رييس كميته حملونقل شورا:
با كار پليسي علل ترافيك اخير تهران شناسايي شود
حميدرضا خالدي
ترافيك شديد عصرگاهي چند هفته اخير تهران باعث شد تا ديروز سردار مهماندار، رييس پليس راهور تهران به صحن شورا بيايد تا ضمن شنيدن انتقادها و اظهارنظرهاي اعضاي شورا در مورد ترافيك پايتخت، به سوالات اعضا پاسخ دهد. وي با ذكر اينكه كلانشهري مانند تهران نيازمند قوانين و تدابير متفاوتي است گفت: در حال حاضر چهار ميليون و 193 هزار و 446 خودرو در تهران شمارهگذاري شده و حداقل روزانه 25 درصد اين رقم هم از اطراف تهران و شهركهاي اقماري خودرو به داخل تهران وارد ميشود. در چنين شرايطي چه وضعيتي بايد بر تهران حاكم باشد؟رييس پليس راهور تهران بزرگ با اشاره به اينكه در 9 ماهه نخست سال جاري 6/18 ميليون سفر در تهران انجام شده است، گفت: اين رقم از سال 1383 با 6/14 ميليون سفر به اين رقم رسيده است، البته ما پيش بيني ميكنيم كه در 9 ماهه نخست سال بيش از 18 ميليون سفر داشتهايم. وي ادامه داد: در سال 1384 نزديك به 50 درصد ترددها متعلق به حمل و نقل عمومي بوده و اين رقم در 9 ماهه نخست سال 1395 به 60 درصد رسيده، رقمي كه همچنان براي سهم حمل و نقل عمومي كم است. سرمايهگذاري در اين حوزه يك الزام بوده و تاخير در آن مشكلات را افزايش ميدهد. مهماندار با اشاره به اينكه سهم خودروهاي شخصي در جابهجايي و سفرهاي روزانه تنها 40 درصد است، افزود: اين سهم در شرايطي ايجاد شده كه در ساعات پيك ترافيك 67 درصد معابر را خودروهاي شخصي اشغال ميكنند. همچنين در فصول سرد سال با شروع بارندگيها رغبت براي استفاده از خودروهاي شخصي افزايش پيدا ميكند بهطوريكه در پاييز و زمستان تردد 27 درصد نسبت به بهار و تابستان افزايش پيدا ميكند. در حقيقت در فصل پاييز 371 هزار و 993 سفر روزانه و در زمستان 397 هزار و 706 سفر روزانه شاهد هستيم. رييس پليس راهور تهران بزرگ در تشريح عمده مشكلات ترافيك كلانشهر تهران گفت: وضعيت اشغال ظرفيت معابر در ساعات پيك ترافيك (صبح و عصر) به حد اشباع رسيده بهطوريكه برابر مطالعات انجامشده حجم وسايل نقليه عبوري در تهران 4 برابر ظرفيت معابر موجود است در نتيجه كوچكترين مداخله يا تغيير در روند ترافيك نظير خرابي وسايل نقليه، تصادفات، سرماي هوا، برگزاري نمايشگاهها و كوتاه شدن روز در پاييز و زمستان موجب اخلال در روند ترافيك اين كلانشهر ميشود. وي به نقش بسزاي تعامل و برنامهريزيهاي بيشتر ميان پليس راهور و شهرداري تهران براي كاهش مشكلات اشاره كرد و افزود: امروز اين تعامل ميان پليس راهور و شهرداري تهران ايجاد شده است اما بيترديد آنچه بايد براي مديريت ترافيك شهر تهران در نظر گرفت، اين است كه تهران را نميتوان با ابزارهاي سنتي اداره كرد. بايد محدوديتهاي جديدي اعمال كنيم البته اين در شرايطي است كه تاكنون به همه كساني كه در اعمال محدوديتها لطف كردهايم مانند خودروهاي شهرستاني و اقماري كه به تهران وارد ميشوند بعدها منتقد پليس و شهرداري تهران شدند لذا بايد محدوديتهاي جديد را اعمال كنيم اما بايد به سمت اخذ عوارض به جاي جريمهها حركت كنيم و صفر تا 100 اين عوارض نيز در حوزه حملونقل عمومي همانند مترو و اتوبوس هزينه شود. وي به زمانبندي بازگشايي مدارس و ادارات نيز اشاره كرد و افزود: در طول فصول سرد سال سه بار ترافيكي صبحگاهي، عصرگاهي و هنگام تعطيلي ادارات و همچنين بار ترافيكي شبانگاهي را شاهد هستيم لذا بايد در زمانبندي بازگشايي و تعطيلي مدارس نيز بازبيني داشته باشيم. بعد از سخنان سردار مهماندار، نوبت اعضاي شوراي شهر بود كه هر يك به زعم خود به انتقاد از گرههاي ترافيكي تهران و كمكاري پليس بپردازند.
درآمد 900 ميليوني از عوارض
عليرضا دبير، رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر يكي از همين منتقدين بود كه با بيان اينكه در سال 93 راهور تهران 30 ميليارد تومان بودجه هزينهاي از شوراي شهر دريافت كرده است، گفت: سال 95 شاهد رشد چندبرابري پليس راهور بودهايم بهطوري كه 83 ميليارد تومان در بخش هزينهاي و 16 ميليارد تومان در بخش عمراني براي پليس راهور در نظر گرفته شده است. وي با بيان اينكه براساس تبصره 21 بودجه مقرر شده است كه نيروي انتظامي در پرداخت عوارض 20 درصد سهم بگيرد، گفت: سال گذشته 900 ميليون تومان پليس راهور از اين محل درآمد داشته است. رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با بيان اينكه سالهاست از پليس راهور ميخواهيم اطلاعات خودروهاي شهر تهران را در اختيار شهرداري بگذارد، افزود: اما هنوز اين اتفاق نيفتاده و اطلاعات خودروهاي تهران را به ما ندادهاند.
پليس، ارادهاي در حل ترافيك ندارد
پرويز سروري، رييس كميسيون حقوقي و نظارت شوراي شهر تهران خطاب به رييس پليس راهور با تاكيد براينكه ميتوانيم شاهد حل مشكلات باشيم گفت: متاسفانه گويا پليس ارادهاي در حل ترافيك تهران ندارد. محمدمهدي تندگويان، اما در روند بررسي ترافيك تهران به بحث خروج نمايشگاه از تهران اشاره كرد و گفت: چرا پليس راهور اجازه برگزاري نمايشگاه در شهر آفتاب را ميدهد، پليس راهور قرارداد چندصد ميليوني براي تامين نمايشگاه بينالمللي دارد و وقتي اين قرارداد را دارد، چگونه ميتواند مانع برگزاري نمايشگاه در سايت سئول شود؟ بايد اين قرارداد فيمابين پليس و سايت نمايشگاه لغو شود و منافع حقوقي جاي آن لحاظ شود. حبيب كاشاني نيز يكي ديگر از اعضا بود كه با اشاره به نقش بلندمرتبهسازي در ترافيك افزود: مثلا در حال حاضر يك پروژه را در كميسيونهاي مربوطه بررسي ميكنيم كه 260 هزار متر مربع است كه تنها 3000 متر پاركينگ براي آن در نظر گرفته شده است. كاشاني با بيان اينكه حل اين پازل ترافيك در تهران ربطي به قاليباف، شوراي شهر و سردار مهماندار ندارد، با انتقاد از اعضاي شوراي شهر گفت: ما اعضاي شورا، چراغگردان را نصب كرده و براي تردد از خط ويژه عبور ميكنيم حالا داريم در مورد حل معضل ترافيك كه چيزي از آن درك نميكنيم صحبت ميكنيم. محمد حقاني، نيز بخشي از مشكل ترافيك را ناشي از رانت بازي دانسته و گفت: تا هنگامي كه مساله مترو حل نشود امكاني براي برخورد و مقابله با مشكلات و معضلات شهر تهران وجود ندارد. امروز بايد به اين نكته توجه كنيم كه پشت پرده موتوسيكلتهاي كاربراتوري رانت بيداد ميكند و تا زماني كه اين رانت وجود دارد اين مشكلات حل نخواهد شد. افرادي اين موتورها را وارد ميكنند كه چند نفر نيز بيشتر نيستند اما 10 ميليون تهراني آلودگي ناشي از اين موتورها را استشمام ميكنند.
ترافيك تهران «مصنوعي» است
محسن سرخو كه خود رياست كميته حمل و نقل شورا را برعهده دارد اما برخلاف همه، براين باور است كه ترافيك تهران مصنوعي و غيرعادي است. وي با بيان اينكه نكات عنوان شده از سوي رييس پليس راهور درست است، اما دليل كافي براي ترافيك اين روزهاي پايتخت نيست، گفت: ترافيك يك ماهه اخير عجيب بود، چراكه پيش از اين نيز نمايشگاه شهر آفتاب، مهمانسراي الهيه و... وجود داشتند اما ترافيك اين چند هفته متفاوت بوده است. وي با بيان اينكه اگر بخواهيم اين دلايل را قبول كنيم علاوه بر نمايشگاه بايد همه پاركها، بيمارستانها و حتي شورا و شهرداري نيز به خارج از تهران انتقال داده شوند، گفت: قبول كنيد كه در يك ماهه اخير ترافيك تهران اصلا عادي نبوده است و به نوعي ميتوان گفت اين ترافيك مصنوعي بوده است. رييس كميته حمل و نقل شوراي شهر تهران افزود: اين ترافيك به هر دليلي رخ داده بايد با يك كار پليسي، علل واقعي آن مشخص شود، چراكه پسلرزههاي اين شوك ترافيكي ادامه دارد و تقاضا ميشود كه به جاي پرداختن به دلايل واهي، به دلايل اصلي توجه شود. اما شايد مهمترين اظهارنظر در مورد ترافيك را مهدي چمران، رييس شوراي شهر داشت كه گفت: نامهاي براي رياستجمهوري ارسال شده تا قانوني كه از اول مهرماه براي عدم شمارهگذاري موتوسيكلتهاي كاربراتوري اجرايي شده است تمديد نشود. در حال حاضر نيز موتوسيكلتهاي كاربراتوري شمارهگذاري نميشود. وي افزود: براي هيات دولت شايسته نيست كه اين كار را انجام دهد و به نفع كساني كه ميدانستند نبايد اين نوع موتوسيكلتها را وارد كنند اين قانون را نقض و شمارهگذاري موتوسيكلتهاي كاربراتوري را براي 6 ماه تمديد كنند. وي ادامه داد: اين موتوسيكلتها قابل تبديل و تصحيح هستند و شهرداري تهران نيز بايد به دنبال تسهيل استفاده از موتوسيكلتهاي برقي باشد.
چمران: از تعداد تخلفات در پرونده املاك نجومي خبر نداريم
مهدي چمران در گفتوگو با ايلنا در خصوص آخرين وضعيت پرونده واگذاري املاك توسط شهرداري به افراد خاص با بيان اينكه شوراي شهر هرچند وقت يكبار روند پرونده را از دادستان پيگيري ميكند، گفت: براساس اعلام دادستاني بيش از ۳۰ نفر براي ارايه توضيحات احضار شدهاند و منتظريم تا گزارش نهايي آماده شود تا ما از تعداد و نحوه تخلفات باخبر شويم.
وي گفت: در شوراي شهر قرار بود، بحث نظارت و بازرسي بر اين پرونده را انجام دهيم، اما اين كار نوعي موازيكاري با قوه قضاييه بود، ما در نهايت بايد نتايج تحقيقاتمان را در اختيار دادستاني قرار ميداديم، البته هنوز تصميم نهايي را نگرفتهايم، اما معتقدم كه شوراي شهر نيز بايد به اين پرونده ورود كند. رييس شوراي شهر تهران با اشاره به مصوبه شوراي شهر تهران درخصوص روال و نحوه واگذاري املاك توسط شهرداري اظهار كرد: آييننامهاي نيز براي سازمان املاك در اين خصوص نوشته بوديم، اين درحالي است كه آييننامه جديد واگذاري املاك را سازمان املاك شهرداري براساس قانون ابلاغ شده توسط وزارت كشور نوشته است كه معتقدم ضروري است اين آييننامه اصلاح شود تا شاهد تكرار چنين مسائلي در شهر نباشيم.