• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3687 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ آذر

وزير امور خارجه چين در ديدار با ظريف:

برجام نبايد تحت تاثير مسائل داخلي كشورها قرار گيرد

گروه ديپلماسي| سومين روز از نخستين تور آسيايي محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان در سال 95، رنگ و بويي برجامي داشت. رييس دستگاه ديپلماسي در حالي بامداد ديروز وارد چين شد كه دو روز اقامتش در هند را با پرداختن به طيف مختلفي از موضوعات از قبيل توسعه مناسبات اقتصادي ايران و هند، تشريح نظرات ايران درخصوص تروريسم و افراط‌گرايي و حضور در اجلاس قلب آسيا و رايزني با مقامات مختلف ديگر كشورها سپري كرده بود.
با اين وجود، با آنكه ظريف گفته بود لازم نيست در سفرهايش به هند، چين و ژاپن درخصوص اقدام اخير كنگره امريكا در تصويب قانون تحريم‌هاي ايران رايزني كند، اما اهميت موضوع آنقدر بسيار بود تا رايزني‌هاي پي‌درپي سياسي و اقتصادي‌اش را با مقامات چيني هم تحت‌تاثير اين مساله قرار بگيرد، چه آنكه چين خود يكي از شركاي برجام محسوب مي‌شود و وزير امور خارجه ايران با همتاي چيني خود به مدت 23 ماه درباره توافق هسته‌اي رايزني كرده بود.

دو دور گفت‌وگو براي توسعه مناسبات با چين
نخستين رايزني محمدجواد ظريف در چين، در ديدار او با وانگ يي، رييس دستگاه ديپلماسي چين انجام شد. وزير امور خارجه در اين ديدار به سفر سال گذشته رييس‌جمهور چين به تهران و امضاي 17 سند همكاري اشاره كرد و گفت: من براي اين در پكن هستم كه آن توافقات را بررسي و عملياتي كنيم. او افزود: ما براي گسترش روابط همه‌جانبه با چين ملاحظه‌اي نداريم زيرا مباني مشتركي داريم. با اين وجود، ديدار وزراي امور خارجه دو كشور، به اين ديدار محدود نماند و ظريف و يي، در ناهاري كاري دور دوم گفت‌وگوها‌ي‌شان را برگزار كردند؛ مذاكراتي كه درخصوص مسائل منطقه‌اي به ويژه افغانستان و سوريه گفت‌وگو كردند.

بازسازي راكتور اراك، سوژه روي ميز  
مهم‌ترين بخش از سفر يك روزه محمدجواد ظريف در پكن، در نشست خبري مشترك او با همتاي چيني برگزار شد؛ جايي كه طي آن، خبرنگاران هم از ظريف و هم از يي، درباره برجام پرسيدند. ظريف در اين نشست، هم از همكاري تهران و پكن در اراك گفت و هم از اقدام اخير كنگره امريكا. وزير امور خارجه در اين نشست گفت: در مذاكرات‌مان بيشتر در مورد نحوه اجراي برجام به خصوص نحوه پايان دادن به مراحل مقدماتي بازسازي آب سنگين اراك گفت‌وگو كرديم. ظريف با اشاره به همكاري‌هاي ايران و چين براي رسيدن به برجام گفت: برجام يك توافق چندجانبه است و بايد از سوي همه طرف‌ها مورد توجه قرار بگيرد و ما و چين در اين ارتباط اشتراك نظر داريم. ما اجازه نخواهيم داد كه هيچ طرفي به صورت يك طرفه از اين توافق عدول كند و البته ما انتخاب‌هاي خود را هم داريم. ظريف همكاري‌هاي پولي و بانكي دو كشور و نهايي كردن پروژه‌هاي اقتصادي براي همكاري گسترده‌تر، همكاري‌هاي چندجانبه براي كمك به توسعه ثبات در منطقه و امكانات ترانزيتي در ايران و افغانستان و مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري را از ديگر محورهاي گفت‌وگوي خود و همتاي چيني‌اش عنوان كرد.  سخن گفتن از برجام ديروز مختص به ظريف باقي نماند و وانگ يي، وزير خارجه چين هم در نشست خبري مشتركش با ظريف، اجراي برجام را مسووليت همه كشورهاي ذي‌ربط دانست كه همه بايد به تعهداتي كه درباره برجام داده‌اند، پايبند باشند.
او تاكيد كرد كه برجام يك توافق بين‌المللي است و مسووليت همه جوانب است كه آن را اجرا كنند و نبايد به دليل اختلافات و برخي مسائل داخلي يا نگراني‌هاي داخلي در يك كشور تحت تاثير قرار گيرد. وزير امور خارجه چين با بيان اينكه اجراي برجام يك فرآيند طولاني است و در مسير اجرا طبيعتا مشكلات و اختلاف‌نظرهايي بروز مي‌كند، گفت: مهم است همه با توجه به اصل پايبندي به مفاد برجام از طريق گفت‌وگو و رايزني هر اختلاف پيش آمده را حل و فصل كنند. «يي» تصريح كرد: در اين زمينه بايد توجه داشت كه برجام بايد به‌طور دقيق اجرا شود و همه بايد هدف‌دار و منسجم در اين مسير حركت كنند و چين نيز براي اجراي بهينه و مناسب آن نقش سازنده خواهد داشت. ظريف افزود: اين راه‌حل سياسي بسيار قابل توجه مي‌تواند براي حل و فصل مسائل مهم و حاد بين‌المللي به عنوان يك الگو مورد استفاده قرار گيرد و در مجموع بايد توجه داشت كه برجام به خوبي در حال اجراست. او گفت: برجام يك توافق بين‌المللي است كه شوراي امنيت با صدور قطعنامه‌اي آن را تصويب كرده است و بايد به‌طور كامل و جامع اجرا شود و اين مسووليت همه كشورهاي ذيربط است و نبايد به دلايل مشكلات داخلي كشورها اجراي برجام مختل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون