• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3723 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ دي

پيشنهاد عبدالله ناصري به روحاني براي جذب آراي خاكستري:

دولت براي جذب آراي خاكستري به كمك اصلاح‌طلبان نياز دارد

گروه احزاب

 در ميدان رقابت‌هاي انتخاباتي و به خصوص در روزهاي منتهي به انتخابات هر رخدادي مي‌تواند آراي خاكستري را به سبد راي يكي از نامزدهاي انتخاباتي سوق دهد. بسياري از تحليلگران معتقدند در سال 92 نيز همين مجموعه رخداد‌ها بود كه قباي رياست‌جمهوري را بر تن حسن روحاني كرد. عبدالله ناصري، فعال سياسي اصلاح‌طلب از تاثير دو نيروي ناهمسو بر مركز ثقل آراي خاكستري مي‌گويد. اينكه از سويي شعارهاي انتخاباتي يك نامزد انتخاباتي و از سوي ديگر ترفندهاي رقيب بر جذب يا دفع آراي خاكستري موثر است. اين فعال سياسي همچنين به برخي اشتباهات رييس دولت يازدهم در مواجهه با افكار عمومي اشاره مي‌كند و البته پيشنهاداتي به رييس‌جمهور دارد.

از مهم‌ترين مباحث گروه‌هاي سياسي در ايام انتخابات، جذب آراي خاكستري است كه جمعيت زيادي از راي‌دهندگان را در بر مي‌گيرد. به نظر شما واكنش بخش خاكستري جامعه به كدام سمت است؟

از دو منظر بايد واكنش آراي خاكستري را در جامعه مورد بحث و بررسي قرار داد كه يكي توقع از شعارهاي انتخاباتي نامزد مورد نظر و دوم ترفندهاي تبليغاتي رقباي آن نامزد انتخاباتي است. صاحبان آراي خاكستري در روزهاي منتهي به انتخابات تصميم خود را مي‌گيرند و از اين رو گفت‌وگو‌ها، مناظره‌هاي تلويزيوني و تبليغاتي مي‌تواند نقشي تعيين‌كننده در تصميمات آنها داشته باشد. اينكه رقيب يا رقباي اصلي نامزد انتخاباتي چه ترفند يا راهكارهايي را براي مواجهه با نامزد انتخاباتي داشته باشند و اينكه از چه امكاناتي براي رقابت با نامزد انتخاباتي برخوردار باشند، در جهت‌گيري آراي خاكستري نقشي اساسي خواهد داشت.

كار روحاني براي جلب اين آرا راحت‌تر است يا جريان ضد دولت؟

دولت آقاي روحاني دستاورد ويژه‌اي چون برجام را در كارنامه خود دارد. اگرچه بنده معتقد هستم به ميزان بزرگي اين دستاورد ارزشمند، تيم رسانه‌اي دولت بهره‌برداري كافي و مناسب از اين دستاورد براي مديريت و اثرگذاري بر افكار عمومي نداشته است. با اين حال همچنان اين دستاورد يكي از نقاط مثبتي خواهد بود كه مي‌تواند بخشي از آراي خاكستري را به سبد راي آقاي روحاني سوق دهد. اين امكان همچنان براي آقاي روحاني محفوظ است كه برجام را دوباره در ذهن جامعه جلوه‌گر كند؛ برخلاف خواسته رقبا كه برجام را مخدوش نشان مي‌دهند. نبايد فراموش كرد كه جريان ضد دولت از همان ابتدا كوشيد تا همه مشكلات كشور را به برجام گره بزند. دولت مي‌تواند در فرصت باقي مانده و در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي سال 96 تصويري درست از برجام در اذهان عمومي شكل دهد و دستاوردهاي بلندمدت و كوتاه‌مدت آن را براي جامعه تشريح كند. يكي از شعارهايي كه در سال 92 توانست درصدي از آراي خاكستري را به سمت آقاي روحاني جلب كند وعده رفع حصر بود. در سال 96 بعيد است كه آقاي روحاني بتواند با طرح دوباره اين وعده آراي خاكستري را به سمت خود جلب كند. به اين خاطر كه دولت در تحقق اين وعده ناموفق بود. در حوزه معيشتي نيز شعارهاي آقاي روحاني تا حدودي محقق شده است. اگر دولت آقاي روحاني برنامه‌هايي جدي‌تر در اين حوزه‌ها به كار مي‌گرفت بيشتر مي‌توانست از آن براي جذب آراي خاكستري بهره‌گيرد. ضمن اينكه آقاي روحاني در جذب آراي خاكستري در برخي حوزه‌ها دست بالا را دارد اما مي‌توان گفت كه جذب اين آرا در سال 96 براي آقاي روحاني كار سختي خواهد بود.

آراي خاكستري با چه شعارها، برنامه‌ها و روش‌هايي مي‌توانند به سبد راي دو جناح اضافه شوند؟

بخش مهمي از آراي خاكستري، مردمي هستند كه نسبت به سرنوشت سياسي بي‌تفاوت شده يا بوده‌اند. شعارهاي انتخاباتي براي جذب آراي خاكستري بايد به گونه‌اي باشد كه بتواند شور و شوقي را در جامعه ايجاد كند و از بي‌تفاوتي يا نااميدي مردم بكاهد. در انتخابات مجلس دهم ديديم كه اصلاح‌طلبان با حداقل امكانات و با وجود حذف بيش از 90 درصد نيروهاي خود توانستند مانع حضور جريان راديكال راست در مجلس شوند. شعارهاي انتخاباتي و روش‌هاي اصلاح‌طلبان در اين انتخابات توانست مردم را نسبت به بهبود وضعيت خود اميدوار كند و چنين بود كه پاي صندوق‌هاي راي آمدند. آراي خاكستري قشر كم توجه، بي‌تفاوت يا نااميد از سرنوشت سياسي خود هستند كه بايد آنها را در شرايط كنوني كشور به درستي شناخت و دغدغه‌هاي‌شان را تشخيص داد. يكي از ضعف‌هاي دولت در مواجهه با افكار عمومي را مي‌توان در بحث حقوق‌هاي نجومي ديد. دولت نتوانست اين مساله را به درستي براي مردم تشريح كند. با اينكه اساس و پايه حقوق‌هاي نجومي در دولت پيشين بنا شده بود، اما به هر حال به پاي دولت آقاي روحاني ثبت شد. حقوق‌هاي نجومي نشات گرفته از ساختاري سيستماتيك بود و بنيان فساد سيستماتيك از دولت پيشين گذاشته شده بود. دولت به دليل عدم برخورداري از يك سياست تبليغاتي و اطلاع‌رساني روشن نتوانست مردم را متقاعد كند كه روند پرداخت‌ها از كجا آمده است. دولت ناگزير است كه براي موفقيت در انتخابات 96 سيستم تبليغاتي و رسانه‌اي خود را سامان بخشد. اين مساله متضمن اين است كه از افرادي مجرب در اين حوزه بهره بگيرد. يكي از نقاط قوت آقاي روحاني در سال 92 حضور قدرتمندش در مناظره‌هاي تلويزيوني بود و ممكن است جريان رقيب فردي با همين ميزان توانايي در مناظره را در سال 96 مقابل آقاي روحاني علم كند. ويژگي‌هاي حضور انتخاباتي آقاي روحاني در سال 92 را مي‌توان در چند جمله توضيح داد. اول اينكه اصلاح‌طلبان نامزد اصلي خود را كنار گذاشتند و پشت آقاي روحاني ايستادند. دوم اينكه آقاي روحاني بسيار مناظره‌كننده خوبي بود و توانست نقاط ضعف رقبايش را در سال 92 به رخ بكشاند. سوم اينكه آقاي روحاني در دور اول رياست‌جمهوري لب مرز راي آورده است. اين سه ويژگي اقتضا مي‌كند كه آقاي روحاني به‌طور جدي براي جلب آراي خاكستري برنامه داشته باشد. بارها گفته‌ام كه آقاي روحاني بايد ستاد ويژه‌اي را تشكيل دهد كه به ارزيابي عملكرد مديران ملي و استاني دولت در سطوح مختلف بپردازد. اين ايام باقي مانده تا انتخابات فرصت محدودي است كه آقاي روحاني بتواند يك شوك ترغيب‌كننده و قانع‌كننده به جامعه راي‌دهندگان و آراي خاكستري بدهد. حتي اگر رقيب تغييرات در مديران ملي و استاني را به عنوان حركت‌هايي تبليغاتي و انتخاباتي تفسير كند، دولت بايد اين كار را انجام دهد. بسياري از مديران در سطوح مختلف دولتي كساني هستند كه همدلي با دولت كنوني ندارند و تغيير در اين حوزه بسيار مي‌تواند در جلب آراي خاكستري موثر باشد.

آيا آقاي روحاني براي كسب درصد بيشتري از آراي خاكستري به همراهي و كمك اصلاح‌طلبان نيازمند است؟

بله. اصلاح‌طلبان از ابتدا موضع خود را نسبت به انتخابات مشخص كرده‌اند و اعلام كرده‌اند كه از آقاي روحاني حمايت كرده و هيچ نامزد ديگري را در كنار او نخواهند گذاشت. با اين‌حال آقاي روحاني به غير از پشتوانه عظيم اصلاحات از پشتوانه ديگري برخوردار نيست كه بتواند آراي پيروزمندانه‌اي را در انتخابات 96 براي خود داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون