• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3711 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ دي

نقش تشكل‌ها و رسانه‌ها در گفتمان‌سازي

وزيرآموزش و پرورش با اشاره به ظرفيت رسانه‌ها وتشكل‌هاي معلمي در جريان‌سازي برنامه‌هاي آموزش و پرورش، گفت: گفتمان‌سازي «مدرسه‌محوري» با همكاري معلمان، رسانه‌ها و تشكل‌هاي فرهنگي ميسر مي‌شود.
به گزارش مركز اطلاع‌رساني وروابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، عصر روز دوشنبه فخرالدين دانش‌آشتياني در ديدار با اعضاي شوراي مركزي سازمان معلمان ايران كه در ساختمان شهيد رجايي برگزار شد، با اشاره به گستردگي برنامه‌هاي آموزش و پرورش اظهار كرد: همواره سعي كرده‌ام با تشكل‌هاي فرهنگيان جلسات هم‌انديشي داشته باشم و از اين جهت آمادگي پذيرش هرگونه نقد يا پيشنهادي را دارم.
وي با بيان اينكه «مدرسه‌محوري» در برنامه‌هاي آموزش وپرورش شعاري نيست، تصريح كرد: تفويض اختيارات بيشتر به مديران مدرسه و تحقق «مدرسه‌محوري» به برخي تغييرات ساختاري و نگرشي در رويكردهاي مديران نيازاست كه اين امر فرآيندي زمانبراست.
عضو كابينه تدبير و اميد، وظيفه «حوزه ستادي» را سياستگذاري توصيف كرد و افزود: نخستين گام براي تحقق «مدرسه‌محوري»، واگذاري بخشي از اختيارات ستاد به استان‌ها و به دنبال آن واگذاري اختيارات از استان‌ها به مناطق و مدارس است كه در اين راستا كميته‌اي در حوزه ستادي تشكيل شده كه ضرورت ارسال بخشنامه‌ها به استان‌ها و مناطق را مورد بررسي قرار مي‌دهد تا از تعدد ارسال بخشنامه‌هاي غيرضروري جلوگيري كند.
دانش‌آشتياني با بيان اينكه مديران مدارس بايد «رهبران آموزشي» باشند، خاطرنشان كرد: تا زماني كه مديران مدارس در نقش كارمندان اداري وظيفه پاسخدهي به بخشنامه‌ها را داشته باشند، فرآيند ياددهي – يادگيري در مدارس به كندي انجام مي‌شود.
وي ادامه داد: اصل تعليم و تربيت در مدرسه اتفاق مي‌افتد و مدير مدرسه در اين راستا نقش ويژه‌اي دارد، به همين دليل بايد براي ارتقاي سطح دانش و انگيزش مديران مدارس برنامه‌هايي را تدارك ببينيم.
وزيرآموزش و پرورش با بيان اينكه تمركز در ساختار اداري، خلاقيت را از بين مي‌برد، عنوان كرد: تمركززدايي يكي از برنامه‌هاي جدي آموزش و پرورش در اين زمينه است كه نياز به بستر لازم براي تغيير نگرش مديران دارد كه اين موضوع فرآيندي زمانبر است.
دانش‌آشتياني به نقش رسانه‌ها در تبيين و تغيير نگرش اوليا و دانش‌آموزان نسبت به برنامه‌هاي آموزش و پرورش به ويژه «مدرسه محوري» اشاره كرد و گفت: اگر معلم، دانش‌آموز و اولياي دانش‌آموز نسبت به مدرسه تعلق خاطر داشته باشند و همين ويژگي موجب هويت مستقل خواهدشد و در اين قالب فرآيند ياددهي – يادگيري با كيفيت مطلوبي صورت خواهد گرفت.
وي اظهار كرد: در فرآيندگفتمان‌سازي برنامه‌هاي آموزش و پرورش به ويژه «مدرسه‌محوري» نزد خانواده‌ها و دانش‌آموزان بايد از ظرفيت رسانه‌ها، تشكل‌هاي معلمي، صاحبنظران تعليم وتربيت و معلمان اهل قلم استفاده كرد، در اين صورت است كه گفتمان آموزش و پرورش تبديل به مساله ملي مي‌شود و مي‌توان با كمك همه بخش‌هاي آموزش و پرورش، به ارتقاي كيفيت دست يافت.
دانش‌آشتياني به محدوديت‌هاي نيروي انساني در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: اعتقادم اين است كه موضوعات مربوط به نيروي انساني اعم از جذب، آموزش‌هاي ضمن خدمت و ديگر موارد بايد با ايجاد ساختار مناسب و هدفمند در «سازمان نظام معلمي» پيگيري شود و در اين زمينه تشكل‌هاي معلمي، مي‌توانند موثر باشند.
گفتني است؛ در ابتداي اين جلسه اعضاي شوراي مركزي سازمان معلمان، با حضور وزيرآموزش و پرورش به بررسي موضوعات مبتلا به آموزش و پرورش پرداختند و نظرات پيشنهادي خود را ارايه دادند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون