• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3713 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۸ دي

نامه ظريف به دبيركل جديد سازمان‌ملل درباره مسلمانان ميانمار

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در نامه‌اي به آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد، نسبت به وخامت فزاينده اوضاع مسلمانان روهينگيا در ميانمار ابراز نگراني كرد و از دبيركل سازمان ملل متحد خواست فعالانه و در تعامل با دولت ميانمار گام‌هاي اساسي براي پايان دادن به نگراني‌هاي جدي جامعه بين‌المللي درباره وضعيت مسلمانان روهينگيا بردارند. به گزارش «اعتماد»، متن كامل نامه وزير امور خارجه كشورمان خطاب به دبيركل سازمان ملل متحد به شرح زير است:
جناب آقاي آنتونيو گوترش
دبيركل محترم سازمان ملل متحد
مايلم توجه شما را به موضوعي كه مايه نگراني بين‌المللي شده است جلب نمايم. براساس گزارش‌هاي معتبر از جمله اظهارات آقاي ويجي نامبيار، مشاور ويژه جنابعالي در خصوص ميانمار، در تاريخ ۸ دسامبر ۲۰۱۶، وضعيت اسفبار مسلمانان روهينگيا به گونه‌اي فزاينده رو به وخامت است. مسلمانان روهينگيا علاوه بر اينكه از مهم‌ترين حق اساسي و اوليه خود يعني تعلق به سرزمين و دولتي كه از آنها حمايت كند محروم شده‌اند، روزانه در معرض كشتار و رفتارهاي خشن و غيرانساني هستند. بسياري از آنان مجبور به ترك خانه و آواره شدن در كشورهاي ديگر شده‌اند. اين وضعيت كه در تناقض آشكار با مفاد منشور ملل متحد و اسناد بنيادين حقوق بشر است، نگراني عميقي را در جامعه جهاني و نيز مسلمانان جهان پديد آورده است. نشست فوق‌العاده وزيران خارجه كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي كه قرار است در تاريخ ۱۹ ژانويه ۲۰۱۷ در كوالالامپور براي رسيدگي به وضعيت مسلمانان روهينگيا برگزار شود مويد عمق نگراني دولت‌هاي اسلامي درباره وضعيت جاري در آن منطقه است.
بديهي است پيامدهاي نقض سيستماتيك و گسترده حقوق اساسي مسلمانان روهينگيا و محروميت آنان از اعطاي حق تابعيت و شهروندي جامعه‌اي كه قرن‌هاست به آن تعلق دارند و نيز اجبار آنها به ترك خانه و كاشانه مي‌تواند پيامدها و آثار نامطلوبي بر صلح و ثبات در آن كشور و نيز كشورهاي همسايه و منطقه ايجاد كند.
انتظار جامعه جهاني از دولت ميانمار آن است كه كنترل كامل امور را در روهينگيا در دست گرفته و نسبت به حفظ و اعاده حقوق مسلمانان روهينگيا به عنوان بخشي از جامعه ميانماري اقدام فوري و موثر بنمايد و اجازه ندهد كه گروه‌هاي افراطي و خشن چهره صلح‌جويانه آيين بودايي را خدشه‌دار نمايند.
با توجه به وضعيت نگران‌كننده مسلمانان روهينگيا از جنابعالي و نماينده ويژه‌تان در امور ميانمار انتظار داريم فعالانه با دولت ميانمار تعامل نموده و خواست جامعه جهاني و جهان اسلام را مبني بر لزوم توقف سريع نقض حقوق مسلمانان روهينگيا و دسترسي فوري و بدون مانع كمك‌هاي بشردوستانه به مناطق آسيب ديده را به مقام‌هاي ارشد آن دولت تاكيد نماييد. اميدواريم جامعه بين‌المللي و سازوكارهاي ذيربط سازمان ملل از جمله كميسيون مشورتي در خصوص روهينگيا با اتخاذ اقدامات سريع و تمهيدات لازم به وضعيت نابسامان جاري رسيدگي نمايند و گام‌هاي اساسي را براي پايان دادن به نگراني‌هاي جدي جامعه بين‌المللي درباره وضعيت مســلمانان روهيــنگيـا بردارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون