• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3703 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۶ دي

چهره‌‌ها- خبرها

روسيه: امريكا حامي تروريست‌هاي النصره است و مسكو را مجازات مي‌كند!

وزارت  امورخارجه روسيه در بيانيه‌اي اعلام كرد، واشنگتن از جبهه النصره حمايت مي‌كند و آماده است تا از هر نيروي مخربي حمايت كند تا به هدف تغيير رژيم در سوريه دست يابد و در همين حال مسكو به خاطر كمك به دولت مشروع اين كشور مورد مجازات قرار مي‌گيرد. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري راشاتودي، در بيانيه وزارت خارجه روسيه آمده است: از مدت‌ها پيش شاهد هستيم كه دولت كنوني در واشنگتن آماده است تا به هر نيروي مخربي در تلاش براي تغيير رژيم در سوريه كمك كند. امريكا باجديت از گروه تروريستي جبهه النصره حمايت مي‌كند. اين گروه چيزي جز شاخه القاعده نيست كه اقدامات تروريستي وحشيانه‌اي انجام مي‌دهد. وزارت خارجه روسيه همچنين يادآوري كرد، كاخ سفيد ظاهرا فراموش كرده است كه طبق قوانين امريكا حمايت از تروريست‌ها جرم سنگيني است. اين بيانيه در واكنش به تازه‌ترين تحريم‌هاي امريكا عليه مسكو به بهانه بحران در اوكراين صادر شد. وزارت خارجه سوريه گفت كه امريكا به جاي تمركز بر تهديد تروريستي مشترك، از واقعيت دور مي‌شود. در اين بيانيه همچنين تاكيد شد كه تحريم‌ها تلاش براي مجازات و تنبيه روسيه به دليل حمايت از دولت سوريه در مبارزه با تروريسم است.

 

حزب دموكرات امريكا در دوران اوباما ۱۰۳۰ كرسي نمايندگي را از دست داد

رييس‌جمهوري امريكا در حالي روزهاي آخر زمامداري‌اش را سپري مي‌كند كه تنها روي برخي از دستاوردهايش اصرار مي‌كند اما از ۱۰۳۰ كرسي كه در اين مدت حزب او از دست داده، خبري نيست. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري فرانسه، باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا همواره از آمار و ارقامي صحبت كرده كه مورد علاقه‌اش بوده است و از جمله آن مي‌توان به ۱۵ ميليون شغل جديد، نرخ ۹/۴ درصد بيكاري و ۷۴ ماه رشد متوالي شغلي اشاره كرد. اما اوباما هرگز درباره از دست دادن ۱۰۳۰ كرسي حزب دموكرات در سنا، فرمانداري‌هاي ايالتي و كنگره در دوران رياست‌جمهوري‌اش سخن نگفته است. اين آمار افشاكننده پيچيدگي‌هاي دوران رياست‌جمهوري هشت ساله اوباماست. اوباما كه از نظر مردم امريكا زماني قهرمان سياست بود اما در حزبش دچار مشكل شده است. زماني‌كه كاخ سفيد را ترك كند، حزب دموكراتيك را درحالي رها مي‌كند كه براي هشت سال در سايه‌اش قرار داشت و حالا بايد تنها راه خود را پيش بگيرد.

 

نشست‌هاي نظامي قبل از مذاكرات سياسي در آستانه

منابع مخالف سوري از تلاش‌هايي براي برگزاري نشست‌هاي نظامي در آستانه، پايتخت قزاقستان پيش از مذاكرات سياسي خبر دادند. به گزارش ايسنا، منابع مخالف كه نخواستند نام‌شان فاش شود، در مصاحبه با روزنامه سوري الوطن گفتند كه مذاكرات در آستانه در بيستم تا بيست و پنجم ماه آتي ميلادي برگزار مي‌شود. اين منابع از تماس‌هاي تركيه و روسيه جهت حضور تعدادي از گروه‌هاي مسلح كه وابسته به تركيه هستند، در مذاكرات نظامي در آستانه خبر دادند كه به گفته اين منابع، اين اقدامات با دو هدف است، نخست اينكه آتش بس با ارتش سوريه در مناطقي كه حضور دارند، نهادينه شود و دوم اينكه پوشش سياسي و نظامي از هيات‌هاي مخالفي كه در مذاكرات شركت خواهند كرد، فراهم شود؛ به گونه‌اي كه آنها بر اساس زمينه نظامي و سياسي صحبت خواهند كرد. اين گروه‌ها اين زمينه را براي طرف‌هاي سياسي فراهم خواهند كرد كه به عنوان نمايندگان تمامي گروه‌ها در مذاكرات تعيين خواهند شد. طبق گفته منابع، در ميان گروه‌هاي دعوت شده براي اين نشست، داعش يا النصره يا هم‌پيمانان با اين دو گروه حضور ندارند. تركيه نه تنها چند روز قبل به گروه‌هاي هم‌پيمان با خود نسبت به «پيوستن» به النصره هشدار داد، بلكه دعوتي از روسيه و تركيه وجود دارد كه نيروهاي آن گروه‌ها را به تشكيل جبهه‌اي واحد براي مبارزه با النصره و داعش بدون نزديك شدن به ارتش سوريه فرا مي‌خواند. منابع گفتند كه تماس‌هاي تركيه و روسيه شامل گروه‌هاي حامي تركيه مي‌شود كه با پايگاه حميميم در تماس بوده‌اند و در گذشته نيز متعهد به پذيرش آتش بس شدند. منابع به اين امر اشاره كردند كه نشست‌هاي نظامي ممكن است در پانزدهم ماه آتي ميلادي برگزار شود و در صورتي كه ميان گروه‌هاي مسلح توافقي حاصل شود، نمايندگان فرماندهي نظامي سوريه براي آتش‌بس فراگير و يكپارچه كردن تلاش‌ها ميان تمامي حاضران جهت مبارزه با تروريسم و بيرون راندن تروريست‌ها به خارج از سوريه به نشست دعوت مي‌شوند. درخصوص مذاكرات سياسي، منابع پيش‌‌بيني كردند كه در اين مذاكرات، چندين هيات از مخالفان به ويژه مخالفان نزديك به مسكو و آنكارا حضور يابند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون