• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3680 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ آذر

اردوغان بازي جديدي را پيش مي‌برد

حمايت از ترامپ، حمله به اروپا

گروه جهان| رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه همچنان اصرار به متفاوت بودن دارد. در شرايطي كه جامعه جهاني در شوك از پيروزي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا است و رهبران كشورهاي اروپايي به نوعي تلاش مي‌كنند نگراني‌هاي خود را با خوش‌بيني جايگزين كنند، رجب طيب اردوغان با سرعت غيرقابل پيش‌بيني به روسيه نزديك مي‌شود، از ترامپ حمايت مي‌كند و از اتحاديه و كشورهاي اروپايي فاصله مي‌گيرد.  
مخالف غرب ديكتاتور است؟
اردوغان روز گذشته در نشست سازمان همكاري اسلامي به انتقاد صريح از كساني پرداخت كه ترامپ را ديكتاتور مي‌خوانند و گفت: بسياري در امريكا و اروپا به دونالد ترامپ، رييس‌جمهور منتخب امريكا تنها به خاطر اينكه كانديداي مورد علاقه آنها نيست ديكتاتور مي‌گويند. معترضان مخالف ترامپ در كشورهاي غربي به دموكراسي و نتيجه انتخابات امريكا احترام نمي‌گذارند. كساني در امريكا شروع به ديكتاتور خواندن ترامپ كرده‌اند؛ در چندين كشور اروپايي مخالفان او به خيابان‌ها آمدند و شروع به گفتن ديكتاتور به او كردند؛ چرا شما به نتيجه صندوق‌هاي راي احترام نمي‌گذاريد. هر رهبري كه به منافع غربي‌ها خدمت نكند برچسب ديكتاتور را مي‌گيرد. اگر مي‌بينيد كه آنها به كسي ديكتاتور مي‌گويند شما بايد عكس آن را فكر كنيد و مطمئن باشيد كه او شخص خوبي است.
تصميم قانونگذاران ارزشي ندارد
مذاكره با تركيه براي عضويت آنكارا در اتحاديه اروپا را به حالت تعليق درآوريد. اين عبارت، درخواست رهبران گروه‌هاي اصلي پارلمان اروپا است كه بلافاصله با واكنش تند رجب طيب اردوغان روبه رو شد. مردي كه پيش از اين هم گفته بود اين همه سال معطل ماندن آنكارا پشت درهاي بسته اتحاديه اروپا خجالت‌آور است و شايد بهتر باشد كه تركيه به شانگهاي با پدرخواندگي روسيه بپيوندد و منافع خود را در بلوك شرق جست‌وجو كند. درخواست نمايندگان پارلمان اروپا براي توقف مذاكرات عضويت تركيه در اتحاديه اروپا در حالي است كه كميسيون اروپا نيز حدود دو هفته پيش طي گزارشي عقبگرد تركيه در رعايت معيارهاي عضويت در اتحاديه اروپا را به باد انتقاد گرفت و اعلام كرد كه طي سال‌هاي گذشته پس‌رفت‌هايي از جانب تركيه در زمينه آزادي بيان اتفاق افتاده است. اردوغان روز گذشته در واكنش به اين تحركات ضدتركي گفت: اظهارات اروپايي‌ها و طرح اخير پارلمان اروپا براي راي‌گيري درباره متوقف كردن مذاكرات مربوط به عضويت تركيه در اين اتحاديه فاقد هرگونه ارزش براي ما است. قرار است قانونگذاران اتحاديه اروپا يك راي‌گيري غير الزام‌آور طي چند روز آينده درباره متوقف كردن مذاكرات عضويت تركيه در اتحاديه اروپا در اعتراض به سركوب صورت گرفته در اين كشور بعد از كودتاي نافرجام جولای برگزار كند. رييس‌جمهور تركيه در واكنش به اين طرح افزود: بگذاريد از همين ابتدا بگويم كه نتيجه اين راي‌گيري هرچه كه باشد، از نظر ما فاقد هرگونه ارزش خواهد بود. قرار نيست يك‌سري قانونگذار اروپايي با بالا و پايين آوردن دستان‌شان جلوي مبارزه تركيه براي ثبات و آينده‌اش را بگيرند. اين ملت در زمان كودتاي نافرجام نشان داد كه تنها دوست دوران خوشي نيستند و براي حقوق و آزادي‌ها و شرافتش جانش را به خطر مي‌اندازد.
او همچنين از كشورهاي سازمان همكاري اسلامي خواست تا در مقابل غرب جايي كه به گفته او مسلمانان با استانداردهاي دوگانه، تعصب و انزجار روبه‌رو شده و مورد حمله قرار مي‌گيرند، بايستند.
وارد بازي باخت – باخت نشويم
فدريكا موگريني، رييس سياست خارجي اتحاديه در زمره مقام‌هايي است كه مخالف تنش بيشتر در رابطه آنكارا با اتحاديه اروپا است و در اين خصوص مي‌گويد: تعليق روند مذاكرات پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا يك بازي «باخت – باخت» خواهد بود. تركيه اين حق قانوني را دارد كه درباره كودتاچيان كودتاي 15 جولای عدالت را اجرا كند.
موگريني در پارلمان اروپا درباره روابط تركيه – اتحاديه اروپا گفت: ما در شب كودتاي 15 جولاي دركنار دموكراسي تركيه و موسسات دموكراتيك اين كشور ايستاديم. مقامات تركيه اين حق قانوني را دارند كه عاملان كودتا و حملات تروريستي را به جزاي اعمال‌شان برسانند. ما از همه احزاب سياسي مي‌خواهيم كه يك صدا خشونت‌هاي تروريستي را محكوم كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون