• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3683 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ آذر

تحركات تدريجي در بازار مسكن

پنج تحرك تدريجي صورت گرفته از سوي مشتريان در بازار مسكن شهر تهران نشان مي‌دهد، نوساز بودن، ارزان بودن و كوچك بودن براي فروش واحدها مزيت محسوب مي‌شود.
بازار مسكن شهر تهران هنوز در كسادي به سر مي‌برد و معاملات در آبان‌ماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از 1/4 درصد افزايش نيافته است. قيمت‌ها نيز با 41/4 ميليون تومان و رشد 3/7 درصدي نسبت به سال قبل در حال متعادل شدن با تورم عمومي است. با اين حال واكاوي جهت تغيير سليقه متقاضيان حاكي از آن است كه مشتريان نسبت به واحدهاي متوسط و كم‌متراژ تمايل بيشتري نشان مي‌دهند و در اين بين واحدهاي نوساز مشتري‌پسندتر هستند. در آبان‌ماه سال ۱۳۹۵ تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به ۱۲ هزار و ۴۵۹ واحد مسكوني رسيد كه در مقايسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 2/21 و 1/4 درصد افزايش يافته اما كالبدشكافي جنب‌وجوش مشتريان، در حال اثبات نظريه تغيير تدريجي مسير بازدهي املاك است.
 سهم 1/13 درصدي منطقه ۹ از بيشترين رشد متوسط قيمت، سهم 6/12 درصدي واحدهاي داراي دامنه قيمتي ۳ تا 5/3 ميليون تومان در هر متر مربع، حضور پنج منطقه جنوبي تهران در بيشترين فراواني معاملات، سهم 2/15 درصدي واحدهاي ۶۰ تا ۷۰ متر و سهم 2/52 درصدي واحدهاي تا ۵ سال ساخت از كل معاملات سيگنال‌هايي ارسال مي‌كند كه نشان مي‌دهد مشتريان داراي توان اقتصادي پايين، بيشترين سهم را از بازار املاك به خود اختصاص مي‌دهند و براي آنها نوساز بودن واحدها اهميت دارد.
به گزارش ايسنا، بعد از آنكه ۴۵۰ هزار خانه خالي در استان تهران شناسايي و مشخص شد در دامنه قيمتي بالا قرار دارند و از دسترس مخاطبان اصلي مسكن خارج هستند، بازار مسكن در قسمتي ديگر شلوغ شد و هم‌اكنون عمده كارشناسان بر ساخت خانه‌هاي متوسط و كم‌متراژ براي دهك‌هاي پايين جامعه تاكيد مي‌كنند. اما در آبان‌ماه سال ۱۳۹۱ تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به ۱۲ هزار و ۴۵۹ واحد مسكوني رسيد كه در مقايسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 2/21 و 1/4 درصد افزايش نشان مي‌دهد. بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده به تفكيك عمر بنا در آبان‌ماه حاكي از آن است كه واحدهاي تا ۵ سال ساخت با سهم 2/52 درصد بيشترين سهم از واحدهاي مسكوني معامله‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.
توزيع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در آبان‌ماه سال ۱۳۹۵ نيز حاكي از آن است كه از ميان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۵ با سهم 4/16 درصدي از كل معاملات، بيشترين تعداد قراردادهاي مبايعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنين مناطق ۴، ۲ و ۱۴ به ترتيب با سهم 6/11، 3/9 و 3/6 درصدي در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند. در مجموع 9/72 درصد از كل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتيب بيشترين فراواني شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۴، ۸، ۱۰، ۷، ۱۵، ۱ و ۳) بوده و ۱۲ منطقه باقيمانده 1/27 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.
در آبان ماه سال ۱۳۹۵ متوسط قيمت يك متر مربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران 14/4 ميليون تومان بود كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 1/0 و 3/7 درصد افزايش نشان مي‌دهد. بيشترين رشد متوسط قيمت در اين ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۹ (معادل
1/13 درصد) و كمترين رشد متوسط قيمت به منطقه ۸ (معادل 7/0 درصد) تعلق دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون