• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3719 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۵ دي

غرويان: مظلوميت آقاي هاشمي؛ مردم را در صحنه نگه مي‌دارد

محسن غرويان، روحاني خوشفكر و خوشنام حوزه علميه قم معتقد است كه سيد‌حسن خميني و حسن روحاني بهترين گزينه‌ها براي جانشيني هاشمي در مجلس خبرگان‌ و مجمع تشخيص هستند. غرويان همچنين درباره نماز رهبري بر پيكر هاشمي‌رفسنجاني نكاتي را مطرح كرده كه قابل تامل است. چكيده اظهارات غرويان در گفت‌وگو با «اعتماد آنلاين» به شرح زير است:
  جمعيتي ميليوني به خيابان آمد نشان داد كه آقاي هاشمي چقدر در دل‌ها جايگاه و محبوبيت داشت.
  كساني كه تا ديروز تندروي مي‌كردند ولي ديدند كه مقام معظم رهبري به صحنه آمدند و براي آقاي هاشمي نماز خواندند، متوجه شده‌اند همه آن رشته‌هايي كه درباره رابطه آقاي هاشمي و رهبري بريده بودند، پنبه شده است. خود مقام معظم رهبري فرمودند اينها خناساني بودند كه مي‌خواستند رابطه من و آقاي هاشمي را به هم بزنند ولي نتوانستند. به هر حال خناسان هم مراتب دارند. عده‌اي از اين خناسان هنوز هم به همان خناسي ادامه مي‌دهند و حاشيه‌سازي‌هاي تفرقه‌افكنانه دارند، عده‌اي هم متنبه شده‌اند.
  عبارت «اللهُم اِنّا لا نعْلمُ مِنْهُ اِلاّ خيْرا» معمولا در نماز ميت خوانده مي‌شود ولي برخي از علما كه اهل دقت هستند، به دليل نقص خودشان، احتياط مي‌كنند در خواندن اين عبارت. يعني مي‌گويند ما علم مطلق نداريم و خواندن چنين عبارتي، علم مطلق مي‌خواهد. و چون علم همه‌جانبه ندارند، ترجيح مي‌دهند اين عبارت را نخوانند. چون اين عبارت مي‌گويد ما از او (ميت) جز خير نمي‌دانيم. دليل ديگرش اختلاف نظر در تعيين مصداق «خير» است. ممكن است كسي كه نماز مي‌خواند، يك فعل ميت را مصداق خير بداند ولي ديگران همان فعل را مصداق شر بدانند يا برعكس. لذا برخي از بزرگان و مراجع احتياط مي‌كنند و اين عبارت را نمي‌خوانند. اما يكي از عبارات جديدي كه مقام معظم رهبري خواندند، اين عبارت بود: ‌اللهم احشره مع المجاهدين و المنفقين في سبيل‌الله. يعني فرمودند: خدايا آيت‌الله هاشمي را با مجاهدين در راه خودت و با كساني كه اموال‌شان را در راه خدا انفاق مي‌كنند، محشور كن. اين عبارات متناسب با شخصيت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود.
  عبارت ديگري كه مقام معظم رهبري خواندند، دعايي بود كه اتفاقا خود ايشان را هم در كنار آيت‌الله هاشمي قرار مي‌داد. مثلا گفتند: ‌اللهم اغفر له و لنا. خدايا او را ببخش، ما را هم ببخش. و يا: خدايا او را عفو كن، ما را هم عفو كن. در تمام دعاهايي كه ايشان در حق آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كردند، خودشان را هم كنار آقاي هاشمي قرار دادند. از اين جهت، به نظر من، اين حاشيه‌پردازي‌ها از آن همان خناسان است كه خود مقام معظم رهبري به آن اشاره كرده بودند.
  الان كه آيت‌الله هاشمي از بين ما رفته‌اند، مردم غمگين‌اند ولي مظلوميت آقاي هاشمي، پتانسيلي است كه مردم را در صحنه نگه مي‌دارد و موجب مي‌شود كه آنها از آرمان‌ها و اهداف و ايده‌هاي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني حمايت كنند. آقاي دكتر روحاني هم چون شاگرد و حافظ و پاسدار راه و آرمان آقاي هاشمي است، مردم از او حمايت مي‌كنند و مي‌گويند حالا كه هاشمي را از دست داده‌ايم، روحاني و ناطق نوري و آ سيد حسن خميني را حمايت كنيم. به نظر من اين سه چهره الان مي‌توانند حافظ راه و آرمان آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني باشند. مردم هم از اين سه بزرگوار توقع دارند قرص و محكم در ميدان بايستند. ان شاءالله مردم بتوانند آ سيد حسن خميني را به جاي آيت‌الله هاشمي به مجلس خبرگان بفرستند و آقاي ناطق نوري هم، كه در مجمع تشخيص و هيات امناي دانشگاه آزاد حضور دارند، بتوانند راه آقاي هاشمي را ادامه دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون