• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3710 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۴ دي

دفاع پرويز فتاح از عملكرد دولت

سياسي كردن مساله گورخواب‌ها را اصلا به صلاح نمي‌دانم

اعتماد
 تعداد مددجويان تحت پوشش كميته امداد، براي نخستين بار در تاريخ 38 ساله اين نهاد حمايتي كاهش يافت. سيد پرويز فتاح؛ رييس كميته امداد كاهش 7 درصدي تعداد مددجويان تحت پوشش (يك ميليون و 720 هزار خانوار / ابتداي 1395، يك ميليون و 610 هزار خانوار / پايان آذر 95) را مهم‌ترين اتفاق در طول 22 ماه رياست خود مي‌داند هرچند كه ورودي جديد و نيازمندان در نوبت انتظار دريافت حمايت را صفر نمي‌بيند آن هم با يك توجيه منطقي: «وقتي شرايط اقتصادي كشور در وضعيت ركود و بيكاري باشد حتما ميزان مراجعات به امداد افزايش خواهد يافت. در سخنراني شب گذشته رييس‌جمهوري (يكشنبه شب) نيز ديدم كه ابتدا به سوالاتي در خصوص ركود و مسائل اقتصادي، پاسخ دادند و در مجموع به اين مساله بيشتر پرداختند كه اين نيز نشان‌دهنده اهميت مسائل اقتصادي در وضعيت كنوني كشور است.»
در حالي كه كميته امداد، امروز و برخلاف دوره فعاليت مديران پيشين، در جايگاه يكي از نهادهاي مورد وثوق جميع تفكرات و سليقه‌هاي سياسي كشور و دولت قرار گرفته، فتاح روز گذشته در نشست خبري خود، در پاسخ به گلايه شهروندان نسبت به عملكرد اين نهاد حمايتي در قبال گورخواب‌هاي نصيرآباد و همچنين در دفاع از عملكرد دولت يازدهم براي حمايت از آسيب‌ديدگان اجتماعي گفت: «سه ماه قبل، شهريار بودم و در جمعي با مسوولان شهرستان، خيلي ريز به مسائل و آسيب‌هاي اين منطقه وارد شديم اما هيچ كس در خصوص گورستان نصيرآباد به ما اطلاعي نداد و ما اطلاعي از اين منطقه نداشتيم، علم غيب هم نداريم. چند جلسه هم كه با رييس جمهوري و وزير رفاه و استاندار تهران داشتيم، بحث بر اين بود كه معتادان متجاهر از سطح محلات تهران جمع‌آوري شوند اما جمع‌آوري اين افراد وظيفه امداد نيست چون تقسيم كار انجام شده است. گورخوابي در اين گورستان مساله جديد و مربوط به دو الي سه ماه گذشته است كه معتادان متجاهر تهران به علت سخت‌گيري‌هايي كه در چند ماه گذشته در چند نقطه پايتخت صورت گرفت، از تهران به شهريار پناه بردند و هيچ كدام هم بي‌خانمان نبودند. من سياسي كردن موضوع را اصلا صلاح نمي‌دانم و حمله به دولت را جفا مي‌دانم چون شاهد بودم كه دولت براي ساماندهي 10 هزار معتاد متجاهر تلاش كرد اما چند نفر هم از اين مرحله جا ماندند كه اگر دولت باخبر مي‌شد آن چند نفر را هم ساماندهي مي‌كرد. تمام مسائل را نمي‌توان به دوش دولت انداخت بلكه همه ما مسووليم. پس از انتشار تصاوير گورخواب‌هاي نصيرآباد، مسوولان نظام در هر سطحي، كاملا متاثر شده‌اند و سوءاستفاده از مسائل اجتماعي و تبديل كردن آنها به ابزار تسويه حساب‌هاي سياسي كار درستي نيست. »
رييس كميته امداد كه از ماه‌هاي نخست امسال، درباره حضور در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم مورد سوال رسانه‌ها قرار گرفت و شايبه‌هايي هم، سفرهاي استاني وي و ديدار نزديك با مددجويان را گامي در جهت راي‌سازي براي نامزدي در انتخابات 96 تعبير مي‌كرد، روز گذشته هم از اين پرسش در امان نماند اما اين‌بار پاسخي داد كه بعيد به نظر مي‌رسد طي ماه‌هاي باقيمانده تا انتخابات 96، باز هم از اين بابت مورد سوال واقع شود: «من وظيفه دارم به استان‌ها و شهرهاي محروم بروم و بازديد ميداني داشته باشم زيرا نمي‌توان با يك نسخه مشترك، مشكلات نيازمندان سراسر كشور را رفع كرد. بنابراين، از روحيه سفر رفتن خود با وجود حواشي پيش آمده عقب‌نشيني نمي‌كنم و حتي در زمان وزارت و پيش از آن هم همين طور عمل مي‌كردم چنان‌كه 15 سال از خانه و خانواده خود دور بودم چون معتقدم مدير اجرايي بايد ميداني عمل كند.»
توانمند‌سازي 140 هزار خانوار و برگزاري جشن خودكفايي 100 هزار مددجوي تحت پوشش امداد در حضور رييس‌جمهوري طي هفته‌هاي آتي، خبر ديگري بود كه فتاح اعلام كرد و از افزايش 10 درصدي بودجه 96 امداد، همسو با رشد بودجه دولت خبر داد و در پاسخ به وضعيت تخصيص اعتبارات 95 گفت: «طي 9 ماه امسال 71 درصد بودجه 3900 ميليارد توماني 95 را دريافت كرديم و 4 درصد هم بابت عيدي و پاداش كاركنان و يك ماه اضافه مستمري به مددجويان در پايان سال تخصيص مي‌دهند كه اين رقم بسيار خوبي است چون اغلب دستگاه‌ها چنين تخصيصي ندارند. »
وي همچنين وعده داد: «تا پايان فروردين 96 حدود 1000 ميليارد تومان منابع قرض الحسنه از بانك‌ها دريافت و به نيازمنداني كه تاكنون شناسايي شده‌اند اعطا مي‌شود كه البته اعتبارات وام اشتغال نسبت به سال 94، كاهش 1000 ميليارد توماني داشته و اعلام شد كه اين كاهش به دليل محدوديت منابع بانكي بوده است. » فتاح خطاب به دولت، مجلس، مسوولان نظام، شهروندان و رسانه‌ها گفت: «در حال حاضر پشت نوبتي دريافت مستمري نداريم. اين به معناي نبود نيازمند در كشور نيست، بلكه به آن معناست كه آنها به ما مراجعه نمي‌كنند. بارها از مسوولان نظام؛ رييس‌جمهوري، رييس قوه قضاييه و نمايندگان مجلس خواهش كردم كه در صورت مواجهه با نيازمندان، آنها را به امداد ارجاع دهند و كميته امداد فرعي راه‌اندازي نكنند زيرا اين مساله نه به نفع خودشان است و نه به نفع نظام.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون