• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3699 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ دي

رییس قوه قضاییه:

تحول‌در علوم انساني وحدت حوزه‌ و دانشگاه را مي‌طلبد

آيت‌الله آملي لاريجاني با تاكيد بر ضرورت تعامل قوه‌قضاييه با دانشگاه گفت: از زمان حضورم درقوه قضاييه، پژوهشگاه اين قوه راه‌اندازي شده است و تقريبا كساني كه در پژوهشگاه همكاري مي‌كنند، اساتيد دانشگاه‌ها و اعضاي هيات علمي دانشگاه‌هاي مختلف هستند و همچنين در معاونت‌هاي دستگاه قضا از جمله معاونت پيشگيري از وقوع جرم و معاونت فرهنگي تعامل با دانشگاه وجود دارد. به گزارش ميزان، آيت‌الله آملي لاريجاني در سومين همايش علمي بررسي نقش حوزه و دانشگاه در تحول علوم‌انساني با موضوع «تحول در علوم انساني، موفقيت‌ها و ناكامي‌ها» كه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد، تعامل بين حوزه و دانشگاه در تحول علوم انساني را مهم توصيف و اظهار داشت: دانشگاه‌ها ظرفيت بيشتري براي تعامل با قوه قضاييه دارند و اميدواريم اين تعامل بيشتر برقرار شود. پژوهشگاه قوه قضاييه بستر مناسبي براي اين موضوع است. رييس قوه قضاييه يكي از كارهاي مهم پژوهشگاه دستگاه قضا را نقد آرا دانست و افزود: در اين پژوهشگاه آرای صادره از مراجع قضايي با حذف اسامي شكات و مدعي‌ها نقد مي‌شود و محل بحث قرار مي‌گيرد. علاوه بر اين سايتي براي اين كار پيش‌بيني شده است و در آنجا به صورت برخط اين آرا در دسترس قرار مي‌گيرد و فرصتي را براي تعامل ايجاد می‌کند.
عده‌اي گمان مي‌كنند بحث تحول در علوم انساني، سياسي است
آيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينكه موضوع وحدت حوزه و دانشگاه از منظرهاي مختلف مورد بحث قرار دارد، تصريح كرد: يافتن موضوعاتي كه در دانشگاه و حوزه مورد عنايت باشد، يك بستر مناسب براي ايجاد اين وحدت است و تحول علوم انساني از نظر بنده يكي از موضوعات بسيار اساسي است كه مورد توجه حوزه و دانشگاه قرار دارد. رييس دستگاه قضا با بيان اينكه گاهي بحث تحول در علوم انساني را سياسي مي‌كنند، ادامه داد: عده‌اي گمان مي‌كنند بحث تحول در علوم انساني و علوم اجتماعي كه در جمهوري اسلامي مطرح شده يك بحث سياسي است؛ حتي آن را به بحث ولايت‌فقيه چسباندند و ادعا كردند چون علوم سكولار هستند، حكومت نمي‌خواهد اين علوم حاكم شوند و گفتند به همين خاطر است كه موضوع تحول در علوم انساني مطرح شده است. وي ادامه داد: بعضي‌ها پس از اينكه بنده چندين بار در رابطه با تحول در علوم انساني صحبت كردم، بلافاصله فكر كردند كه چون رييس قوه قضاييه در مورد علوم انساني بحث كرده، پس علوم انساني را نفي مي‌كند. حتي يكي از اساتيدي كه از آلمان قرار بود براي روز جهاني فلسفه به ايران بيايد، حضورش را در اين جلسه لغو كرد و گفت كه ايران عليه علوم انساني كار مي‌كند. رييس دستگاه قضا با رد هر دوي اين ادعاها بحث علوم انساني و تحول آن را يك بحث واقعي دانست و با اشاره به مجاري اين تحول اظهار كرد: بحث تحول در علوم انساني براي ما كه يك حكومت ديني داريم و متدين هستيم، يك بحث واقعي است؛ نه براي تاييد حكومت ديني، بلكه انسان‌هاي متدين في حده ذاته با اين مساله مواجه هستند؛ كما اينكه افراد غير متدين نيز با اين مساله مواجه هستند.
تحول در علوم انساني كار آساني نيست
آيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينكه بحث تحول در علوم انساني يك بحث دشوار و اجراي آن دشوارتر است، گفت: هم يافتن مجاري اين تحول و هم در مقام عمل بحث تحول در علوم انساني دشوار است و كار آساني نيست و يكي از مواردي است كه وحدت حوزه و دانشگاه را بسيار مي‌طلبد. بايد دانشگاه‌ها پا به عرصه بگذارند و حوزه‌ها نيز به اين موضوع ورود كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون