• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3685 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ آذر

روزشمار دادگاه‌هاي تشكيل شده براي متهم نفتي و نكات مهم آن

11 مهر 94، نخستين جلسه دادگاه
شعبه ١٥ دادگاه انقلاب، صبح روز 11 مهر 94 به رياست قاضي صلواتي آغاز به كار كرد. معاون دادستان تهران كه براي قرائت كيفرخواست پشت تريبون رفت از اتهام افساد في‌الارض براي هر سه متهم پرونده نفتي ياد كرد و در زمان سه ساعته دادگاه توانست به شصت و پنجمين صفحه از 237 صفحه آن برسد. معاون دادستان تهران در قرائت كيفرخواست به اتهامات متهمان رديف اول تا سوم اين پرونده بزرگ نفتي پرداخت و در قرائت اتهامات بابك زنجاني گفت: اتهامات متهم رديف اول ٢٨ آبان ٩٣ با شكايت وزارت نفت ثبت شد. همچنين به موجب مشاركت در اخلال نظام ارزي و شكايت‌هايي از سازمان تامين اجتماعي و بانك مسكن متهم موجب تعقيب در شعبه ٢٦ ناحيه بازپرسي دولت قرار گرفت. شعبه بازپرسي بيش از ٤٠ نوبت فرد را مورد بازرسي قرار داد و ٢٠٠ فرد مطلع پيرامون شركت‌هاي متهم به اين شعبه فراخوانده شدند. بنابراين اتهام افسادفي‌الارض براساس كيفرخواست ٢٣٧ صفحه‌اي براي متهمان رديف اول، دوم و سوم، «ب. ز»، «ح. ف» و «م. ش» خوانده شد.
12 مهر 94، يادآوري دوره انفجار نقدينگي
در دومين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات متهمان نفتي به اسامي مختلفي از دولتمردان گذشته رسيديم. «س. م»، «ش. ح»، «م. غ»، «ر. ق» و «م. ب» افرادي بودند كه در دولت دهم يا در مسند وزارت بوده يا در جايگاه رياست قرار داشتند و در اين جلسه از دادگاه نام‌شان در كيفرخواست پرونده نفتي ذكر شد. نماينده دادستان تهران، در ادامه قرائت كيفرخواست خود به سال‌هاي ٩١ و ٩٢ در كارنامه متهم نفتي اشاره كرد و گفت: دوره دوم فعاليت‌هاي «ب. ز» معروف به دوره انفجار در نقدينگي سرمايگي است كه در اين سال‌ها روي داده است. وي با هدايت «ح. ف. ه» جهت انجام معامله به رابطان و مسوولان نفتي معرفي مي‌شود و محمو‌له‌اي با ارزش دو ميليارد يورو را معامله مي‌كند و طبق اسناد محموله‌ها به وي و «م. ش» تحويل داده شده است. «ب. ز» به عنوان خريدار به وزارتخانه وارد مي‌شود و مدعي مي‌شود از اوپك سه ميليون بشكه نفت خريده است. نماينده دادستان به تقلب در اعتبارات اسنادي توسط «ب. ز» اشاره كرد و گفت: اقدام متقلبانه به خريد شركت «ايزو» جزو شركت‌هاي «ب. ز» در مالزي و دادن اعتبار اسنادي صوري به شركت اچ كي، توسط متهم از جمله اقدامات متقلبانه است. نجفي ادامه داد: «ب. ز» محموله‌هايي از جمله دوميليون بشكه نفت خام، ١٠٦ هزار تن نفت كوره، ٣٠٠ هزار تن نفت كوره، ٩٠٠ هزار تن نفت كوره، ٦٠٠ هزار تن نفت كوره، ٢٥٠ هزار تن ميعانات گازي و همچنين ١٢٠ هزار تن ميعانات گازي را كه در مجموع ١١ محموله از شركت اچ كي، گرفته است كه مبلغ اعتبارات اسنادي گشايش يافته به ارزش دو ميليارد و ٦١٦ ميليون دلار امريكاست.
13 مهر 94، پايان قرائت كيفرخواست
نماينده دادستان تهران در ادامه قرائت كيفرخواست اعلام كرد: «متهم نفتي در برابر مطالبات بدهي‌هاي خود مقاومت مي‌كرده است و از مساله‌اي كه خود ساخته است يعني تحريم، استفاده مي‌كرده و سعي داشته خود را از دست پيمانكاران رها كند و مدعي بوده است كه به لحاظ تحريم قابليت جابه‌جايي منابع در حق پيمانكاران وجود نداشته است. همچنين با توجه به اينكه مطالبات اچ كي، از سوي چند نهاد مهم داخلي نيز پيگيري مي‌شده است، زنجاني به خلق سناريوي جديد با عنوان خلق پول غيرواقعي مي‌پردازد و با توجه به اينكه به بحث بين‌المللي بانكي اشراف محدودي داشته است به جعل حواله‌هاي ارزي و حواله‌هاي كلان روي مي‌آورد.  اما پولشويي اتهام ديگر بابك زنجاني بود كه نماينده دادستان در اين رابطه گفت: «اين متهم با تملك و تحصيل نامشروع، وجوه اخذ شده از شركت نفت، مبادرت به پولشويي به مبلغ يك ميليارد و ٩٦٧ ميليون يورو كرده است كه يك ميليارد و ٢٠٠ ميليون يورو از طريق شركت اچ كي و ٧٦٩ ميليون يورو از شركت نفتي نيكو بوده است.»
9 آبان 94، آغاز دفاعيات زنجاني
در اين تاريخ بابك زنجاني نخستين دفاعيات خود در محضر دادگاه انقلاب را بيان مي‌كند. دفاعياتي كه در آن تاكيد دارد: به هيچ حزب و دسته سياسي وابسته و زير دين كسي نيستم، نه به كسي باج دادم نه رشوه، نقطه تمايز بنده استفاده از علم، دانش حرفه‌اي است و از اين رو يك تاجر موفق هستم و از عملكرد خود قويا دفاع مي‌كنم. اگر قصد كلاهبرداري داشتم چرا در كشور سرمايه‌گذاري مي‌كردم؛ درست است سن زيادي ندارم اما مردانگي، درست بودن و ايراني بودن، سن و مقام نمي‌شناسد. حرف‌هاي گفته شده در كيفرخواست انسان‌هاي عادي را فقط متعجب مي‌كند كه زنجاني چه‌ها كه نكرده اما اقتصاددانان و بزرگان مي‌دانند دو ميليارد يورو براي من ناچيز است و متوجه طنز بودن آن مي‌شوند. اين پرونده را دنيا قضاوت مي‌كند و اقتصاددانان به اين كيفرخواست لبخند مي‌زنند، در اين كيفرخواست به جز فقر علمي شاهد تغيير واژه‌ها هستيم.
10 آبان 94، تحريم به دليل كمك به ايران
زنجاني در ادامه دفاعيات خود تاكيد مي‌كند: از جانب من هيچ گونه اخلال در نظام اقتصادي كشور نمي‌توانسته است رخ دهد و من اين همه لوح تقدير از افراد مختلف دريافت كردم. خزانه‌داري امريكا يا اروپا اگر بانكي يا شخصي را تحريم مي‌كند دلايلش را در نامه‌اي براي آن فرد توضيح مي‌دهد كه در نامه من چنين آمده است؛ شما به دليل كمك كردن به وزارت نفت جمهوري اسلامي، بانك مركزي جمهوري اسلامي و داشتن نقش كليدي در جابه‌جا كردن پول و طلا مورد تحريم قرار گرفته‌ايد. ١٠ روز قبل از تحريم، چهار ميليارد يورو به سازمان تامين اجتماعي پول دادم و از اين رو تنها ترفندي كه به ذهنم رسيد اين بود كه از امارات با وزير نفت تماس گرفتم و از او خواستم تا به جاي چهار ميليارد يورويي كه به تامين اجتماعي پرداخت كردم، دو ميليارد يورو، شركت بخرم يا پول را به هر جايي كه مي‌خواهند حواله كنند. از بانك مركزي و احمدي‌نژاد مجوزها را گرفتم و يك روز مانده به فرصت ١٥ روزه، نزد مرتضوي رفتم و به او گفتم اين هم مجوز و اين هم نامه، حالا خواهش مي‌كنم با يك پيام پول‌ها را حواله كن كه او نيز گفت؛ شرمنده‌ام؛ تا ديروز مديرعامل بودم اما امروز حتي سرپرست هم نيستم و امضاي من ديگر اعتبار ندارد. بابك زنجاني در اين جلسه وعده صدور ضمانتنامه بانكي براي پرداخت بدهي‌هاي خود را مي‌دهد.
18 آبان، پايان بخش اول دفاعيات زنجاني
متهم نفتي در ششمين جلسه دفاع از خود، با بيان اينكه در كيفرخواست اشاره شده كه من به فقر علمي مديران بانك واقف بودم، گفت: ٢٣ بانك طي سه تا چهار سال با بنده كار مي‌كردند و من با آنها دوست بودم. آيا اين به اين معني است كه من سر آنها را كلاه گذاشتم؟ از آنها سوال كنيد، آنها پول غيرقابل انتقال داشتند و من كمك كردم و راهكار دادم تا پول مردم جابه‌جا شود و آيا كدام يك از آنها از من شاكي هستند؟ آيا پولي را كه با كارمزد ٧ در ١٠٠٠ از من مي‌گرفتند و آن را با پول بي‌مصرف و غيرقابل انتقال عوض مي‌كردند، بيانگر فقر علمي مديران است يا زرنگي آنها. خيلي از بانك‌ها هنوز به من بدهكار هستند.
19 آبان؛ آدم بدي در كشور شدم
زنجاني پس از اظهارات نماينده دادستان باز هم به جايگاه مي‌آيد و در دفاع از خود مي‌گويد: «متاسفانه امروز من آدم بدي در كشور شده‌ام و وقتي هم كسي آدم بدي باشد، همه عليه او هجمه مي‌كنند. من به دادستاني اطمينان كامل دارم و اگر اطمينان نداشتم، حداقل وكالت بلاعزل نمي‌دادم. وقتي وكالت بلاعزل دادم يعني كار تمام است و حرفي ندارم. من فقط به كارشناسي‌ها ايراد گرفتم و ايراد هم منطقي است و منطقي حرف مي‌زنم.
20 آبان؛ آغاز قرائت شكايت نفتي‌ها
در هشتمين جلسه رسيدگي به اتهامات بابك زنجاني، وكيل شركت نفتي اچ كي، با بيان اينكه بابك زنجاني پنج شناسنامه با هويت مختلف دارد، گفت: اين متهم ٢٤ فقره سند صورتحساب بانكي سوييفت و امثال آن را جعل كرده است. غلامحسين صادقي قهاره با شروع قرائت طرح شكايت اظهار كرد: شركت ملي نفت ايران، شركت‌هاي تابعه، بانك مركزي و ساير بانك‌ها در تاريخ ١١ خرداد ١٣٩٠ برابر با ٢٣ ژانويه ٢٠١٢ ميلادي مشمول تحريم قرار گرفتند كه با وجود اين تحريم، حمل و نقل محموله‌هاي نفتي و مشتقات آن، بيمه نفت، فروش آن در بازار جهاني و انتقال ارز به داخل كشور با اختلالات جدي روبه‌رو شده است. انباشت نفتي با توجه به تهديدات نظامي امريكا و وجود مخاطرات زيست‌محيطي نگران‌كننده و بررسي اين موضوع حتي در شوراي عالي امنيت ملي موجب شد افراد فرصت‌طلبي را وارد ميدان كند.
25 آبان؛ پيامبر خدا نبودم
زنجاني در پاسخ به وكيل شركت اچ كي عنوان مي‌كند: اينكه در پرونده من نبش قبر كرده‌اند و اعلام كرده‌اند كه من داراي شناسنامه‌هاي جعلي بوده‌ام با وجود اينكه اين پرونده مختومه شده و به آن رسيدگي شده است صحيح نيست و نيازي به بيان اين موضوعات نيست. حراست نفت مي‌دانسته كه من چه چيزهايي در پرونده دارم از طرفي كسي كه كار مي‌كند دچار اتهامات حقوقي مي‌شود و من پيامبر خدا نبودم كه عاري از خطا باشم. بهتر است از دو نفر كه در مورد پارس‌جنوبي اطلاع دارند پرس‌و‌جو شود بيش از 4 سال بود كه وزارت، پول طلبكاران را نداده بود و من اگر پول كسي را نداده باشم پول دو پيمانكار را داده‌ام.
26 آبان؛ تفاهمنامه، نه مبايعه‌نامه
زنجاني در مورد اتهام خريد شركت‌هاي وابسته به سازمان تامين اجتماعي گفت: بنده 138 شركت از تامين اجتماعي خريداري نكردم، من در تاريخ 27/9/91 تفاهمنامه‌اي با تامين اجتماعي منعقد كردم كه مبلغ 4 ميليارد يورو به آنها بدهم و معادل اين مبلغ از شركت‌هاي تامين اجتماعي خريداري كنم، برگه امضا شده، تفاهمنامه است و مبايعه نامه نيست.
27 آبان؛ آرزوي دستگيري در دبي
بابك زنجاني در اين روز و در بخش ديگر دفاع از خود مي‌گويد: تا روزي كه تحريم نشده بودم كار انجام مي‌دادم.‌اي كاش بعد از تحريم من كه در دوبي دستگير شدم را مي‌بردند كه همه شما آن‌وقت مي‌گفتيد آدم خوبي بود.
30 آبان؛ تباني در واگذاري ملك ايران‌زمين
قاضي صلواتي در اين جلسه با طرح يك سوال در خصوص نحوه ثبت سند ملك ايران‌زمين، از بابك زنجاني با اعلام اينكه مبلغي كه در سند قيد شده است 703 ميليارد تومان و برخلاف ادعاي شما بوده است، توضيح خواست كه زنجاني در پاسخ گفت: در تاريخ 15/02/92 با وزارت نفت يك جلسه‌اي گذاشتيم در اين جلسه قرار شد به اندازه 2 ميليارد كه نفت در مالزي دارد بياييم از اين آقايان براي يك سال مهلت بگيريم و ضمانتنامه اين كار به عهده من قرار گرفت و قرار شد من بايد يك فقره بابت 2ميلياردي كه در مالزي داشتم چك بدهم، 800 ميليون پول خودشان و 1ميليارد و 200 ميليون پول نفت بوده است و بابت اين 800 ميليون ضمانتنامه خواستند كه من ملك ايران زمين را معرفي كردم. قاضي صلواتي در ادامه توضيح داد: همان روز سند ديگري به ارزش 8 هزار ميليارد به اسم شما صادر شده است كه رقمي بيش از 703 ميليارد قيد شده درسند و حدود 10برابر بوده است.
اول آذر؛ پايان دفاعيات زنجاني
زنجاني در آخرين دفاعيات خود در جايگاه متهم رديف اول عنوان مي‌كند: زماني به كشور خدمت كردم و پول‌هاي غيرقابل انتقال را در آن هنگام انتقال دادم ولي اكنون با ماده و تبصره و گرفتن مجوز گير افتاده‌ام.  در 13 جلسه باقيمانده از رسيدگي به اتهامات سه متهم پرونده نفتي، كه البته يك جلسه از آن بنا بر درخواست وكيل متهم رديف اول نفتي به‌طور غيرعلني برگزار شد، وكلاي بانك‌هاي ملت و مسكن، سازمان تامين اجتماعي، شركت نفت به قرائت شكايت خود پرداختند. مواردي كه هر بار از سوي آنان اعلام مي‌شد و با پاسخ بابك زنجاني روبه‌رو شد تا پس از پايان رسيدگي در تاريخ 21 بهمن ماه، در بيست و ششمين جلسه دادگاه، شمارش معكوس براي صدور راي از سوي دادگاه انقلاب آغاز شود. اين اتفاق در كمتر از يك ماه روي داد و در روز 17 اسفند سخنگوي قوه قضاييه از صدور حكم اعدام براي هر سه متهم پرونده نفتي خبر داد. خبري كه هر سه متهم را به سمت ديوان‌عالي كشور سوق داد تا با شكايت به راي صادره، اميدوار به نقض آن شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون