• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3685 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ آذر

نخستين واكنش روحاني به تمديد تحريم‌هاي ايران از سوي امريكا:

فرستاده پوتین در تهران

نبايد اجازه داد كشوري براي تضعيف توافق عمل كند

گروه سياسي

فرستاده ويژه پوتين در امور سوريه ديروز مهمان رييس‌جمهور بود تا هم دغدغه‌هاي ايران در مورد روش مبارزه با تروريسم را بشنود و هم نخستين واكنش ضمني رييس‌جمهور ايران به تمديد دوباره تحريم‌ها از سوي امريكا را مشاهده كند. حسن روحاني درست دو روز پس از تمديد تحريم‌هاي ايران در سناي امريكا و در شرايطي كه كورسوي اميد كمرنگي به وتوي اين مصوبه از سوي باراك اوباما در روزهاي آخر رياست‌جمهوري‌اش است واكنش مهمي نسبت به اين تحريم‌ها نشان داد. ديروز حسن روحاني بدون نام بردن از امريكا ترجيح داد اينگونه انتقاد كند كه «نبايد اجازه داد كشوري طبق اميال خود اقدامي براي تضعيف توافق انجام دهد». رييس‌جمهور اما در ادامه به اين مساله هم اشاره كرده است كه همان‌طور كه ايران به تعهداتش در مسير برجام متعهد است ساير كشورها نيز بايد در همين مسير حركت كنند. ديروز اما مذاكرات مهم ديگري هم ميان حسن روحاني و نماينده ويژه پوتين در امور سوريه صورت گرفت. رييس‌جمهوري در ديدار فرستاده ويژه رييس‌جمهوري روسيه در امور سوريه، برجام را محصول كار هفت كشور و در راستاي صلح و امنيت جهاني ذكر كرد و گفت: نبايد اجازه داد كشوري طبق اميال خود اقدامي براي تضعيف توافق انجام دهد. به گزارش ايرنا، حسن روحاني با تاكيد بر اينكه همه بايد براي حراست از دستاوردهاي اين توافق تلاش كنند، افزود: ايران همواره به تعهدات بين‌المللي خود پايبند بوده و خواهد بود و براي پايداري برجام ساير اعضاي گروه 1+5 نيز بايد به‌طور كامل به تعهدات خود عمل كنند. وي همچنين تروريسم را خطري بزرگ براي منطقه و جهان برشمرد و بر ضرورت ادامه همفكري و همكاري تنگاتنگ ايران و روسيه در سوريه براي مبارزه با تروريسم تاكيد كرد و ادامه داد: همفكري و همكاري خوبي كه ميان تهران– مسكو در اين عرصه وجود دارد تا تحقق هدف نهايي كه ريشه كن شدن تروريسم و برقراري صلح و ثبات كامل در منطقه است، ادامه مي‌يابد. روحاني تصريح كرد كه موضوع سوريه از طريق مذاكره سياسي و احترام به اراده مردم كه تصميم‌گير اصلي و نهايي درباره آينده سوريه هستند و همچنين حفظ تماميت ارضي آن كشور قابل حل است. رييس‌جمهوري تاكيد كرد كه حمايت از مردم غيرنظامي و كمك به آوارگان و مردم آسيب‌ديده از جنگ يك ضرورت انساني است و بايد براي آن از هيچ تلاشي فروگذار نكرد. وي در بخش ديگري از اظهارات خود، با ابراز خرسندي از روند رو به گسترش روابط تهران – مسكو در حوزه‌هاي دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي گفت: بي‌ترديد همكاري‌هاي دو كشور در مسائل دوجانبه به نفع دو ملت و در مسائل منطقه‌اي به نفع صلح و ثبات منطقه‌اي خواهد بود.
موضع روسيه درباره برجام ثابت است
«لاورنتيف» نماينده ويژه رييس‌جمهوري روسيه در امور خاورميانه نيز در اين ديدار نظرات رييس‌جمهور روسيه و همچنين گزارشي از آخرين رايزني‌هاي انجام شده و تحولات ميداني در سوريه را به رييس‌جمهوري ارايه داد. وي با بيان اينكه پوتين براي اعتمادي كه ميان دو دولت و دو ملت ايران و روسيه وجود دارد، ارزش زيادي قايل است، بر تقويت همفكري و همكاري تهران – مسكو در مسائل منطقه‌اي و جهاني تاكيد كرد و اظهار داشت: موضع روسيه در قبال برجام موضعي ثابت و مستحكم است و هيچ دليلي براي تضعيف آن وجود ندارد.
حمايت كامل روسيه از برجام در ديدار نماينده ويژه پوتين با روحاني
همچنين معاون سياسي دفتر رييس‌جمهور از حمايت كامل روسيه از برجام و تاكيد بر هماهنگي‌هاي سياسي-منطقه‌اي در مقابله با تروريسم در ديدار نماينده ويژه پوتين با روحاني خبر داد. حميد ابوطالبي، معاون سياسي دفتر رييس‌جمهور در صفحه شخصي خود به ديدار نماينده ويژه رييس‌جمهور روسيه با حسن روحاني، رييس‌جمهور كشورمان اشاره كرد. وي از ارايه گزارش آخرين وضعيت و تحولات سوريه، ضرورت حمايت از مردم غيرنظامي و كمك به آوارگان، تاكيد بر ضرورت حل صلح‌آميز بحران سوريه، هماهنگي‌هاي سياسي-  منطقه‌اي در مقابله با تروريسم، هماهنگي در عرصه بين‌المللي و حمايت كامل روسيه از برجام در اين ديدار خبر داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون