• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3720 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ دي

تلاش‌ها براي پيشبرد راهكار دو كشوري سرعت گرفت

افتتاح سفارت فلسطين در واتيكان يك روز پيش از مذاكرات پاريس

گروه جهان| در يك اتفاق تاريخي سفارت فلسطين با حضور محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان در واتيكان افتتاح شد. اتفاقي كه پس از به رسميت شناخته شدن فلسطين در يك سال و نيم پيش در مجمع عمومي سازمان ملل رخ داد و مي‌توان آن را اتفاقي مهم و تاريخي در راستاي تقويت جايگاه فلسطين در عرصه جهاني دانست. محمود عباس كه به واتيكان سفر كرده است علاوه بر افتتاح سفارت فلسطين با پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان در واتيكان ديدار و گفت‌وگو كرد. گفتني است پاپ بارها در راستاي راه‌اندازي روند صلح تلاش كرده است. همچنين حركت‌هاي واتيكان در راستاي به رسميت شناختن فلسطين و قدم برداشتن به سوي صلح در خاورميانه موجب خشم رژيم اسراييل شده است كه علاقه چنداني به رسميت شناختن كشور فلسطين مستقل ندارد. با اين حال اسراييل اقدام واتيكان در راستاي افتتاح سفارت را يك جايزه قابل توجه به فلسطين تنها يك روز پيش از جريان مذاكرات صلح در پاريس مي‌داند. پاپ فرانسيس همواره تلاش كرده تا نقش مهمي در درگيري ميان اسراييل و فلسطين ايفا كند. در سال 2014 او به سرزمين‌هاي اشغالي رفت و حتي به كرانه باختري نيز سفر كرد. در همان سال پاپ روساي رژيم اسراييل و فلسطين را به رم دعوت كرد تا براي صلح دعا كنند. در حال حاضر هر كدام از دو طرف اين درگيري داراي سفارت و محلي دايمي در واتيكان هستند. گفتني است روابط اسراييل با واتيكان پس از اينكه پاپ فرانسيس در سال 2015 محمود عباس را فرشته صلح خواند به‌شدت خدشه‌دار شد. با اين حال محمود عباس در حالي به واتيكان سفر كرد كه در ديدار خود با پاپ يك بار ديگر نگراني خود از انتقال سفارت امريكا از تل‌آويو به اورشليم
(بيت المقدس) را در دولت ترامپ مطرح كرد و هشدار داد كه دونالد ترامپ خطرات ناشي از اين اقدام را نمي‌داند و نسبت به چنين اقدامي نيز هشدار داد. محمود عباس همچنين تاكيد كرد كه انتقال سفارت امريكا به بيت المقدس كمكي به صلح نخواهد كرد زيرا اين موضوع مي‌تواند به‌شدت راه‌حل دو كشوري را كه در مذاكرات صلح مطرح مي‌شود را تضعيف كند. محمود عباس پيش‌تر نيز در مقاله‌اي در روزنامه فرانسوي فيگارو عنوان كرده بود كه اقدام امريكا در راستاي تغيير محل سفارت مي‌تواند مشروعيت امريكا را در راستاي حل تعارض و مذاكرات صلح زير سوال ببرد. مذاكرات صلح روز يكشنبه بناست در پاريس برگزار شود كه گفته مي‌شود 70 كشور در آن براي حمايت از راه‌حل دو كشوري گرد هم خواهند آمد. فرانسوا اولاند رييس‌جمهوري فرانسه، محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان و بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل را به پاريس دعوت كرده است تا در اين كنفرانس حضور پيدا كنند. اما به نظر نمي‌رسد نتانياهو در اين نشست حضور پيدا كند چرا كه او روز پنجشنبه عنوان كرده بود كه اين كنفرانس يك تقلب از سوي فلسطيني‌ها با حمايت فرانسه است، تا موضع ضد اسراييلي را تقويت كنند و صلح را به تعويق بيندازند. گفتني است تنش ميان اسراييل و جامعه بين‌المللي زماني گسترش پيدا كرد كه در ماه گذشته ميلادي شوراي امنيت قطعنامه‌اي عليه شهرك‌سازي‌هاي اسراييل در سرزمين‌هاي اشغالي صادر كرد كه به‌شدت مورد خشم اسراييل قرار گرفت. قطعنامه‌اي كه تاكيد كرد پانصد هزار يهودي در حدود 140 شهرك در سرزمين‌هايي كه از سال 1967 مورد اشغال اسراييل در كرانه باختري و شرق بيت‌المقدس صورت گرفته همگي بايد تخليه شوند. همچنين طبق اين قطعنامه هرگونه شهرك‌سازي جديد نيز در سرزمين‌هاي اشغالي غيرقانوني اعلام شده است.
پيش‌نويس بيانيه احتمالي نشست پاريس
روز گذشته نيز فارس به نقل از روزنامه الايام فلسطين، در پيش‌نويس و بيانيه‌اي پايان كنفرانس صلح يكشنبه را نيز منتشر كرد كه در سه بند كلي تقسيم مي‌شود كه به شرح زير است:
‌  در پي نشست وزارتي كه در سوم ژوئن 2016 در پاريس برگزار شد، شركت‌كنندگان (در آن نشست) در 15 ژانويه 2017 در پاريس دور هم جمع شدند تا بر حمايت خود از راه‌حل عادلانه، فراگير و دايمي براي پايان دادن به نزاع فلسطيني- اسراييلي تاكيد كنند و مجددا تاكيد كردند كه راهكار دو دولتي كه اسراييل و فلسطين درباره آن صحبت كرده‌اند تا (در صورت تحقق آن) در كنار يكديگر با آرامش و امنيت زندگي كنند، تنها راه‌حل صلح دايمي است. شركت‌كنندگان از قطعنامه 2334 سازمان ملل در 23 دسامبر 2016 كه شهرك‌سازي را محكوم كرد، استقبال كردند. همچنين بر اهميت رسيدگي به وضعيت بد انساني در نوار غزه تاكيد شد و تمامي طرف‌ها به برداشتن گام‌هاي فوري و سريع براي تغييرات بنيادي در اوضاع سياسي، امنيتي و اقتصادي در اين منطقه دعوت شدند و تاكيد شد فلسطين و اسراييل بايد به قانون بين‌المللي پايبند باشند.
‌  شركت‌كنندگان فرصت‌هاي امنيت، ثبات و شكوفايي براي هر دو طرف كه مي‌تواند منجر به توافق صلح شود را برجسته و اعلام كردند آماده‌اند تلاش‌هاي لازم براي تحقق راه‌حل دو دولتي را انجام دهند و اين اعلام آمادگي مي‌تواند به اشكال زير باشد: مشاركت اروپايي متمايز و انگيزه‌هاي سياسي و اقتصادي ديگر و حمايت بيشتر از تلاش‌هاي دو طرف براي بهبود همكاري اقتصادي و ادامه حمايت مالي از تشكيلات خودگردان در ساخت زيرساخت‌هاي اقتصادي فلسطين. حمايت ملموس از اجراي راهبرد ايجاد دولت فلسطين و وحدت موسسات فلسطيني و توانايي‌هاي سازماني. برگزاري انجمن‌هاي جامعه مدني فلسطين و اسراييل در راستاي تقويت گفت‌وگو ميان طرفين و احياي بحث و گفت‌وگوي عمومي و تقويت نقش جامعه مدني در هر دو طرف.
‌  دو طرف به اعتراف رسمي دوباره به راه‌حل دو دولتي و مقابله با مخالفان اين راه‌حل فرا خوانده مي‌شوند. دو طرف به سياست‌ها و تدابيري كه به راه‌حل دو دولتي و امتناع از ايجاد گام‌هاي يكجانبه كمك مي‌كند و بر نتايج مذاكرات قبلي صحه گذارد تا اعتمادسازي شود و مسير بازگشت به مذاكرات فراهم آيد، فراخوانده شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون