• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3687 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ آذر

كارگردان ايراني تبار‌ درجشنواره فيلم مستقل بريتانيا شگفتي ‌ساز شد

بهار سرلك

چهارم دسامبر فيلم «زير سايه» به كارگرداني بابك انوري در مراسم اهداي جوايز فيلم مستقل بريتانيا شگفتي آفريد. در اين مراسم جايزه بهترين فيلمنامه‌نويسي و جايزه داگلاس هيكاكس براي كارگردان فيلم اولي نصيب اين فيلمساز ايراني‌تبار مقيم انگلستان شد. همچنين آوين منشادي، ستاره 9 ساله فيلم جايزه بهترين بازيگري زن مكمل را از آن خود كرد.
فيلم فارسي زبان «زير سايه» به درون‌مايه‌هاي كلاسيك ژانر وحشت مي‌پردازد؛ از خانه‌اي شبح‌زده تا رابطه غيرصميمي والدين و فرزند تا به موتيف قديمي و مهيج ارواح زير تخت‌خواب همگي قصد نمايش فيلم‌ تازه‌اي از اين ژانر را دارند. داستان فيلم در تهران سال 1967 و در روزهاي جنگ ايران و عراق روي مي‌دهد. نرگس رشيدي شخصيت شيده، مادري كه مي‌كوشد با وجود اضطراب شديد زندگي خانواده را سر و سامان بدهد. در اين ميان درسا، دختر خانواده، پريشان‌احوال مي‌شود و نااميد سراغ عروسك گمشده‌اش مي‌گردد و فكر مي‌كند روحي شيطاني در خانه آنها حضور دارد. آكادمي هنرهاي فيلم و تلويزيون بريتانيا (بفتا) «زير سايه» را به عنوان نماينده انگلستان براي حضور در بخش خارجي‌زبان آكادمي اسكار معرفي كرده است.
اما فيلم «عسل امريكايي» به كارگرداني آندريا آرنولد با كسب سه جايزه از اين جشنواره، مراسم روز يكشنبه را از آن خود كرد. «عسل امريكايي» چهار جايزه و از جمله جايزه بهترين فيلم مستقل بريتانيايي را به دست آورد. جايزه بهترين كارگرداني به آرنولد، بهترين بازيگري نقش اول زن به ساشا لين اهدا شد و تصويربردار فيلم، رابي رايان جايزه يك عمر دستاورد حرفه‌اي را از آن خود كردند.
ديو جانز نيز جايزه بهترين بازيگري نقش اول مرد را براي بازي در فيلم «من، دنيل بليك» را به خانه برد و هم‌بازي او هيلي اسكوايرز لقب بازيگر نوظهور اميدبخش را به خود اختصاص داد. «من، دنيل بليك» در شصت‌ونهمين جشنواره بين‌المللي، نخل طلاي اين جشنواره را از آن خود كرد. برت گولداستاين بازيگر فيلم «مهارت‌هاي زندگي بزرگسالان» بهترين بازيگر نقش مكمل مرد و ريچل تونارد كارگردان و نويسنده اين فيلم بهترين فيلمنامه‌نويس فيلم اولي نام گرفتند. داستان فيلم درباره زني در آستانه ورود به سي‌سالگي است كه در تقلاي پذيرش مسووليت و داشتن زندگي است.
«يادداشت‌هايي درباره نابينايي» بهترين مستند اين جشنواره شناخته شد. كاميل گاتين نيز جايزه تهيه‌كننده تحسين‌شده را براي نخستين پروژه خود «دختري با همه استعدادها» به دست آورد. همچنين جايزه فيلم كوتاه بريتانيايي به «Jacked» تعلق گرفت. جايزه بهترين فيلم مستقل بين‌المللي كه تنها بخش اين جشنواره است كه نامزدهاي آن محصول سينماي خارج از انگلستان هستند، به فيلم «نور ماه» تعلق گرفت. اين فيلم به كارگرداني بري جنكينز از سوي انجمن منتقدان نيويورك، هيات ملي بازبيني فيلم، موسسه منتقدان فيلم لس آنجلس و جشنواره فيلم سانتا باربارا و... تحسين شده است.
جوايز فيلم مستقل بريتانيا هر ساله از بهترين، مبتكر و خلاق‌ترين آثار سينمايي و فيلمسازان مستقل انگليسي تقدير مي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون