• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3160 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۰ دي

رهبر انقلاب:

شعرآقاي مشفق در خدمت هدف‌هاي ديني و انقلابي است


 
ايسنا| مقام معظم رهبري غزل مشفق كاشاني را غزل پخته و مضمون‌دار و خوش‌اسلوبي توصيف مي‌كنند و مي‌فرمايند: يكي از غزل‌سرايان برجسته‌ زمان ما جناب آقاي مشفق هستند. متن بيانات حضرت آيت‌الله خامنه‌اي كه 21 مردادماه سال 92 در همايش نكوداشت استاد مشفق كاشاني (كه به تازگي از دنيا رفته است) خوانده شد، به شرح زير است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
 اولا بسياركاربجا و درستي انجام داديد كه براي جناب آقاي مشفق - شاعر عزيزمان- بزرگداشت گرفتيد، نكوداشت گرفتيد. يقينا تقدير و برجسته‌سازي شخصيت و خصوصيات برجستگان ما، كمك مي‌كند به اينكه جوانان ما، كساني كه استعداد دارند و ظرفيت دارند، بتوانند حركت كنند و پيش بروند. وقتي از شاعر تمجيد مي‌شود، نفس اين شاعرپرور است. شما مي‌بينيد، در دوران‌هاي گذشته شعراي بزرگي كه مورد تشويق و تمجيد حكام وقت قرار گرفتند، موجب شده كه در همان مجموعه كسان زيادي شاعر و نكته‌پرداز و مضمون‌ساز به وجود بيايد؛ اين چيز اساسي‌اي است. بنابراين تشويق شاعران بزرگ و برجسته كردن شخصيت آنها كمك مي‌كند به پيشرفت ادبيات و شعر.
جناب آقاي مشفق هم از شعراي خوب زمان ما هستند. بنده البته از قديم با بعضي از اشعار ايشان - در مطبوعات و اينها - آشنا بودم و شخص ايشان را هم كه از اوايل انقلاب به اتفاق آقاي حميد و مرحوم شاهرخي و اينها، مكرر آقايان را زيارت مي‌كرديم؛ از شعرهايشان مي‌شنيديم، استفاده مي‌كرديم. و غزل ايشان، غزل پخته و مضمون‌دار و خوش اسلوبي است؛ يعني يكي از غزلسرايان برجسته زمان ما جناب آقاي مشفق هستند؛ بيشتر سبك عراقي - و در عين حال داراي مضمون، داراي الفاظ شسته‌رفته و پخته - غزل ايشان را تشكيل مي‌دهد. حالا البته ايشان در فنون ديگر هم شعر مي‌گويند، قصيده هم مي‌گويند، قطعه هم مي‌گويند، لكن غزل ايشان يك برجستگي ويژه‌يي دارد. در جلسات شعري‌اي كه بنده در آنجاها حضور داشته‌ام و توانسته‌ام بشنوم از شعرها، شعر ايشان هميشه يك شيريني و برجستگي و زيبايي خاصي داشته. جا دارد كه از ايشان حقيقتا تشويق بشود.  علاوه بر جنبه شعري محض، دو خصوصيت ديگر هم در آقاي مشفق هست كه قابل توجه است: يكي اينكه شعر ايشان در خدمت هدف‌ها قرار مي‌گيرد؛ در خدمت هدف‌هاي ديني و هدف‌هاي انقلابي. از اول انقلاب - از قبل انقلاب هم شايد همين‌جور بوده؛ اما آنچه من اطلاع دارم در دوران انقلاب [ است]- شعر ايشان، چه شعر مذهبي و به اصطلاح شعر آييني‌اي كه ايشان گفتند در مدايح و در موضوعات مربوط به ائمه (عليهم السلام)، و چه شعرهايي كه درباره مسائل انقلاب گفتند، همه اينها شعرهاي مفيد و اثرگذاري است. آن بيت اول همين غزلي كه الان ايشان گفتند، به نظر من مي‌ارزد به خيلي از شعرها و گفته‌ها و نوشته‌ها؛ در وقتي كه دشمن و بعضي از دوست‌هاي نادان سعي مي‌كنند فضاها را تيره و تار جلوه بدهند، مي‌گويند اگر هوش و گوشي وجود دارد، اينجا پنجره‌ها باز است. اينها خيلي نكات مهمّي است. در غزل ايشان هميشه در طول اين زمان‌ها  آدم  مشاهده مي‌كند.
نكته دوم شخصيت خود ايشان است؛ ايشان يك انسان محترم و آراسته به اخلاق خوب، به رفتار خوب محسوب مي‌شوند و ما در طول اين حدود سي وچند سال كه با ايشان آشنا هستيم و مرتبطيم و از ايشان شنيديم و گاهي با ايشان نشست و برخاست كرديم، هميشه اين رفتار را از ايشان ملاحظه كرديم.
اميدواريم ان‌شاء‌الله خداوند به ايشان سال‌هاي طولاني عمر بدهد؛ ايشان را، آقاي حميد را - اين پيشكسوت‌هاي شعر معاصر را- بايد ارجمند داشت و عزيز داشت؛ ان‌شاء‌الله آينده ادب و شعر فارسي هم به همين مناسبت و به همين ميزان پيشرفت داشته باشد.
والسلام عليكم و رحمـ[‌الله

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون