• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3716 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۱ دي

جان خود در تير كرد

علي شكوري راد دبيركل حزب اتحاد ملت ايران

 

 

درگذشت آيت‌الله هاشمي بسيار غير منتظره، ناگهاني و شوك آور بود. سايه آيت‌الله بر بخش بزرگي از فضاي سياسي كشور احساس مي‌شد و امروز خلأ وجودي ايشان كاملا محسوس است. اضطرابي كه از فوت ايشان در مردم به وجود آمده، بيهوده نيست چرا كه خلايي بزرگ قابل مشاهده است. ما فعالين سياسي نيز چنين خلايي را مي‌بينيم و گويي كه بخشي از فضاي سياسي جامعه تهي شده است. نمي‌دانيم اين خلأ چگونه پر
خواهد شد. تجربه سياست‌ورزي به ما آموخته كه همچنان صبر و تلاش كنيم تا بعد از ناگواري‌ها به بهبود شرايط بپردازيم. به همين دليل است كه با وجود اضطرابِ بجايي كه فعالين سياسي را فراگرفته، احساس يأس و نااميدي نمي‌كنيم.
 در هر شرايطي مردم مي‌توانند نقش‌آفرين باشند و اين خلأ را پر كنند. در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم نخستين سوالي كه به ذهن خطور مي‌كند، اين است كه سرنوشت انتخابات
چه خواهد شد.
با اينكه ارزش و تاثيرگذاري وجودي آقاي هاشمي بسيار بيش از يك دوره انتخاباتي بود اما مي‌توان گفت براي انتخابات آتي اتفاق بدي نخواهد افتاد و درگذشت آقاي هاشمي اتفاقا فضا را سياسي‌تر خواهد كرد. گفتمان اعتدالي آيت‌الله هاشمي و اصلاحات در نبود ايشان بيشتر از آنكه به محاق برود؛ بارز خواهد شد. در انتخابات آتي شاهد تاثير و پشتيباني روحي و معنوي آيت‌الله هاشمي خواهيم بود در عين حال كه از حضور فيزيكي ايشان بي‌بهره هستيم و لذا اين خلأ به نوعي پر خواهد شد. البته نبود ايشان در درازمدت اثرگذار است. هميشه تفضل الهي شامل اين كشور و ملت خواهد بود و اينگونه نيست كه با فقدان شخصيت بزرگي چون آقاي هاشمي آينده اين كشور مبهم شود. مجموعه عواملي كه امروز ما را تا اينجا رسانده در ادامه مسير نيز موثر خواهد بود. در سال 92 ثبت نام و ردصلاحيت ايشان نقشي مهم در انتخابات داشت.
در شرايط كنوني نيز فوت آيت‌الله هاشمي موجي را ايجاد خواهد كرد. مردم بيش از پيش به شخصيت آقاي هاشمي پي مي‌برند. موجي كه در اثر فوت ناگهاني ايشان در بين مردم ايجاد شده اثبات اين مدعا است. حضور گسترده مردم در مراسم تشييع آيت‌الله هاشمي گرماي جديدي را در كشور ايجاد مي‌كند كه مي‌تواند بسيار سازنده باشد. گويي كه مرگ ايشان پديده‌اي است كه زندگي ايشان را تكميل مي‌كند و مرگ ايشان مكمل زندگي و اهداف‌شان در زمان حيات خواهد بود.
از روز گذشته كه ايشان از دنيا رفته است مدام اين شعر را زمزمه مي‌كنم: آري آري جان خود در تير كرد آرش...
فقدان آقاي هاشمي در حكم همان تيري است جان ايشان را گرفت اما نتيجه‌اش هميشگي بود.
 (متن فوق اظهارات علي شكوري‌راد درباره آيت‌الله هاشمي در گفت‌وگو با «اعتماد» است)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون