• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3723 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ دي

در چهارمين گزارش وزارت خارجه مطرح شد

موفقيت‌هاي برجام به روايت وزارت امور خارجه

گروه سياسي| وزارت امور خارجه چهارمين گزارش سه‌ماهه اين وزارتخانه از روند اجراي برجام را به كميسيون امنيت ملي داده است. وزارت خارجه بر اساس قانون اقدام متناسب و متقابل در اجراي برجام موظف است هر سه ماه درباره روند اجراي اين توافقنامه به كميسيون امنيت ملي گزارش دهد. حالا چهارمين گزارش اين وزارتخانه از 26 مهرماه تا 26 دي ماه و همزمان با سالگرد اجرايي شدن برجام، به صورت مفصل‌تري ارايه شده است. در بخش نخست اين گزارش كه مربوط به آخرين تحولات حوزه فعاليت‌هاي هسته‌اي است 24 محور بررسي شده است. از جمله در بخش خريد مواد آمده كه «در قبال فروش 38 تن آب سنگين توليدي ايران به روسيه قريب به 1300 تن اورانيوم طبيعي از آن كشور خريداري شد، مجوز مربوطه از سوي كانال خريد برجام صادر شده است و مواد خريداري شده به زودي به ايران حمل مي‌شود. پيش از اين بيش از 200 تن مواد از قزاقستان وارد شده بود».
در بخش ذخاير هم در پي ماه‌ها مذاكره در خصوص نحوه محاسبه 300 كيلو ذخاير مواد غني شده ايران، نهايتا در دي ماه سال جاري با دو مصوبه كميسيون مشترك ايران و1+5 نسبت به شرايط عدم محاسبه ميزان صفحات سوخت پرتو داده شده و نيز رسوبات موجود در كارخانه توليد سوخت غني شده اصفهان (EUPP) در زمره 300 كيلو ذخاير مواد غني شده ايران توافق شده است. و اين يعني ايجاد بيش از 110 كيلو فضاي جديد غني‌سازي براي توليد مواد غني شده. اما بخش دوم گزارش به آخرين تحولات در حوزه رفع تحريم‌ها مربوط بود. وزارت خارجه به چند سوال مهم در اين بخش جواب داده است. از جمله در پاسخ به اينكه آيا همه موانع و محدوديت‌هاي گسترده ناشي از تحريم‌هاي هسته‌اي برداشته شده است؟ پاسخ مثبت داده و گفته تمامي تحريم‌هاي مرتبط با هسته‌اي كه بايد وفق مفاد برجام از روز اجرايي شدن آن رفع مي‌شد، مرتفع شده‌اند.
در پاسخ به اينكه آيا در برداشته شدن اين موانع و محدوديت‌ها، طرف غربي و به خصوص امريكا همكاري و مساعدت كافي داشته است؟ هم پاسخ منفي داده و تاكيد كرده حتي برعكس كارشكني هم وجود داشته است. اما در جواب اينكه آيا رفع موانع تحريمي وفق برجام، دستاوردها و گشايش‌هاي اقتصادي به همراه داشته است؟ باز هم پاسخ مثبت بوده است. بخش ديگر اين گزارش مربوط به حوزه نفت، گاز و پتروشيمي است. افزايش توليد و صادرات نفت به 3 ميليون و 950 هزار بشكه در روز و توليد روزانه ميعانات گازي 560 هزار بشكه، توليد مايعات گازي 125 هزار بشكه و توليد گاز 900 ميليون مترمكعب از جمله اين دستاوردهاست. در حالي كه صادرات نفت خام ايران در نيمه نخست سال1392، حدود 970 هزار بشكه در روز بود و بر اساس زمانبندي طراحي شده در تحريم‌هاي غيرقانوني و ناعادلانه وضع شده عليه كشورمان، قرار بود صادرات نفت ايران طي يك سال بعد از تاريخ مذكور، نزديك به صفر شود. به علاوه روزانه بيش از 600 هزار بشكه نفت خام از طريق شركت‌هاي معتبر اروپايي به اين قاره صادر شده است كه بيانگر عدم وجود مانع در صدور اين محصول به اتحاديه اروپا است و مهم‌تر اينكه عوايد حاصل از فروش نفت بدون مشكل عمده‌اي از طريق شبكه بانكي بين‌المللي دريافت مي‌شود. طي 9 ماهه نخست سال 1395، حدود 29 ميليارد دلار نفت به فروش رفته و در زمينه نقل و انتقال وجوه حاصله مشكلي وجود نداشته است. اما در حوزه حمل و نقل هم به دنبال اجرايي شدن برجام، 143فروند از كشتي‌هاي شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران و 74 فروند از نفتكش‌هاي شركت ملي نفتكش از فهرست تحريم‌هاي امريكا خارج شدند. پس از اجراي برجام، تردد مجدد كشتي‌هاي خطوط و شركت‌هاي مهم حمل ونقل بين‌المللي به بنادر ايران مجددا آغاز شده و تاكنون بيش از 20 شركت كشتيراني همكاري و تردد خود به بنادر ايران را آغاز كرده‌اند.  به علاوه در حوزه مالي، بانكي و بيمه به موجب برجام، كليه محدوديت‌هاي بانكي منبعث از تحريم‌هاي مرتبط هسته‌اي اتحاديه اروپا، شوراي امنيت سازمان ملل متحد و تحريم‌هاي ثانويه امريكا رفع شده است. و امكان اتصال مجدد سيستم پيام‌رساني مالي موسوم به سوييفت فراهم شده است. خروج موقت ايران از فهرست سياه گروه ويژه اقدام مالي FATF هم دستاورد ديگري در اين زمينه است. در حوزه صنعت و تجارت بعد از برجام موفق به جذب سرمايه‌گذاري خارجي شده‌ايم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون