• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3703 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۶ دي

ادامه واكنش‌هاي عصبي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي

بنيامين نتانياهو از زمين و زمان انتقام مي‌گيرد

گروه جهان

بر روي ديوار دفتر بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي نقشه‌اي از خاورميانه وجود دارد كه در مركز آن سرزمين‌هاي اشغالي قرار دارند. نتانياهو بسيار علاقه‌مند است تا به اين نقشه خيره شود و براي بازديد‌كنندگان، تاريخ ساختگي خود براي تشكيل اسراييل را تعريف كند. اين موضوع در دفتر نتانياهو تبديل به اسباب سرگرمي شده است. اما بسياري معتقدند هدف نتانياهو از تعريف اين تاريخ ساختگي و چگونگي نقل مكان يهوديان به سرزمين‌هاي فلسطيني اين است تا به جهان بقبولاند، موجوديت اسراييل از زمان شروع مناقشه با فلسطينيان آغاز نشده، اما جهان تمايلي به پذيرش آن ندارد. در حالي كه اكنون بنيامين نتانياهو به‌شدت از روي كار آمدن دونالد ترامپ در امريكا خوشحال است و براي روز تحليف او در واشنگتن و رفتن اوباما از كاخ سفيد لحظه شماري مي‌كند اما نگران تنهايي ديپلماتيكي است كه رژيم صهيونيستي با آن مواجه شده است. او كه اولويت اصلي كاري خود را بر مبناي تعامل با كشورهاي جهان بنا كرده بود حالا به‌شدت نگران است. اقدامات كابينه نتانياهو حتي در امريكا نيز چندان مقبوليت ندارد و همين موضوع مي‌تواند كابينه او را در ميان احزاب سياسي رژيم صهيونيستي تحت فشار قرار دهد و مسائل داخلي را پيچيده كند.
راي مثبت 14كشور در شوراي امنيت بدون هيچگونه راي منفي عليه شهرك‌سازي‌هاي رژيم صهيونيستي موجب شده تا بيش از هر زمان ديگري كابينه نتانياهو تحت فشار قرار گيرد. زيرا حتي نتوانسته بود حمايت دولت امريكا كه همواره حامي اسراييل بود را جلب كند. اما امريكا با اين اقدام به اسراييل يادآوري كرد كه مساله فلسطين يك انبار باروت است كه ادامه شهرك‌سازي‌ها آن را شعله‌ور خواهد كرد. اكنون شرايط جامعه جهاني به سمتي پيش رفته است كه نتانياهو به جاي شمارش دشمنان خود، بايد بنشيند و دوستان انگشت شمار خود را شمارش كند. از طرفي قطعنامه شوراي امنيت به حدي براي نتانياهو و كابينه او سخت بود كه در نخستين سخنراني پس از اين قطعنامه به‌شدت عليه تمام كشورهايي كه راي مثبت به آن دادند موضع گرفت و با خشم در خصوص آن سخن گفت و نشان داد، هر ميزان بخواهد از آن عبور كند قطعا هزينه آن بيشتر و بيشتر مي‌شود. نتانياهو در يك سخنراني عنوان كرد كشورهايي كه سعي كردند به اسراييل صدمه وارد كنند هزينه‌هاي سنگين ديپلماتيك و اقتصادي زيادي را پرداخت خواهند كرد.
او در اين سخنراني حتي سازمان ملل را نيز تهديد كرد و اين نهاد بين‌المللي را تهديد به قطع كردن كمك مالي هشت ميليون دلاري به اين سازمان كرده است و اجازه ورود پرسنل اين سازمان را نيز به سرزمين‌هاي اشغالي نخواهد داد. همچنين نتانياهو يادآوري كرد تمام بازديدهايي كه بنا بوده با برخي از كشورهاي شوراي امنيت صورت گيرد لغو خواهد شد. او همچنين دولت اوباما را به يك مانور شرم‌آور ضداسراييل متهم كرد. نتانياهو همچنين در سخنان خود عنوان كرد كه مطمئن است، دولت اوباما پشت اين قطعنامه بوده است. گفتني است، بنيامين نتانياهو، نخست‌‌وزير رژيم صهيونيستي به مسوولان وزارت خارجه اين رژيم دستور داد، سفراي كشورهاي امريكا، چين، فرانسه، انگليس، مصر، ژاپن، نيوزيلند، اوكراين و اوروگوئه را كه از قطعنامه اخير شوراي امنيت عليه شهرك‌سازي‌ها حمايت كرده بودند، احضار كنند و ديدار خود با ترزا مي، نخست وزير بريتانيا را لغو كرد.
نتانياهو عنوان كرد قطعنامه‌اي كه در سازمان ملل به تصويب رسيد نوايي از جهان قديم بود كه مغرضانه عليه اسراييل به صدا درآمد. نتانياهو كه در مراسمي به افتخار يك سرباز اسراييلي حضور يافته بود در ادامه سخنان خود گفت: اما دوستان من ما در حال ورود به عصر جديدي هستيم كه در آن دونالد ترامپ رييس‌جمهور منتخب، به قدرت مي‌رسد و من فكر مي‌كنم اين عبور بسيار سريع خواهد بود.
اين سخنان نتانياهو ناشي از اميد به حمايت‌هايي است كه از دولت دونالد ترامپ انتظار دارد و اميدوار است كه دولت دونالد ترامپ سياست‌هاي معكوس نسبت به ادامه شهرك‌سازي‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي داشته باشد. تحليلگران معتقدند دونالد ترامپ بنا دارد تا از ادامه شهرك‌سازي‌ها حمايت كند و سفارت امريكا را از تل‌آويو به قدس منتقل كند كه اين موضوع مي‌تواند نفرت و بيزاري جديدي را در كشورهاي عربي عليه اسراييل به وجود آورد.
تامارا كافمن ويتس يك مقام سابق وزارت امورخارجه كه در حال حاضر در موسسه بروكينز مشغول به كار است، گفت: بسياري معتقدند كه اقدامات حمايتي ترامپ از اسراييل مي‌تواند به خشونت بيشتر برروي زمين و تظاهرات خشونت‌آميز در داخل سرزمين‌هاي اشغالي بدل شود. وي افزود كه اين موضوع نه‌تنها مي‌تواند به بحران اسراييل و فلسطين دامن بزند، بلكه يك بحران گسترده‌تر را ميان اعراب و اسراييل ايجاد كند. همچنين بسياري معتقدند انتخاب ديويد فريدمن كه يكي از حاميان سرسخت شهرك‌سازي‌ها به شمار مي‌آيد به عنوان سفير در اسراييل، مي‌تواند جسارت كابينه نتانياهو را براي فشار بيشتر براي شهرك‌سازي در شرق بيت‌المقدس و كرانه باختري بيشتر كند. برخي معتقدند حتي حضور فريدمن به مرگ راه‌حل دو كشوري خواهد انجاميد. از زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده طرفداران گسترش شهرك‌سازي‌ها قصد داشتند با ادعايي واهي با رفتن به ديوان عالي اسراييل بخشي از زمين‌هايي كه در اختيار فلسطيني‌ها قرار داشت را تصاحب كنند كه در نهايت ديوان عالي اين اقدام را غيرقانوني دانست كه در نهايت نتانياهو به همكاران خود هشدار داد كه اين اقدام مي‌تواند منجر به پيگرد ديوان عالي بين‌المللي شود.
گفتني است بنيامين نتانياهو در دوره چهارم نخست وزيري خود به سر مي‌برد و سعي مي‌كند كه مناقشه فلسطين را به نفع خود تغيير دهد و اين روز‌هاي اخير سفرهايي به آذربايجان و قزاقستان داشت كه تظاهرات‌هايي عليه حضور او در اين كشور‌ها برگزار شد. نتانياهو حتي خوشحال است كه هيات‌هاي خارجي زيادي به سرزمين‌هاي اشغالي سفر مي‌كنند و مفتخر است كه حتي فيجي نيز مي‌خواهد كه با او ديدار كند. اما اگرچه نتانياهو در خصوص اين موضوع مي‌بالد اما اتفاقي كه در عمل رخ خواهد داد صحنه‌اي است كه جمعه در صحن شوراي امنيت عليه اسراييل رخ داد.
درخواست براي كناره‌گيري نتانياهو
تزيپي ليوني، وزير خارجه سابق اسراييل روز گذشته اعلام كرد: شخص نتانياهو در تصويب قطعنامه شوراي امنيت و محكوم كردن شهرك‌سازي‌ها نقش دارد. طبق گزارش رسانه‌هاي اسراييلي ليوني از نتانياهو خواسته است تا به خاطر اين كم‌كاري از قدرت كناره‌گيري كند. يوني تصريح كرد: نتانياهو روي آينده اسراييل شرط‌بندي كرد و امنيت اسراييل را در مقابل چند كرسي از حزب «خانه يهودي» كه در ائتلاف حاكم مشاركت دارد، فروخت. وي افزود: نتانياهو به صورت آشكارا گفت كه پيش نويس قانوني كردن شهرك‌سازي‌ها به تصويب قطعنامه‌هايي در شوراي امنيت مي‌انجامد و با اين وجود تسليم راستگراهاي تندرو شد. ليوني خاطرنشان كرد كه نتانياهو با اقداماتش در حمايت از چند شهرك، اسراييل را در عرصه بين‌الملل منزوي مي‌كند. وي در خصوص لغو سفر نخست‌وزير اوكراين به تل‌آويو نيز گفت: بر اين اساس، نتانياهو بايد روابط با انگليس، فرانسه و روسيه را نيز قطع كند چراكه آنها هم به نفع قطعنامه توقف شهرك‌سازي‌ها در اراضي فلسطيني راي دادند.
استقبال محمود عباس
رييس تشكيلات خودگردان فلسطين در مراسمي به مناسبت آغاز اعياد سال نوي ميلادي قطعنامه اخير شوراي امنيت عليه شهرك‌سازي‌هاي رژيم صهيونيستي را گشايش درهاي مذاكره و صلح دانست. به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه خبري الفجر، محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين در اين سخنان در بيت‌اللحم گفت: قطعنامه شوراي امنيت در حقيقت پيروزي معنوي بود و دستيابي به قطعنامه‌اي بين‌المللي است كه تاكيد دارد شهرك‌سازي‌ها غيرقانوني است. وي تصويب اين قطعنامه را گشايش درها براي مذاكره و صلح با اسراييل دانست. رييس تشكيلات خودگردان فلسطين خاطرنشان كرد: نمي‌دانيم چرا برخي از اين قطعنامه ناراحتند؟ شهرك‌سازي‌ها غيرقانوني است و اين قطعنامه هم به اين معنا نيست كه مساله شهرك‌سازي‌ها به طور كلي حل و فصل شده بلكه به معناي آن است كه ما دري را به روي مذاكرات و صلح گشوديم. گفتني است پس از تصويب اين قطعنامه، رژيم صهيونيستي تمام همكاري‌هاي امنيتي خود با تشكيلات خودگردان را متوقف كرده است.
توجيه مصر
احمد ابو زيد، ‌سخنگوي وزارت امور خارجه مصر در توجيه علت عدم حمايت قاهره از پيش‌نويس قطعنامه ضد شهرك‌سازي در شوراي امنيت و ندادن راي موافق به آن، در بيانيه‌اي اعلام كرد: مصر از اعطاي راي مثبت به پيش‌نويس قطعنامه مورد بحث خودداري كرد زيرا احتمال مي‌داد از حق وتو عليه اين پيش‌نويس استفاده شود و علاوه بر اين به دنبال حفظ تعادلي بود كه اين امكان را به اين كشور بدهد كه بتواند در مذاكرات آتي يكي از طرف‌هاي تاثيرگذار باشد. ابو زيد گفت: ‌با توجه به وجود احتمال استفاده از حق وتو عليه اين پيش‌نويس و اصرار طرف فلسطيني و برخي كشورهاي عضو شوراي امنيت براي راي‌گيري فوري با وجود برخي خطرات، مصر تصميم گرفت از دادن راي موافق به اين پيش‌نويس خودداري كند تا فرصت بيشتري براي اطمينان از عدم وتوي آن داشته باشد؛ مساله‌اي كه بعدا محقق شد و ديگر كشورها را به ارايه مجدد طرح جهت راي‌گيري تشويق كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون