• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3720 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ دي

دومين روز از سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر هم سپري شد

توضيح حميدرضا نوربخش درباره تغييرات جدول اجراها

گروه فرهنگ و هنر|  دومين روز از سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر هم با 11 اجرا در 5 سالن سپري شد، جشنواره‌اي كه تا اينجاي كار جز مشكلاتي كه به خاطر تغيير در جدول اجراهايش براي مخاطبان به وجود آمده حاشيه ديگري نداشته است. مخاطباني كه جمعه‌شب براي تماشاي اجراي ژيوان گاسپاريان در سالن برج ميلاد تهران حاضر شده بودند براي شروع اين اجرا بيش از 50 دقيقه منتظر ماندند و تعدادي از آنها هم كه براي اين اجرا بليت خريده بودند مشكل ديگري را تجربه كردند. در جدول قبلي جشنواره براي گاسپاريان دو اجرا در نظر گرفته شده بود. بعدتر و با تغيير جدول جشنواره اين نوازنده تك‌اجرايي شد. از اين تغييرات ناخواسته در جدول جشنواره امسال كم نيست، تغييراتي كه موجب شد تا در نهايت روابط عمومي جشنواره موسيقي اعلام كند «كساني كه بليت‌هاي سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر را پيش از تغييرات اعلام ‌شده تهيه كرده‌اند، مي‌توانند با توجه به زمان و مكان اجراهاي تغييريافته با همان بليت‌ها به سالن اجرا مراجعه و در كنسرت‌ها حضور يابند؛ اما در شرايطي كه يكي از اجراهاي بخش موسيقي بين‌الملل حذف و چند اجرا نيز با يكديگر تلفيق شده‌اند، احتمال دارد كه مخاطبان با مشكلاتي مواجه شوند.» در اجراي ژيوان گاسپاريان چنين اتفاقي افتاد و مخاطباني كه بليت اجراي گاسپاريان را در تالار وحدت خريده بودند براي ورود به سالن دچار مشكل شدند. همين موضوع باعث شد تا روز گذشته حميدرضا نوربخش، مدير سي‌ودومين جشنواره موسيقي با ارايه توضيحاتي درباره اين اتفاق از مشكلاتي كه به واسطه تغيير در برنامه‌هاي جشنواره براي مخاطبان ايجاد مي‌شود، عذرخواهي كند: «با توجه به اتفاق ناگوار ارتحال آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كه همه ما را متاثر و غافلگير كرد و تغييراتي را در زمان برگزاري و جدول اجراها به وجود آورد، اميدواريم مخاطبان و مردم ما را عفو كنند، زيرا اين اتفاق عمدي نبوده است.» به گفته نوربخش به دليل شرايطي كه وجود داشت و نبودن جا در تالار وحدت براي برگزاري اجراي لغو شده گاسپاريان و همچنين فروش نرفتن تمام بليت‌هاي اجراي او، در نهايت اين تصميم گرفته مي‌شود كه همه مخاطبان دو اجراي ژيوان گاسپاريان، به برج ميلاد بيايند. نوربخش همچنين گفته كه در اين مدت كم، فرصت پس دادن بليت‌هاي اجراي تالار وحدت به مخاطبان وجود نداشته است. مدير سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر در گفت‌وگو با ايسنا درباره اينكه چرا مسوولان بخش كنترل بليت به مخاطبان گفته‌اند مبلغ بليت‌ها به حساب‌شان واريز شده هم اين‌طور توضيح داد: «اين موضوع به دليل اطلاع نداشتن افراد هماهنگ‌كننده بليت‌ها بوده است؛ در واقع، پول بليت‌ها به خريداران برگردانده نشده است، اما كساني كه بليت تالار وحدت را تهيه‌ كردند، توانستند به داخل سالن بيايند و طبق آمار ما، يك نفر هم بيرون سالن نماند.» نوربخش در نهايت به اين توضيح اكتفا كرده كه «زماني كه اين برنامه‌ريزي‌ها در زمان محدود اتفاق مي‌افتد، حق بدهيد كه ابتكار عمل و سرعت عمل گرفته شود.» بر اساس جدول جديد جشنواره موسيقي فجر، برج ميلاد ميزبان كنسرت‌هاي بيشتري است، چند اجرا با هم تلفيق شده‌اند و چند سانس جديد نيز به جشنواره اضافه شده است. محمد عليزاده يكي از خوانندگان پاپ حاضر در جشنواره دو اجراي اضافه گرفته و چند كنسرت هم كه قرار بود در هفته گذشته پيش از تغيير در جدول برگزاري روي صحنه بروند، حذف شده‌اند. نوربخش در ادامه صحبت‌هايش درباره اين تغييرات توضيحات بيشتري هم داده است. او انتقال اجراهاي دو روز اول جشنواره موسيقي را به روزهاي ديگر غيرممكن دانسته و گفته است: «به دليل اينكه تالار وحدت بلافاصله پس از اختتاميه جشنواره موسيقي، در اختيار جشنواره تئاتر فجر قرار مي‌گيرد، اين امكان براي ما وجود نداشت و ما ترجيح مي‌داديم، اختتاميه در همان روز (اول بهمن‌ماه) برگزار شود.» او همچنين درباره اضافه شدن دو اجرا به اجراهاي محمد عليزاده در بخش پاپ جشنواره پس از تغيير جدول، گفت: «با توجه درخواست و استقبال مخاطبان از برخي اجراها، اگر فضايي وجود داشته باشد، بايد بتوان از آن فضا استفاده كرد. اجراي عليزاده هم به نظر مي‌آمد با استقبال زيادي روبه‌رو شود و به همين دليل، خواستيم از فضايي كه در برج ميلاد وجود دارد، براي اين كار استفاده شود.» اما نوربخش درباره اظهارات برخي گروه‌ها درباره پذيرفته نشدن درخواست‌شان براي اجرا در جشنواره موسيقي هم صحبت كرد. به گفته او نبايد اين‌طور تلقي كرد كه با اجراي همه گروه‌هاي درخواست‌كننده موافقت مي‌شود و اين اتفاقي است كه در هر فستيوال ديگري هم كه در دنيا برگزار مي‌شود، مي‌افتد: «اين موضوع نبايد منشا گله و طلبكاري باشد. رد برخي درخواست‌ها بي‌دليل نيست، ما ظرفيت‌هايي داريم كه آنها را مي‌سنجيم و طبق آن عمل مي‌كنيم.»  جشنواره سي‌ودوم موسيقي قرار بود براي نخستين‌بار به سراغ پخش آنلاين كنسرت‌ها هم برود. اين خبري بود كه اوايل هفته گذشته و در نشست خبري جشنواره اعلام شد تا مخاطباني كه امكان حضور در سالن‌ها را ندارند بتوانند از طريق سامانه كنسرت آنلاين اجراهاي جشنواره موسيقي را دنبال كنند. حامد عنقا، مدير سامانه كنسرت آنلاين در همان نشست از امكان پوشش تمامي اجراهاي جشنواره موسيقي توسط اين سامانه در صورت موافقت ستاد جشنواره خبر داده بود. اما در تازه‌ترين جدولي كه به همين بهانه منتشر‌شده خبري از پوشش كنسرت‌هاي بخش پاپ و تلفيقي جشنواره به شكل آنلاين نيست. با اين حساب به نظر مي‌رسد كه ستاد جشنواره موسيقي با پيشنهاد سامانه كنسرت آنلاين براي پوشش همه اجراهاي جشنواره موافقت نكرده باشد. در برنامه جديد اعلام شده مخاطبان مي‌توانند كنسرت‌هايي را كه در تالارهاي وحدت، تالار رودكي و فرهنگسراي نياوران روي صحنه مي‌روند در كنار برخي از اجراهاي برج ميلاد تهران به شكل آنلاين و آفلاين دنبال كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون