• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3702 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۵ دي

آلودگي هوا، 405 نفر را به بيمارستان كشاند

پايتخت‌نشين‌ها زير دود

گروه اجتماعي| ميانگين شاخص آلودگي هواي تهران خط قرمز را رد كرد و به عدد 154 رسيد؛ ‌عددي كه در آن، ‌هوا براي همه گروه‌ها ناسالم اعلام شد و مدارس ابتدايي و پيش‌دبستاني شهر را تعطيل كرد. پايداري هوا از آخر هفته گذشته شروع شد و تا يكشنبه ادامه داشت. محيط زيست استان، ‌اما با پيش‌بيني وزش باد و شروع بارش در شنبه شب تهران، ‌خبر از بهبود كيفيت هوا در روزهاي آينده داد.  بر اساس آنچه در اطلاعات جهاني آلودگي هوا آمده، آلوده‌ترين مناطق تهران، ‌مناطق 6 و 18 اعلام شدند. شاخص 176 براي ايستگاه تربيت مدرس منطقه 6 و شاخص 174 براي ايستگاه شادآباد مشخص شده است. در اين نقشه 16 ايستگاه تعيين‌كننده شاخص آلودگي هوا مشخص شده كه 6 ايستگاه در آن ناسالم براي همه گروه‌ها، ‌5 ايستگاه ناسالم براي گروه‌هاي حساس، 3 ايستگاه سالم و يك ايستگاه منطقه 19 پاك اعلام شده است.  محمد رستگاري، معاون پايش و نظارت حفاظت محيط زيست استان تهران با اشاره به شاخص كيفيت هواي تهران كه به شرايط ناسالم رسيده، به ايسنا گفت: بر اساس پيش‌بيني‌ها و گزارش سازمان هواشناسي از اواخر وقت شنبه شب در تهران ناپايداري‌هايي داريم كه باعث بهبود كيفيت هواي تهران و شاخص‌هاي آلودگي مي‌شود. بر اين اساس، نيازي به تشكيل جلسه كميته اضطرار آلودگي هواي تهران نيست.  بر اساس پيش‌بيني مركز پيش‌بيني و هشدارسريع سازمان هواشناسي كشور نيز، بارش شنبه شب تهران در بهبود كيفيت هواي روزهاي آينده تاثير مي‌گذارد.  آلودگي هواي كلانشهرها با داشتن هزينه‌هاي مادي و معنوي بر افراد، ‌باعث شده مسوولان بيش از گذشته به فكر يافتن راه‌حلي براي آن باشند. جان باختن سالانه پنج هزار نفر بر اثر در معرض هواي آلوده قرار گرفتن، يكي از مهم‌ترين هزينه‌هايي است كه بر زندگي افراد مي‌گذارد. هزينه‌هاي سلامت افراد نيز جدا از اين عدد محاسبه شده است؛ ‌هزينه‌هايي كه براي رفع مشكلات قلبي، ‌تنفسي براي افراد حادث مي‌شود. اگر همه اين هزينه‌ها را بخواهيم مادي حساب كنيم، بر اساس گزارش بانك جهاني، هزينه آلودگي هوا در ايران سالانه 2/3 درصد توليد ناخالص داخلي اعلام شده است. محمدرضا تابش، رييس فراكسيون محيط زيست مجلس با اعلام اين عدد گفته است: بنا بر مستندات آماري توليد ناخالص داخلي ايران در سال 2013، 997 ميليارد دلار بوده، لذا با قيمت فعلي دلار سالانه 80 هزار ميليارد تومان هزينه آلودگي هوا است كه به كشور تحميل مي‌شود. به گفته او با اين مبلغ مي‌توان 20 هزار واگن مترو خريداري كرد يا 900 بوستان 60 هكتاري، 140 نيروگاه و 60 ورزشگاه 50 هزار نفري احداث كرد. اين مبلغ در واقع سه يا چهار برابر بودجه عمراني يك‌سال دولت است.
پيش‌بيني آلودگي هوا، ‌راهي براي جلوگيري
مركز كنترل كيفيت هواي تهران، با راه‌اندازي سامانه پيش‌بيني آلودگي هوا، ‌توانسته مناطقي از شهر كه هواي سالم، ‌ناسالم براي همه گروه‌ها و گروه‌هاي حساس است را نشان دهد. اين پيش‌بيني فقط به يك روز آينده محدود مي‌شود. در نقشه روز گذشته، ‌منطقه افسريه جايي بين منطقه 16 و 19 با رنگ ارغواني روي نقشه، ‌نشان از هواي خيلي ناسالم مي‌داد. بقيه مناطق تهران چيزي بين ناسالم براي حساس‌ها و همه گروه‌ها بودند. اما نقشه پيش‌بيني يك روز بعد را هم نشان مي‌دهد. آلودگي از حالت متمركز در مركز به شكل غربي- شرقي درمي‌آيد و تا شهرقدس كشيده مي‌شود.  شهبازي، ‌كارشناس واحد پايش و پيش‌بيني مركز كنترل كيفيت هواي تهران درباره اين سامانه به «اعتماد» گفت: هدف ما از ايجاد اين سامانه اين است كه روند تغيير آلودگي را بفهميم، هدف درآوردن عدد دقيق نيست، چون نمي‌توانيم فعلا اعداد دقيق داشته باشيم، ‌هدف اين است كه بفهميم فردا هوا سالم است يا ناسالم.  او معتقد است كميته اضطرار از روي همين سامانه تصميماتش را مي‌گيرد. اين سيستم مي‌تواند بگويد براي دو روز آينده شاخص آلودگي در كدام دسته مي‌گنجد.
1400 تماس قلبي- تنفسي با اورژانس
در دو روز گذشته، ‌تماس‌هاي گرفته شده با اورژانس هم به دليل آلودگي هوا بيشتر از گذشته شد. رييس اورژانس كشور با اشاره به تشديد آلودگي هوا طي چند روز گذشته در پايتخت به فارس گفت: طي سه روز گذشته بيش از 1477 تماس تلفني با اورژانس به دليل مشكلات قلبي و تنفسي گرفته شده و 405 بيمار تنفسي نيز به بيمارستان منتقل شده‌اند.  پيرحسين كوليوند با اشاره به تشديد آلودگي هوا در پايتخت اظهار داشت: در نخستين روز دي‌ماه سال بيش از 10 هزار و 424 تماس با اورژانس پايتخت گرفته شده و اين آمار در دومين روز دي به 10 هزار و 994 مورد رسيده كه 5 درصد افزايش داشته اشت. در سوم دي ماه نيز 9 هزار و 723 تماس با اورژانس گرفته شده كه نسبت به روز قبل از آن با روند كاهش همراه بوده است. همچنين در سه روز گذشته بيش از 1447 مورد از تماس‌ها مربوط به بيماران قلبي و تنفسي بوده است.  به گفته او، در سه روز گذشته 405 مورد انتقال بيماران تنفسي توسط اورژانس صورت گرفت. اورژانس تهران به دنبال وضعيت ناسالم هوا به حالت آماده باش در آمد و آمبولانس‌هاي خود را در ميادين اصلي شهر مستقر كرد. كوليوند در اين خصوص اعلام كرد: مركز اورژانس تهران جهت تسريع در امدادرساني و پوشش درماني مصدومان احتمالي آلودگي هوا، از صبح شنبه چهارم دي ماه ۹۵ اقدام به استقرار آمبولانس و موتور آمبولانس در نقاط مختلف شهر تهران كرده است.  او به ميادين اصلي اشاره كرد و گفت: ۶ دستگاه آمبولانس در ميادين شهر ري، انقلاب، آزادي، تجريش، امام حسين‌(ع) و امام خميني (ره) و ۳۰ دستگاه موتور آمبولانس از ۹ صبح تا ساعت ۱۷ در نقاط پر تردد و پر ازدحام شهر تهران مستقر شده‌اند.  اورژانس همچنين توصيه كرده است: نوزادان، سالمندان، زنان باردار، بيماران مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي و ساير گروه‌هاي پرخطر نيز تا حد امكان از منزل خارج نشوند و اگر هم سفر درون‌شهري ضروري پيش آمد، حتما از ماسك مناسب استفاده كرده و داروهاي‌شان را به همراه داشته باشند. افراد مبتلا به بيماري‌هاي تنفسي مزمن كه از دستگاه اكسيژن استفاده مي‌كنند، حتما در هنگام خروج از منزل دستگاه اكسيژن‌شان را به همراه داشته باشند و با مشاهده علايم تنگي نفس به نخستين مركز اورژانس مراجعه كرده يا با شماره ۱۱۵ تماس بگيرند.
آلودگي كمتر مي‌شود
مدير واحد پايش و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز با پيش‌بيني هواي روزهاي آينده گفت: بر اساس تحليل داده‌هاي هواشناسي پيش‌بيني شده براي شهر تهران، با افزايش تدريجي ميزان ناپايداري جوي در بعدازظهر شنبه، در برخي ساعات وزش باد موثر (باد با بزرگي بين 3 تا 4 متر بر ثانيه) انتظار مي‌رفت. مريم نادري افزود: با برقراري شرايط جوي ناپايدار از ساعات اوليه روز يكشنبه، بارش باران و وزش باد نسبتا شديد در برخي ساعات پيش‌بيني مي‌شود كه نقش موثري در پراكندگي آلاينده‌ها خواهد داشت. با تداوم شرايط جوي ناپايدار در روز دوشنبه، در برخي ساعات وزش باد نسبتا شديد و بارش پراكنده انتظار مي‌رود. همچنين طي يكشنبه و دوشنبه پارامتر دما به‌طور نسبي افزايش مي‌يابد. طبق نتايج پيش‌بيني آلودگي هوا، طي روز شنبه شرايط نامطلوب كيفي هوا همچنان برقرار خواهد بود و در روز يكشنبه با كاهش غلظت آلاينده‌ها، وضعيت كيفي هوا بهبود پيدا خواهد كرد.  سازمان هواشناسي هم ضمن هشدار براي لغزندگي و آبگرفتگي معابر گفت: اين سامانه بارشي در سه روز آينده غرب، جنوب غرب، زاگرس مركزي و دامنه‌هاي جنوبي البرز مركزي را در بر مي‌گيرد. بارش‌هاي ايجاد شده در سه روز آينده موجب لغزندگي و كاهش ديد افقي در جاده‌هاي كوهستاني و اختلال در تردد جاده‌اي مناطق باراني و برفي خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون