• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3685 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ آذر

عضو هيات نظارت بر برجام:

10 روز پيش با حضور رييس‌جمهور جلسه تشكيل داديم

تمديد تحريم‌ها انتقامي بود كه از پيروزي‌هاي ايران در منطقه گرفتند

گروه سياسي

علي‌اكبر ولايتي، رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصحلت نظام به صورت همزمان عضو هيات نظارت بر برجام هم هست و ديروز پس از ديداري كه با نماينده ويژه پوتين داشت از دو نكته مهم خبر داد. يكي اينكه نماينده ويژه پوتين حامل پيامي مهم براي حسن روحاني بوده است و ديگر اينكه هيات نظارت بر اجراي برجام 10 روز پيش به رياست رييس‌جمهور تشكيل جلسه داده بود و حالا براي هر اقدام احتمالي آماده است. به گزارش ايسنا، جمله‌هاي كليدي اظهارات علي‌اكبر ولايتي به شرح زير است:
   ‌ ‌ امريكايي‌ها در ۱۱ ماه گذشته در رفتار خود در مورد مسائل اقتصادي تغييري نداشته‌اند.
   ‌ ‌ تمديد تحريم‌هاي 10 ساله انتقامي بود كه امريكايي‌ها از پيروزي‌هاي ايران و محور مقاومت در منطقه گرفتند، اين پيروزي‌ها بود كه باعث عصبانيت امريكا و دوستان شكست خورده آنها در منطقه و در نتيجه تمديد تحريم‌ها عليه ايران شد.
   ‌ ‌ امريكايي‌ها در جلسه‌اي با حضور شش كشور و ايران قول دادند كاري نكنند كه مخل روح حاكم بر برجام باشد و آنها تعهد كردند كه به برجام پايبند باشند، ولي اين اقدام آنها نقض صريح برجام بود چرا كه قرار بود جمهوري اسلامي ايران محدوديت‌هاي هسته‌اي را براي مدت مشخصي بپذيرد و در حوزه اقتصادي تحريم‌هاي ناعادلانه عليه ما لغو شود.
   ‌ ‌ ولي آنها به بهانه‌هاي مختلف از جمله حقوق بشر و حمايت از تروريست اين تحريم‌ها را از سر گرفتند ولي به نظر من اين مضحك است كه امريكايي‌ها با وجود آنكه خودشان از تروريست‌ها و القاعده حمايت مي‌كنند به ايران به خاطر حمايت از حزب‌اللهي كه مقابل تروريست‌ها و داعش ايستاده است، مي‌گويند حامي تروريست.
   ‌ ‌ بي‌ترديد تحريم‌ها به هر عنوان ديگري كه برقرار يا تمديد شود نقض برجام است، كارگروه نظارت بر برجام اواخر هفته گذشته يعني 10 روز پيش به رياست رييس‌جمهور تشكيل جلسه داد و بايد بگويم جمهوري اسلامي ايران در مقابل هر‌گونه نقض برجام ايستادگي مي‌كند و آمادگي‌هاي لازم را دارد تا بتواند مقابله به مثل كند. جمهوري اسلامي ايران با اقتدار در كار خود يعني استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي در چارچوب قوانين بين‌المللي ادامه مي‌دهد.
   ‌ شاهد ‌سفر فوري و مهم او به تهران بوديم. نماينده ويژه رييس‌جمهور روسيه در امور سوريه حامل پيام آقاي پوتين براي جناب آقاي دكتر روحاني رياست محترم جمهور كشورمان بود. او پس از ملاقات با رييس‌جمهور با من ديدار داشت.
  ‌ اين مژده را بر اساس گزارشي كه در گفت‌وگويي كه با نماينده نظامي كه در هيات لاورنتيف بود داشتيم از روي نقشه ديديم كه نيروهاي سوريه و متحدان آنها از سمت غرب به شرق حلب حدود ۱۶۰۰ متر پيشروي كردند و ۱۶۰۰ متر در مقابل با تراكم معارضان و تروريست‌ها كار بسيار سختي است.
   ‌ مي‌توانم اين نويد را بدهم كه دولت و ملت سوريه به‌زودي شاهد رهايي كامل شهر حلب از دست تروريست‌ها هستند و اميدواريم روزي شاهد باشيم كه كل سوريه از اشغال تروريست‌ها خارج شود. با نماينده ويژه روسيه در امور سوريه توافق داشتيم كه بايد از حكومت قانوني سوريه و از تماميت ارضي اين كشور حمايت كنيم و نبايد اجازه دهيم كه تروريست‌ها بتوانند به فعاليت‌هاي ضدانساني خود در سوريه ادامه دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون