• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3711 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ دي

تحصيلات در سوئد

غزل لطفي مترجم

 


تحصيلات پايه‌اي: تحصيل در سوئد براي كودكان و نوجوانان بين6 تا 16 سال اجباري است، تحصيلات اجباري شامل پنج دوره است در ابتدا دوره پيش دبستاني را مي‌گذرانند كه در آن اين دوره با كارگروهي و كلاس و معلم آشنا مي‌شوند بعد از پيش‌دبستاني دوره سه ساله (پايه‌اي) دبستان شروع مي‌شود و بعد از پايان دوره، دوره مياني نيز به مدت سه سال ادامه خواهد يافت معلم دوره پايه و مياني در طول سه سال عوض نمي‌شود.
معيارهاي سنجش: نمره دادن در دبستان‌هاي سوئد وجود ندارد و معيار سنجش دانش‌آموزان شناخت معلم از دانش‌آموز است. روانشناسان سوئدي معتقدند كه سنجش از طريق آزمون و نمره به شخصيت كودك آسيب مي‌رساند به همين علت از نمره دادن پرهيز مي‌شود و اگر كودكي در زمينه‌اي ضعيف بود معلم به يافتن علت ضعف و رفع آن مي‌پردازد.
بالا بردن اعتماد به نفس كودكان يكي از اهداف اصلي آموزشي در سوئد است دانش‌آموزان سوئدي در حضور همه صحبت مي‌كنند و با رعايت احترام اظهارنظر مي‌كنند جهت بالا بردن اعتماد به نفس در مدارس طبقه‌بندي ضعيف و قوي وجود ندارد.
اين عدم طبقه‌بندي براي مسوولان آموزش و پرورش سوئد آنقدر مهم است كه حتي اطلاعات شخصي دانش‌آموزان نظير محل زندگي و شغل والدين دانش‌آموز را در اختيار معلم نمي‌گذارند اين ديدگاه باعث مي‌شود كه دانش‌آموز در مدرسه بدون هرگونه عامل فكري مزاحم فقط به تفكر خلاق در مورد درس بپردازد.
در سوئد هر گونه تحقير و تنبيه دانش‌آموز جرم محسوب مي‌شود و هر معلمي كه اقدام به تنبيه كند، توسط دادگاه مجازات مي‌شود.
كار گروهي: كار گروهي از جايگاه ويژه‌اي در مدارس سوئد برخوردار است دانش‌آموزان بدون كفش وارد كلاس مي‌شوند تا بتوانند روي زمين دور هم بنشينند و به كارگروهي و صحبت‌هاي درسي بپردازند در اين دورهمي معلم و دانش‌آموز كنار يكديگر مي‌نشينند و با صميميت تمام به تبادل نظر مي‌پردازند. دانش‌آموزان اجازه دارند معلم را با اسم كوچكش صدا بزنند و اين خود عاملي براي صميميت و در اعلام نظر باعث راحتي و در نتيجه زمينه‌ساز اعتماد به نفس بالاتر براي كودكان سوئدي است.
محكم‌ترين دليلي كه در زمينه علمي و داشتن آموزش و پرورشي بسيار كارآمد سوئد را داراي امتيازي بالا مي‌كند، جايزه نوبل است. جايزه نوبل معتبرترين جايزه علمي جهان است كه هر ساله دانشمندان دريافت مي‌كنند. جايزه نوبل در سال 1895 به وصيت آلفرد نوبل كه امروزه بيشتر به جهت اختراع ديناميت شناخته مي‌شود پايه‌گذاري شد. اين جايزه در پنج رشته «علمي» فيزيك، شيمي، فيزيولوژي و پزشكي، ادبيات و صلح به افرادي تعلق مي‌گيرد كه بيشترين خدمت را به انسان‌ها كرده باشند اين جايزه نخستين بار در سال 1901 اهدا شد.
مطالعات غيردرسي: دانش‌آموزان سوئدي در مدارس خود داراي كتابخانه‌هاي مجهز و كاملي هستند كه به كتابخانه مركزي شهر متصل است و دانش‌آموزان با تشويق‌هاي بسيار زياد به سمت مطالعه سوق داده مي‌شوند دانش‌آموزان پس از مطالعه هر كتاب خلاصه آن را در جمع دوستان بيان مي‌كنند و مورد تشويق قرار مي‌گيرند و اين خود عاملي است براي مطالعه بيشتر و تشويق.
دوره پاياني آموزش اجباري: در دوره متوسطه معيار سنجش به نمرات پاياني تغيير مي‌كند و دانش‌آموزان با امتحانات نمره دريافت كرده و سنجيده مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون