• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3697 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ آذر

وزير راه وشهرسازي خيال همه را راحت كرد

هم بويينگ مي‌آيد و هم ايرباس

گروه اقتصادي

ايرباس مي‌آيد يا بويينگ؟ سوال تكراري كه مسوولان وزارت راه و شهرسازي از وزير گرفته تا معاونانش هر بار بايد درباره آن توضيح بدهند. گويا تا زماني كه خريدهاي جديد حوزه حمل‌و‌نقل به داخل كشور نيامده و وارد چرخه حمل‌و‌نقل كشور نشده اين سوال بايد تكرار شود. شبهه‌ها را رسانه‌هاي خارجي مطرح مي‌كنند. هربار يك شايعه؛ انگار در داخل هم بعضي‌ها بدشان نمي‌آيد كه براي تخريب عملكرد دولت با ساز ناكوك خارجي‌ها همراه شوند. اين روزها آمدن و نيامدن بويينگ و ايرباس باز نقل محافل شده، موضوعي كه حتي نمايشگاه راهداري، راهسازي؛ حمل‌و‌نقل و صنايع وابسته را هم تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد تا نمايشگاه زير سايه خريد هواپيماهاي ايرباس و بويينگ بيشتر از راهداري بوي تجارت هواپيما بدهند.
با اين حال، ظاهرا اين پيگيري‌ها نتيجه داده و به‌زودي علاوه بر 80 بويينگي كه هفته قبل وعده داده شده مي‌توانيم شاهد حضور ايرباس هم باشيم. موضوعي كه به صراحت از سوي عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي تاييد شد. عباس آخوندي كه اين روزها نوك پيكان رسانه‌هاي مخالف دولت است، ادعاي آنها مبني بر توقيف هواپيماهاي بويينگ را رد كرد. آخوندي گفت: «با نهايي شدن مذاكرات قرارداد قطعي با شركت ايرباس در هفته جاري به امضا خواهد رسيد. خوشبختانه پس از نهايي شدن توافق با بويينگ مذاكرات با شركت ايرباس نيز به مراحل پاياني خود رسيده و در روزهاي آينده هفته جاري نهايي مي‌شود.»
عباس آخوندي كه ديروز به نمايشگاه راهداري، راهسازي؛ حمل‌و‌نقل و صنايع وابسته رفته بود، از امضاي تفاهمنامه دريايي خبرداد و گفت: «قرارداد سرمايه‌گذاري ۳۰۰۰ميليارد توماني درحوزه پسكرانه بنادر به زودي امضا خواهد شد.»
او با اشاره به دليل نام‌گذاري 26 آذر به نام روز حمل‌و‌نقل گفت: «۲۶ آذر امام فرمان دادند دارندگان كاميون براي خالي كردن بار از بنادر جنوبي به ويژه شهيد رجايي شتاب كنند، بنابراين فرمان ۲۶ آذر روز حمل‌و‌نقل نام گرفت»
وي ادامه داد: «تنها در شركت‌هاي دانش‌بنيان فعال در اجراي دوربين‌هاي ثبت تخلف هوشمند ۶۰۰۰ نفر نيروي انساني مشغول كار هستند. براي نخستين بار در اين نمايشگاه روسازي صددرصد بتني رونمايي شد كه با توجه به مازاد توليد سيمان در كشور مي‌تواند مصرف قابل‌توجهي داشته باشد. همچنين در اين نمايشگاه سيستم‌هاي فناوري اطلاعاتIT و ITS در همه مدل‌هاي حمل‌و‌نقل ريلي بندري و راهداري داريم كه از جمله مي‌توان به سامانه ۱۴۱ در راهداري اشاره كرد.»
آخوندي همچنين از افتتاح ۵۰۰ دوربين جديد طي روزهاي آينده خبر داد و گفت: «اين دوربين‌ها مديريت جاده و ايمني را افزايش و اطلاعات دقيقي را در اختيار مردم قرار مي‌دهند. در شركت‌هاي دانش‌بنيان فعال در اجراي دوربين‌هاي ثبت تخلف هوشمند ۶۰۰۰ نفر نيروي انساني مشغول فعاليت هستند.»
اين مقام مسوول با اشاره به فناوري‌هاي نوين ريلي خاطرنشان كرد: «با توجه به قديمي بودن برخي پل‌ها و كاهش مقاومت آنها در مقابل زلزله و بادهاي محوري، سيستم مديريت پل‌ها در راه‌آهن ارايه شد كه از نظر فشار باد بر پل‌ها و سازه‌ها درحال آزمايش است.»
تحويل 8 فروند ايرباس در سال 96
فرهاد پرورش، مديرعامل ايران‌اير هم در اين همايش با بيان اينكه تيم مذاكره‌كننده ايرباس همچنان در ايران حضور دارند، گفت: «بويينگ در سال آينده ميلادي هيچ هواپيمايي را به ما تحويل نمي‌دهد اما قرار است ايرباس ۸ هواپيما را در سال ۹۶ تحويل دهد.»
وي يكي از مشكلات هما را صندوق بازنشستگي ايران‌اير خواند كه باعث كاهش سرمايه‌گذاري شده است، و گفت: «امكان دريافت وام از بانك‌هاي داخلي را نداريم. قبل از انقلاب هما 100 درصد دولتي بوده كه 100درصد خصوصي اداره مي‌شد، در پسابرجام و پس از سفر رييس‌جمهوري به فرانسه، مقدماتي براي برنامه بلندمدت هما براساس معيارهاي متعدد پيش‌بيني شد. بر اين اساس تفاهمنامه‌اي با ايرباس و ATR  براي مناطق كم‌برخوردار كشور امضا شد. هنوز تيم ايرباس در تهران هستند و مذاكرات با آنها در حال پيگيري است. در مورد بويينگ هم مذاكرات منتج به عقد قرارداد شد و مذاكرات با كمپاني‌ اي‌تي‌آر در حال پيگيري است و اميدواريم اين مذاكرات تا قبل از پايان سال جاري ميلادي به نتيجه برسد.»
پرورش با بيان اينكه بويينگ در سال 2017 ميلادي هيچ هواپيمايي را به ايران تحويل نمي‌دهد، تصريح كرد: «نخستين هواپيماي بويينگ آوريل 2018 يعني فروردين 97 به ما تحويل داده مي‌شود. براساس برنامه در سال آينده ميلادي 7 تا 8 فروند ايرباس تحويل ايران مي‌شود.»
227 ميليون دلار پيش‌پرداخت اوليه به بويينگ
خبر ديگر حاشيه اين نمايشگاه را اصغر فخريه كاشان قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي ارايه كرد. فخريه‌كاشان، از تامين مالي ۳۵ فروند ايرباس طي هفته جاري خبر داد و گفت: «اگر تحريم‌هاي جديدي اعمال شود بويينگ كل پيش‌پرداخت‌ها و بهره آن را به ما برمي‌گرداند. ‌پيش‌پرداخت‌ها در 4 قسط پرداخت مي‌شود و قسط اول 227 ميليون دلار است. 15 فروند از اين هواپيماها مشمول مجوزهاي اوفك است، اين مجوزها معمولا يك ساله و دوساله است و از اين رو تحويل اين هواپيما قبل از زمان انقضاي مجوزها صورت مي‌گيرد. مجوز 65 فروند ديگر نيز پس از انقضاي زمان مجوز اوفك براي 15 فروند صادر مي‌شود. پيش‌‌پرداخت‌هاي ما فقط مربوط به 15 فروند ابتدايي است و براي هواپيماهايي كه مجوز آنها پس از اين 15 فروند است، پيش‌پرداختي نمي‌دهيم.»
وي با اشاره به تامين مالي كل معامله، اظهار كرد: «6 فروند از هواپيماها را بويينگ تامين مالي مي‌كند و بقيه نيز به صورت اجاره به شرط تمليك تامين مالي مي‌شود. در عين حال تامين مالي 35 فروند هواپيما از 74 فروند طي هفته جاري تامين مالي مي‌شود، بنابراين تامين مالي 39 فروند ديگر بعدا انجام مي‌شود و با توجه به برنامه تحويل آنها عجله‌اي براي تامين مالي اين تعداد هواپيما نداشته‌ايم. بهتر اين است كه 39 فروند هواپيماي باقيمانده به آينده موكول شود تا با نرخ‌هاي كمتري آنها را تامين مالي كنيم. اگر شرايط ايران بهتر شود مي‌توانيم ريفاينانس كنيم و پول را بازپرداخت كرده و از بازار پول ارزانتري را براي تامين مالي هاپيماهاي بويينگ تامين كنيم.»
فخريه‌‌كاشان با اشاره به اينكه برگشت تحريم‌ها يكي از مسائلي است كه با آن مواجه هستيم، گفت: «اگر تحريم‌هاي قبلي برگردد و تحريم‌هاي جديد اعمال شود يا اينكه قراردادها به دلايلي غيرمعتبر شود، آن‌چه نگراني كشور بوده كه مبادا وارد قراردادي شويم چنين حالتي پيش بيايد و كشور دچار مشكل شود. خوشبختانه در قرارداد با بويينگ اگر برگشت تحريم‌ها روي دهد پيش‌پرداخت ما با بهره برگشت داده مي‌شود. اوفك هفته قبل سوال و جواب جديدي را منتشر كرد كه در آنجا اوفك به صراحت مي‌گويد اگر قراردادي قبل از تحريم جديدي امضا شود، معتبر است. اگر تحريم جديدي اعمال شود طرفين 6 ماه زمان دارند كه به آن رسيدگي كنند. در ايرباس نيز 100 فروند هواپيماست كه با دسته‌بندي بويينگ يعني پيش‌پرداخت‌ها دو دسته، ‌مجوز و فاينانس 3 دسته است.
37 هواپيماي ايرباس زمانبندي با زمانبندي مجوز اوفك منطبق است، 23 فروند هواپيما مجوز اوفك براي آنها وجود ندارد اما فاينانس آن فراهم است و در نهايت 38 فروند مانند بويينگ است كه منوط به آن كرده‌ايم كه در صورت تامين فاينانس و صدور مجوز قرارداد آن منعقد مي‌شود.»
وي با بيان اينكه در قرارداد با ايرباس و بويينگ اصرار داشتيم كه همكاري تكنولوژي داشته باشيم، خاطرنشان كرد: «بر اين اساس ايرباس به ايران مي‌آيد و امكانات توليد سخت‌افزار و نرم‌افزار را در ايران بررسي مي‌كند تا شركت‌ها واجد شرايط را شناسايي كرده و گواهينامه‌هاي مربوطه را براي آنها صادر كند. در اين صورت اين شركت‌ها در فهرست زنجيره تامين كالاي سراسر دنيا قرار مي‌گيرند. 330 ميليون دلار از منابع صندوق توسعه ملي به خريد هواپيماها اختصاص مي‌يابد، 120 ميليون دلار از محل اوراق و 500 ميليون دلار نيز از منابع خارجي به اتكاي خود ايران‌اير تامين مي‌شود. از اين رو با اين حدود يك ميليارد دلار خريدهاي اوليه را انجام مي‌دهيم و تامين مابقي هواپيما از محل درآمدها تامين مي‌شود.»
صدمه نرخ‌ تكليفي بليت
بيش از تحريم‌ها
علي عابدزاده، رييس سازمان هواپيمايي كشوري هم در حاشيه نمايشگاه راهداري، راهسازي، حمل‌و‌نقل و صنايع وابسته گفت: نرخ‌هاي تكليفي بليت هواپيما بيشتر از تحريم‌ها به حمل ونقل هوايي لطمه زد. تسهيل‌گري براي توسعه حمل‌و‌نقل هوايي و نظارت بر امور پروازي به خصوص در مسائل ايمني پروازها از جمله وظايف سازمان هواپيمايي است. تحريم صدمات زيادي به حمل و هوايي كشور وارد كرد اما موفق بوده‌ايم كه همواره هواپيما آماده پرواز بوده و استانداردهاي پروازي را رعايت كرده‌ايم. طي ماه‌هاي اخير اقدامات موثري در خصوص بازدارنده‌هايي كه باعث مي‌شد در كنار تحريم‌ها به ما صدمه بزنند قدم‌هاي مهمي را در حوزه ناوگان‌ هوايي، ‌فرودگاه‌ها و تجهيزات ‌برداريم. از جمله اين قدم‌ها، نرخ بليت هواپيما سال گذشته آزاد شده و از تكليفي بودن خارج شد. نرخ‌هاي تكليفي بيشتر از تحريم‌ها به حمل ونقل هوايي كشور لطمه زد.
رشد ۲۲ درصدي
نشست و برخاست‌ها
دست آخر اينكه رحمت‌الله مه‌آبادي، مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور از رشد ۲۲ درصدي نشست و برخاست پروازهاي داخلي در ۸ ماه اول امسال خبر داد و گفت: امروز تمام سامانه‌هاي پروازهاي كشور فلايت‌چك شده‌اند. شاهد رويداد بزرگ در افزايش ترافيك هوايي در ايران هستيم، بر اساس آمار 8 ماهه امسال در نشست و برخاست حدود 22 درصد در پروازهاي داخلي رشد و يك درصد كاهش در نشست و برخاست در پروازهاي خارجي داشته‌ايم. همچنين 11درصد رشد پروازهاي عبوري در مقايسه با سال گذشته داشته‌ايم، در مسافري هم 24درصد و در پروازهاي خارجي 2 درصد افزايش داشته‌ايم.
وي با اشاره به اينكه اتفاقات پسابرجام باعث رشد آمارها بوده است، افزود: سال گذشته چالش‌هاي زيادي داشتيم كه بحران غيرعملياتي شدن بسياري از سامانه‌هاي نشست و برخاست به دليل نداشتن فلايت‌چك داشتيم. امروز تمام سامانه‌هاي پروازهاي كشور فلايت‌چك شده‌اند و وضعيت بسازي خوبي داريم. به دليل محدوديت منابع با معضل فرسودگي اين سامانه‌ها مواجه هستيم. تا سال گذشته به ارزيابي سطح سرويس مسافران پرداخته نمي‌شد كه يكي از غفلت‌هاي تاريخي صنعت حمل‌و‌نقل هوايي بود.
نمايشگاه راهداري، راهسازي، حمل‌و‌نقل و صنايع وابسته از ديروز در مصلاي تهران آغاز شده و به مدت 4 روز ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون