواست روزي را با وي بگذراند اما آقاي نويسنده او را نااميد كرد و صريح و شفاف درخواست را رد كرد و گفت « رازهاي كوچكي در زندگي من وجود دارد كه اگر از آنها باخبر شوي برايت مشكل‌ساز خواهد بود؛ در عوض تلاش كن در زندگي افراد ديگر جست‌وجو كني». اين مخاطب آثار موراكامي درحالي اين درخواست را از وي داشت كه سال‌هاست كسي از مكان دقيق زندگي‌ اين نويسنده خبر ندارد.
در خلال اين گپ و گفت، مادري 32 ساله نيز از پسربچه‌اش كه به كتاب خواندن دل نمي‌دهد گله كرد و گفت او هر روز ساعت‌ها وقتش را پاي اينترنت تلف مي‌كند در حالي كه اين مادر آرزو دارد فرزندش را به نحوي بار بياورد تا به تعبير خودش «مانند موراكامي» آدم بزرگي شود. هاراكي موراكامي در اين باره گفت «موراكامي بودن خيلي سخت است اما من توانستم به گونه‌يي اين كار را انجام دهم. چون من منم». با وجود طرفداران پرشمار، اين نويسنده منتقدان بسيار جدي و پر و پاقرصي هم دارد. منتقداني كه وي را در شمار نويسندگان عامه‌پسند نويس توصيف مي‌كنند و مي‌گويند آثار وي ارزش ادبي و خلاقانه چنداني ندارد. سوررئاليسم از سبك‌هاي مورد علاقه وي در نوشتن داستان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون