• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3159 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۹ دي

پوستر جديد، جاي پوستر جنجالي قبلي جشنواره تئاتر را گرفت

حاشيه‌هاي يك اعلان

اعتماد| پوستر جديد جشنواره تئاتر فجر با حرف و حديث‌هاي فراوان دوباره رونمايي شد. هر سال با فرا رسيدن ايام سالگرد پيروزي انقلاب جشنواره‌هاي هنري - فرهنگي متعدد فجر كليد مي‌خورد؛ در عمر فعاليت اين جشنواره‌ها هر يك به نوعي حاشيه‌ساز مي‌شوند و در تازه‌ترين حاشيه «پوستر» سي‌‌وسومين جشنواره تئاتر فجر چالش‌‌برانگيز شد. ديروز ايسنا خبر داد بعد از انتقاد از پوستر قبلي اين دوره از رقابت تئاتر فجر، برگزاركنندگان پس از بررسي آثار رسيده به دبيرخانه پوستر جديد را انتخاب كردند. آنان از ميان طرح‌هاي ارسالي، طرح امير رجبي، گرافيست را به عنوان پوستر برگزيده معرفي كردند. پوستر جديد را قباد شيوا، ابراهيم حقيقي، احمد محيط طباطبايي، ابراهيم حسيني و امير اسمي انتخاب كردند. در پوستر نخست به طراحي آرتا ياران دو هنرمند با صورتك‌هاي تئاتري ايستاده در سمت راست و چپ نقشه ايران، انتشار اين پوستر
 انتقاد‌هايي را در پي داشت.
 مهم‌ترين انتقاد منتقدان پوستر طراحي شده اين بود كه آن را بي‌ربط به هنر تئاتر مي‌دانستند. ليلي گلستان مترجم يكي از منتقدان پوستر گفته بود «هرچه درباره تصوير پوستر جشنواره تئاتر فجر بگويم كم گفته‌ام. انگار مي‌گويد بفرماييد شام! فعلا تئاتر ما از تمام هنر‌هاي‌مان پيشي گرفته؛ از سينما، موسيقي و حتي هنر‌هاي تجسمي. اگر مثل من اهل تئاتر ‌رفتن باشيد، متوجه مي‌شويد كه از هر 10 تئاتري كه مي‌بينيد، حتما شش‌تاي آن در حد بهتر از خوب است و حالا براي مهم‌ترين جشنواره آن، پوستري ساخته شده كه فقط مي‌توان گفت مضحك است. به‌قول دوستي كه مي‌گفت نكند طراح مي‌خواسته تئاترمان را مسخره كند و مسوولان هم متوجه قضيه نشده‌اند.»كار به آنجا بالا كشيد كه پوسترهايي به هجو طراحي شدند حتي عكس‌هايي از برخي بازيگران در فضاي مجازي منتشر شد كه با تقليد از زن و مرد روي پوستر، آن را به سخره گرفتند.
هرچند دبير جشنواره و طراح آن توضيحاتي درباره اين پوستر دادند اما نظرها را جلب و تلطيف نكرد. دبير جشنواره در توضيحي درباره پوستر به مهر گفته بود: «پوستر ياران با توجه به شعار امسال همسو با هويت و فرهنگ ايراني طراحي شده بود. براي طراحي اين پوستر، وي به سمت و سوي هنر نگارگري ايراني و طراحي مينياتور روي نقشه ايران و از سيماچه‌هايي كه برگرفته از طرح‌هاي اسليمي قديمي گرفته شده است، بهره گرفت و چون مِديوم هنر ايران بر پايه روايتگري بنا شده، از كانسِپت پرده‌خواني در طراحي پوستر استفاده كرده‌ بود. من از پيشنهاد ياران استقبال كردم اما اينكه او در ارايه اين پيشنهادات موفق نبوده، مساله ديگري است.»طراح پوستر پيشين سي‌و سومين جشنواره تئاتر فجر هم به مهر گفته بود «مبناي اساسي كار خود را بر محور هويت ايراني – تئاتر ملي قرار داده‌ام. » درباره اجراي بخش‌هاي مختلف اين پوستر توضيح‌ داده بود كه با كدام‌يك از نماد‌هاي ايراني در پويند و ارتباط است. تينو صالحي از منتقدان پوستر طراحي شده درباره اين پوستر گفته بود: «توضيح‌هاي ارايه شده از جانب طراح پوستر مبني بر استفاده از نمادها و المان‌ها منطقي است اما هيچ نگاه زيباشناسانه‌يي پشت اين پوستر وجود ندارد و طراح پوستر تئاتر فجر به جاي دفاع بايد عذرخواهي مي‌كرد.»حال در آستانه برگزاري جشنواره سي و سوم تئاتر فجر پوستر ديگري براي اين گردهمايي نمايشي رونمايي شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون