سه گفتمان اصلي مدرسه
بطور كلي سه گفتمان نظم، پرورشي و آموزشي خاستگاه پيامهاي مدرسهاي هستند. تمايز سه گفتمان مذكور، در مدارس مطالعه شده، گاه فقط در سطح تحليلي امكانپذير است. در بسياري از مواقع اين سه گفتمان همپوشاني بسياري با يكديگر دارند بهطوري كه گاه تداخل گفتماني، عملكرد آنها را با مشكلات زيادي مواجه ميسازد. در مورد گفتمان نظم، همپوشاني مذكور بيشتر است به اين معنا كه بيشتر در قالب گفتمان پرورشي دنبال ميشود. به عنوان مثال، پوشش، امري است كه همزمان ذيل دو گفتمان نظم و پرورشي معنادار ميشود.