• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3699 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ دي

چه اتفاقي براي دومين اسكار مارلون براندو افتاد؟

بهار سرلك|  بروس ديويس، مدير اجرايي سابق آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي داستان عجيب‌ و گره‌خورده اسكاري را كه مارلون براندو براي بازي در «پدرخوانده» دريافت كرد، براي نشريه TheWrap شرح داده است. سال‌هاي نخست برگزاري آكادمي اسكار پر از داستان‌هاي افسانه‌اي است؛ افسانه‌هاي مجموع راي‌هايي كه هرگز لو نمي‌رود، اعداد و ارقام مرموزي كه برنده را به تنديس طلايي مي‌رساند يا آقاياني كه مدل ساخت تنديس اين آكادمي شدند. اما افسانه‌هاي اسكار فقط به سال‌هاي ابتدايي اين سازمان مربوط نمي‌شود. به طور مثال سوال‌
« اسكار براندو» كجاست، مطرح مي‌شود. اين عبارت مربوط به جايزه اسكاري كه مارلون براندو در سال 1954 براي بازي در فيلم «در بارانداز» گرفت، نمي‌شود بلكه به دومين جايزه او از اين آكادمي در سال 1972 و بازي در فيلم «پدرخوانده» مربوط مي‌شود. در مقاله‌اي كه به تازگي چاپ شده، مي‌خوانيم خانمي كه به جاي براندو روي صحنه مراسم آمد و خود را ساشين ليتل‌فدر معرفي كرد، اين جايزه را به جاي براندو «پذيرفت»؛ نويسنده اين مقاله كسي نيست جز دستيار براندو كه ادعا مي‌كند اين تنديس سال‌هاست روي ميز اتاقش قرار دارد. به نوعي حقيقت پوشيده، همان طور كه 50 ميليون بيننده نيز تاييد مي‌كنند، اين است كه دليل حضور ليتل‌فدر به جاي براندو و سخنراني‌اش به جاي اين بازيگر به خاطر اين بود تا از پذيرش افتخاري كه آكادمي به او اعطا كرده، امتناع كند. اما دست ليتل‌فدر هرگز به اين تنديس نخورد و هرگز روي ميز اتاق كسي قرار نگرفت. با اين وجود داستان «اسكار براندو» سال 1995 وارد فصل عجيبي شد؛ مارتي اينگلز، بازيگري كه به مديربرنامه‌ بازيگران تغيير شغل داد، در نشستي خبري مطرح كرد كه اين تنديس در خانه يكي از مشتريانش است و قصد دارد به نفع خيريه، آن را به حراج بگذارد. خبرنگاران در مورد اين داستان با آكادمي تماس گرفتند و مديران به آنها يادآور شدند چنين اتفاقي براي اسكار «پدرخوانده» براندو حقيقت ندارد؛ تنديسي كه براندو از پذيرشش امتناع كرد همان شب به انباري واقع در پشت‌صحنه مراسم بازگشت تا در مراسم‌هاي بعدي به بازيگري ديگر اهدا شود. اما اين گفته حقيقت نداشت. وقتي اينگلز گفت كه شماره سريال حك شده روي تنديس «1601» است، داستان پيچيده‌تر شد؛ براساس مدارك موجود در آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي تنديسي اهدا نشده وجود دارد كه نمايشگاهي در نيويورك آن را به امانت گرفته است. طي تماسي با اين نمايشگاه مشخص شد كه اين تنديس به نمايش عموم درآمده است.
از طرفي آكادمي كه مطمئن بود حقه‌اي در كار است، ادعا كرد اينگلز تنديسي با شماره سريال «1601» ندارد و اينگلز عكسي از شماره سريال حك‌شده براي آنها فرستاد.
چنين چيزي ممكن نبود. آكادمي اسكار از سال 1950 براي تك و اختصاصي بودن هر يك از تنديس‌ها عددي را روي آنها حك مي‌كرد و هرگز عدد روي يك تنديس روي تنديس ديگري حك نمي‌شد. من مي‌دانستم تنديسي كه اينگلز فخرش را مي‌فروشد هيچ ربطي به اسكار براندو ندارد اما نمي‌دانستم اين تنديس را از كجا آورده يا چطور مثل تنديسي ديگر عددي اختصاصي دارد. اين راز آكادمي را گيج كرد. اسكار اينگلز ساختگي نبود و شماره سريال نه تنها حقيقي بود بلكه اين تنديس در ميان تنديس‌هايي كه در مراسم 27 مارچ 1973 اهدا شده، بود.
اين تنديس از كجا آمده بود؟ وقتي پيشينه ثبت‌شده را بررسي كرديم تا ببينيم چه كسي كدام تنديس را دريافت كرده، در پوشه‌اي كه برگه‌هايش ورق ورق شده بود و در برخي صفحاتش حاشيه‌نويسي‌هايي شده بود، متوجه شديم تنديس «1601» همان تنديسي است كه نمايشگاه نيويورك به امانت گرفته بود. اما در كنار آن صفحه‌اي بود كه به تنديسي نوشته‌هايش پاك شده بود. وقتي اين صفحه را جلوي نور گرفتيم، نوشته شده بود: «1601- طي برگزاري چهل‌وپنجمين مراسم مفقود شد.  
با بررسي فيلم مراسم مشخص شد راجر مور، بازيگر فيلم‌هاي جيمز باند اين جايزه را به خانه برده است اما در نهايت آن را به آكادمي بازگردانده. اما داستان اهداي سومين اسكار چارلي چاپلين به اسكار براندو بي‌ربط نيست. در آن زمان چارلي چاپلين نمي‌توانست به لس‌آنجلس سفر كند بنابراين تنديس بسته‌بندي و به اروپا ارسال مي‌شود اما در راه آسيب مي‌بيند. خانواده چاپلين نامه‌اي براي آكادمي مي‌فرستند و درخواست مي‌كنند تنديس ديگري جايگزين كنند. البته كه آكادمي مي‌پذيرد.  راجر مور كه چند روزي تنديس را در خانه نگه داشته بود، زماني كه تنديس آسيب‌ديده چاپلين به آكادمي بازمي‌گردد، اسكار براندو كه مور به خانه برده بود، روي ميز يكي از مديران اسكار مي‌ايستد؛ بنابراين پاسخ اين سوال كه دومين اسكار براندو كجاست؟ اين است كه براي چارلي چاپلين فرستاده شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون