• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3720 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ دي

بحران‌هاي جشنواره موسيقي فجر از جدول اجراها تا فروش بليت

اميرحسين ناظم زاده

در روزهاي ابتدايي سي و دومين جشنواره موسيقي فجر نگاهي به جدول اجراها و سيستم بليت‌فروشي و گروه‌هاي حاضر در جشنواره شايد باعث شود تا متوجه شويم امسال هم مانند سال گذشته با مديريت حميدرضا نوربخش جشنواره‌اي پرحاشيه در حال برگزاري است؛ جشنواره‌اي كه هرچند به اسم قصد دارد تا در جهت كمرنگ كردن وظايف دولت در برگزاري جشنواره گام بردارد اما از سوي ديگر در كوچك‌ترين موارد نيز به واسطه برخي اشخاص خاص كنترل مي‌شود.
نگاه خاص دولتي براي بليت‌فروشي ايران كنسرت سال گذشته حواشي متعددي را بر سر بليت‌فروشي جشنواره شكل داد. از يك طرف مدير موسسه توسعه هنرهاي معاصر اعلام كرد كه بليت‌فروشي از طريق سايت ايران كنسرت انجام مي‌شود اما درواقع اين سايت اصلا در مرحله دوم مناقصه‌ها شركت نكرده بود و نهايتا با وجود حواشي متعدد بليت‌فروشي به سه سايت واگذار شد كه يكي از آنها سايت وابسته به برادران پورناظري بود اما امسال مانند سال گذشته ايران كنسرت از سيستم بليت‌فروشي جشنواره حذف نشد و اتفاقا بيشترين سهم فروش را گرفت.  درحالي كه سايت تيوال مدت‌هاست در زمينه فروش بليت كنسرت‌هاي موسيقي تلفيقي فعاليت مي‌كند؛ امسال نيز فروش اين بخش جشنواره بر عهده تيوال قرار گرفت اما دقيقا دو اجرايي كه مدير موسسه توسعه هنرهاي معاصر نگاه خاص روي آن دارد و اتفاقا از پرطرفدارترين گروه‌هاي حال حاضر موسيقي هستند يعني كاكوبند و گروه كاوه آفاق با وجود حضور در بخش تلفيقي توسط سايت ايران كنسرت بليت‌هاي‌شان به فروش رفت كه اين خودش جاي تعجب دارد.  اما نكته قابل توجه ديگر انتشار يك‌سويه جدول جشنواره توسط سايت ايران كنسرت است. اين سايت به جاي انتشار كل جدول جشنواره تنها جدول اجراهايي كه فروشش را بر عهده دارد منتشر كرده و مي‌توان كاملا متوجه شد كه جريان‌هايي در جشنواره مقابل هم قرار گرفتند و حتي در زمينه فروش بليت هم نگاه مشترك و همسويي وجود ندارد.
جدول جالب اجراهاي پاپ در جشنواره سي و دوم
در بخش اجراهاي پاپ كه در سالن ميلاد نمايشگاه برگزار مي‌شود؛ اسم چهره‌هايي چون زانيار خسروي، محسن يگانه، فريدون آسرايي، محمد عليزاده، اشوان، حامد همايون، سيامك عباسي، رضا صادقي، فرزاد فرزين، اميد حاجيلي، ميثم ابراهيمي و شهرام شكوهي ديده مي‌شود اما طنز جدول، اختصاص 4 سئانس به حامد همايون است كه تازه چند روز پيش قبل از جشنواره نخستين آلبومش منتشر شد. اين خواننده كه به وضوح در تكنيك خوانندگي ضعف‌هاي اساسي دارد و بيشتر به واسطه پروپاگانداي رسانه‌اي توسط شركت ترانه شرقي بر سر زبان‌ها افتاده مشخص نيست با كدام امتياز توانسته 4 اجرا در جدول جشنواره به خود اختصاص دهد درحالي كه بسياري از هنرمندان مطرح پاپ با ده‌ها سال سابقه فعاليت چنين امكاني را نداشتند. البته بليت‌هاي چهار سئانس اجراي حامد همايون به خوبي فروش رفت اما سوال اينجاست كه چه كساني مي‌توانند خواننده‌اي را يك شبه به چنين شهرتي برسانند و بعد در مهم‌ترين جشنواره كشور 4 سئانس اجرا به او بدهند؟ اين‌بار در جدول اجراهاي بين‌الملل تنها يك نام مطرح ديده مي‌شود آن هم ژيوان گاسپاريان است البته اجراي رامبرانت تريو به همراه حسام اينانلو نيز از اجراهاي مهم جشنواره به شمار مي‌رود اما در حالي كه سال گذشته چند روز مانده به اجرا اعلام شد كه گاسپاريان به علت بيماري امكان حضور در جشنواره را ندارد؛ امسال براي بار دوم نام او به جدول اضافه شده و طبق برنامه قرار بود هم در تالار وحدت و هم برج ميلاد روي صحنه رود كه اجراي تالار وحدت او كنسل شد اما او در برج ميلاد به روي صحنه رفت. به طور كلي در بخش بين‌الملل جشنواره سي و دوم اتفاق بزرگي رخ نداده كه البته منطقي به نظر مي‌رسد چرا كه در فاصله‌‌‌اي كمتر از شش ماه تا آغاز جشنواره حميدرضا نوربخش به عنوان مدير انتخاب مي‌شود و اين مساله قطعا در كيفيت اجراها تاثير خواهد گذشت چرا كه گروه‌هاي حرفه‌اي سراسر دنيا برنامه اجراي خود را از يك سال قبل قطعي كردند. شنيده شده كه در اين بخش برادران پورناظري نيز به جشنواره كمك كردند.
امسال خبري از اساتيد موسيقي نشد!
از آنجايي كه آقاي نوربخش بسيار بر حضور اساتيد موسيقي در جشنواره تاكيد داشتند و به نوعي سال گذشته با چنين شعارهايي سمت مدير جشنواره را به دست گرفتند اگر امسال نگاهي به بخش موسيقي دستگاهي بيندازيم مي‌بينيم خبري از اساتيد موسيقي نيست. البته هنرمندان توانمندي در اين بخش حضور دارند اما مشخصا آنچه نوربخش به عنوان شعار از آن استفاده مي‌كرد نه تنها به وقوع نپيوست بلكه حضور اساتيد موسيقي نسبت به گذشته كمرنگ‌تر هم شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون