• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3682 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ آذر

«قانون اساسي براي همه»

«نماز بر پيكر پيام‌آور رحمت (ص) به شيوه‌اي ديگر!»

قربانعلي مهري متانكلايي*

 

1-‌ در عرض ارادت «از راه دور» به محضر حُججِ طاهره از حضرت ختْمي‌مرتبت و اهل بيت مطهرش صلوات‌الله عليهم اجمعين، كتاب ارزنده «مفاتيح الجنان» متضمّن ادعيه‌هاي عاليةُ المضاميني است كه همگان با ادبيات، عبارات، تشريفات و آداب قرائت و ترنّم «زيارت‌نامه‌ها» آشنا بوده و هستيم. كمترين مراتب تكريم و نكوداشت ياد و نام معصومين (ع) همين بس كه در هركجا كه هستيم خطاب به حضرت‌شان، خاصّه به محضر رسول مكرّم اسلام (ص) عرضه بداريم:
«يا سيِّد الْانام! درود جناب تو
وِرد زبان ما است، مه و سال و صبح و شام
نزديك تو چه تحفه فرستيم ما زدور
در دست ما همين صلوات است و والسّلام»
2-‌ فريقيْن از شيعه و سُنّي به نقل از رسول مكرّم اسلام، آنگاه كه آيه شريفه متضمن همگامي خلايق با خدا و ملائك در لزوم نكوداشت مقام و جايگاه عصاره آفرينش يعني حضرت خاتمُ الْمُرسلين و سيدُ النّبيّين صلّي‌الله عليْهِ وآله و سلّم، نازل شد، بر اين باور اتفاق نظر دارند كه شيوه سلام و صلوات، همان است كه آن حضرت همگان را به سرودن آن تعليم فرمود، و آن عبارت را كه «صلوات محمّديّه (ص) » نامند، چنين است: «‌اللهمّ صلِّ على مُحمّدٍ وعلى آلِ مُحمّدٍ، كما صلّيْت على إِبْراهِيم وعلى آلِ إِبْراهِيم، إِنّك حمِيدٌ مجِيدٌ، وبارِكْ على مُحمّدٍ وعلى آلِ مُحمّدٍ، كما باركْت على إِبْراهِيم وعلى آلِ إِبْراهِيم فِي الْعالمِين، إِنّك حمِيدٌ مجِيدٌ.»
3-‌ با مراجعه به رساله‌هاي عمليّه يا «توضيح المسائل»، مي‌دانيم «احكام غسل، كفن، نماز و دفن ميّت» چگونه است. همچنين با جملات دُعاييه كوتاه يا بلندي كه پس از تكبيرهاي پنج‌گانه در نماز ميّت مي‌خوانيم كم و بيش آشناييم. امّا، نماز ميّت بر پيكر رسول مكرّم اسلام(ص) آنگونه كه مرحوم شيخ مفيد (ره) - متوفي413هـ. ق- در «مجلس چهارم» از كتاب «امالي» و به روايت منقول از حضرت امام محمد باقر (ع) بيان مي‌دارد، گزارشي است خواندني و شنيدني. كيفيتي از نماز ميّت بر پيكر آن حضرت، اقامه مي‌شود كه دليل و نشانه‌اي است بر بلنداي مقام و منحصر بودن جايگاه او در منظومه هستي و در بين خلايق انساني.
4-‌ امام باقر (ع) مي‌فرمايد: «لمّا فرغ اميرُالْمُومِنين(ع) مِنْ تغْسِيلِ رسولِ‌الله (ص) و تكْفينِهِ و تحْنِيطِهِ» آنگاه كه امام علي (ع) كار غسل و كفن و حنوط رسول خدا (ص) را به اتمام رساند، «اذِن لِلنّاسِ و قال» با اعلام به مردم فرمود: «لِيدْخُل مِنْكُم عشْرةً و عشْرةً لِيُصلُّوا عليْهِ» ده نفر ده نفر داخل حُجره رسول خدا (ص) شوند و بر پيكر آن حضرت نماز گذارند، «فدخلُوا» مردم دسته دسته داخل شدند، «و قام اميرُالْمُومنين (ع) بيْنهُ و بيْنهُم و قال» و خود آن حضرت (ع) ميان پيكر رسول خدا و مردم ايستاد و اين آيه شريفه را قرائت فرمود: «إِنّ‌الله وملائِكتهُ يُصلُّون على النّبِيِّ يا أيُّها الّذِين آمنُوا صلُّوا عليْهِ وسلِّمُوا تسْلِيمًا» يعني «خداوند و فرشتگان او بر پيامبر (ص) درود مي‌فرستند، ‌اي مومنان شما هم همگام با خدا و ملائك بر آن حضرت درود بفرستيد و به‌طور شايسته‌اي سلام دهيد.» [احزاب: 56]، «و كان النّاسُ يقُولُون كما يقولُ» مردم نيز همين آيه را مي‌خواندند آنگونه كه مولي‌الموحّدين امام علي(ع) بر زبان مي‌راند.
5-‌ و در ادامه روايت آمده است: «قال ابوجعْفر(ع)» راوي مي‌گويد: حضرت امام محمدباقر(ع) مي‌فرمود: «و هكذا كانتِ الصّلوةُ عليْهِ - صلّي‌اللهُ عليْهِ و‌الله و سلّم- نماز ميت بر پيكر رسول خدا (ص) به همين صورت اقامه شد كه بيان گرديد.» ناگفته نماند پيش از آنكه مراسم دفن پيكر رسول خدا (ص) به فرجام برسد، ديگر دلسوزان!! در چند قدمي محل اجراي مراسم خاكسپاري، با تجمّع در سقيفه بني ساعده و با انتخاب خليفه، كاري كردند كارستان!! كه تاريخ را به انحراف كشاند.
6-‌ گويا پس از هر تكبير پنج‌گانه، تنها عبارتي كه مولي‌الموحّدين علي(ع) را راضي مي‌كرد تا در تكريم مقام پيامبر اكرم (ص) بر زبان جاري سازد، همان آيه‌اي بود كه خداوند با اعلام به جهانيان، نامش را بر بلنداي تاريخ ماندگار ساخت. چه آنكه با شنيدن آيه شريفه، كسي به خود اجازه نخواهد داد تا درود و سلام و صلوات را آنگونه كه ابيات مندرج در صدر اين نوشتار متضمّن بيان آن است تقديم محضر آن يگانه خلقت نكند.
7-‌ گويا امام تقواپيشگان (ع) با اقامه چنان نمازي بر پيكر رسول اكرم (ص) خواست به جمعيت حاضر و به تاريخ بشنواند جانشين منصوص و بلافصل پيامبر (ص) كسي است كه خداوند در آيه شريفه‌اي كه قرائت شد نام او و فرزندانش را در كنار نام رسول خدا (ص) مورد تكريم و تجليل قرار داده است و هم‌اينك نيز به دور از همه قيل و قال‌ها عهده‌دار مراسم تجهيز بدن مطهّر پيامبر(ص) در قبّه و بارگاهي است كه در حال خاكسپاري است.
8-‌ بياييم روز دوشنبه 8/9/1395 برابر با 28 صفر 1438 كه مقارن با يكهزار و چهارصد و بيست و هفتمين سالگرد عروج ملكوتي آن عُصاره هستي به «رفِيقِ اعْلي» است، در اجابت به «فراخوان الهي» در آيه ملكوتي «إِنّ‌الله وملائِكتهُ يُصلُّون على النّبِيِّ... » عالي‌ترين درود و تحيّات و تكريم و صلوات را «از راه دور» و در هر كجا كه هستيم از صميم قلب بر حضرتش تقديم و نثار بداريم. مأجور و كامروا باشيد.
*‌ «دبير هيات بررسي و تطبيق مصوبات دولت با قوانين مجلس»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون