• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3689 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۸ آذر

حزب اتحاد در بيانيه‌اي تاكيد كرد

پايبندي به منافع ملي و زدودن نگاه حزبي و جرياني

حزب اتحاد ملت ايران اسلامي در ضرورت اقدام سنجيده مقابل قانون تمديد تحريم ايران از سوي امريكا بيانيه‌اي تحليلي صادر كرد.  در اين بيانيه آمده است:
پس از تصويب مجلس سنا در مورخ 11/9/1395، كنگره امريكا، قانون به‌اصطلاح اقدامات تحريمي ايران را (كه پيش‌تر به قانون داماتو معروف شده بود) براي 10 سال ديگر و تا پايان سال ۲۰۲۶ ميلادي تمديد و اجراي آن را در شرايط اضطراري به قوه مجريه امريكا واگذار مي‌کند، لذا اجراي كامل يا تعليق بخش‌هايي از آن در حيطه اختيارات روساي جمهوري امريكاست.
در جريان مذاكرات هسته‌اي اگرچه همه اين موارد نيز مي‌توانست به‌صورت يك بسته در مذاكرات ايران و امريكا مورد توجه قرار گيرد اما وزارت امور خارجه و تيم مذاكره‌كننده از ورود به ساير جنبه‌هاي مناسبات ايران و امريكا و حتي اروپا منع شد و ماموريت هيات مذاكره‌كننده ايراني تنها به مذاكره رفع تحريم‌هاي ناشي از مناقشه ايجادشده پيرامون برنامه هسته‌اي محدود می‌شود. تمديد قانون مزبور به‌خودي‌خود اگرچه شديدا محكوم و خلاف روح برجام است اما تا هنگامي كه بندهاي تعليق شده مجددا فعال نشود نمي‌تواند ازنظر عملي نقض برجام تلقي شود. به نظر مي‌رسد به همين دليل نيز متعاقب موافقت كنگره با تمديد قانون آيسا، سخنگوي كاخ سفيد اعلان مي‌کند كه وزير امور خارجه امريكا نسبت به تعليق مواردي كه به تعهدات امريكا در برجام مرتبط مي‌شود اقدام خواهد كرد. با توجه به نكات فوق، جمهوري اسلامي ايران ضمن آنكه بايد هشدارهاي لازم را از طرق ديپلماتيك به دولت امريكا و ساير دولت‌هاي طرف توافق در خصوص اين رفتار غيرسازنده و خلاف روح برجام داده و آنان را نسبت به عواقب اجراي اين قانون و نقض احتمالي برجام مطلع کند، در همان حال از طرح اين موضع به عنوان نقض برجام يا درخواست فعال كردن مكانيسم ماشه يا انجام اقدامات نسنجيده و به‌ظاهر متقابل كه در عمل بهانه‌هاي لازم را براي دولتمردان آتي امريكا فراهم مي‌آورد، خودداري كند چراکه اين اقدامات نتيجه معكوس داشته و برخلاف منافع و امنيت ملي ايران تلقي مي‌شود و در واقع بازي در زميني خواهد بود كه طرف‌هاي مخالف برجام در داخل امريكا يا ساير دشمنان منطقه‌اي برجام براي نابود كردن اين برنامه تدارك ديده‌اند.
با اين مقدمه حزب اتحاد تاكيد كرده است: بيش از هر وقت ديگر و در فرصت زماني باقي‌مانده تا انتقال قدرت و تشكيل دولت جديد امريكا، دولت جمهوري اسلامي با جديت هرچه بيشتر بر اجراي برجام تاكيد كرده و به جامعه جهاني و خصوصا ديگر اعضاي 1+5 اين اطمينان خاطر را بدهد كه طرف ايراني در نقض برجام پيشگام نخواهد شد. كشور ما مي‌تواند و بايد به تشكيل ائتلافي بين‌المللي ياري رساند كه هدف آن مهار تمايلات يك‌جانبه‌گرايانه، ناديده انگاشتن معاهدات و كنوانسيون بين‌المللي از سوي امريكا و احتمالا اعمال سياست‌هاي ماجراجويانه و ناامن‌ساز و غيرقابل‌پيش‌بيني از سوي دولت ترامپ بوده و بر امنيت، ثبات، صلح جهاني، پايداري معاهدات و تعهدات دولت‌ها و همكاري‌هاي بين‌المللي و چندجانبه تاكيد کند.
به نظر نويسندگان اين بيانيه «برجام يك دستاورد براي نظام و ملت ايران بوده و مسيري برگشت‌ناپذير است و دولت جمهوري ايران نبايد اجازه دهد كه تجربه تلخ و پرهزينه سال‌هاي نه چندان دور بار ديگر و با سوءاستفاده از شعارهاي عوام‌فريبانه تكرار شود. كشور ما نه‌تنها توليد و كاربرد سلاح هسته‌اي را محكوم و مردود مي‌داند و به طور جدي و مداوم از يك خاورميانه عاري از سلاح هسته‌اي و سلاح‌هاي كشتارجمعي حمايت می‌کند بلكه خواستار پايبندي و انجام تعهدات عملي قدرت‌هاي بزرگ اتمي و همه دارندگان اين سلاح ضدبشري بر اساس معاهده ان.‌پي.‌تي و امحاي كامل تسليحات هسته‌اي در روي كره زمين است. همچنين خواستار آن است كه همه آناني كه همچنان به سرپيچي از انجام تعهدات خويش در اين معاهده الزام‌آور ادامه داده يا با سرباز دادن از پيوستن به آن صلح و امنيت جهاني را به مخاطره مي‌اندازند، تحت مجازات بين‌المللي قرار گيرند.»
از نگاه حزب اتحاد ملت ايران اسلامي، امور سياست خارجي و موضوعات مبتلابه جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با جهان خارج، موضوعاتي در حيطه امنيت ملي و منافع ملي است و نبايد دستمايه بازي‌هاي گروهي و جناحي و به موضوعي براي رقابت‌هاي سياسي و حزبي در داخل كشور تبديل شود. همان‌طور كه اشاره شد برجام يك دستاورد ملي است. همانند آنچه در جريان مناقشه هسته‌اي با غرب و ارجاع برنامه هسته‌اي ايران به شوراي امنيت رخ داد و آثار و تبعات تحريم‌ها و مشكلات اقتصادي ناشي از آن را آحاد مردم ايران تحمل كردند. توفيق برجام نيز در حيطه منافع ملي قرار گرفته و عدم تحقق آن موجبات بازگشت ايران‌هراسي و امنيتي شدن مناسبات خارجي فراهم كرده، خسارت جبران‌ناپذيري را متوجه كشور و امر حياتي توسعه ملي خواهد كرد. لذا تبديل آن به مسائل جناحي و رقابت‌هاي انتخاباتي زمينه‌ساز تفرقه و از دست رفتن وحدت ملي شده و موجبات سوءاستفاده قدرت‌هاي خارجي را فراهم كرده و برخلاف مصالح ملي تلقي می‌شود.
حزب اتحاد ملت ايران اسلامي ضمن حمايت از عملكرد دولت در سياست خارجي و تاكيد بر حفظ برجام و دستاوردهاي بي‌بديل آن، خواستار آن است همه نهادهاي حكومتي، نمايندگان محترم مجلس، رسانه‌هاي گروهي، شخصيت‌هاي مذهبي و سياسي و علمي با درك شرايط كشور و منطقه در شرايط جديد و به‌دور از منافع گروهي يا تمايلات شخصي در جهت برقراري وحدت و اجماع ملي در قبال رفع تهديدات احتمالي كشور حركت کنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون