• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3724 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ دي

پس از 19 سال به ثمر نشست

77 درصد پيشرفت آزادراه تهران- شمال

گروه اقتصادي| سرانجام پس از 19 سال ميوه آزادراه تهران- شمال به ثمر نشست و اين پروژه كه مدت‌ها بين چيني‌ها و برخي نهادهاي داخلي پاسكاري مي‌شد توسعه و پيشرفت 77 درصدي را تجربه كرد. با احداث اين جاده شاهد كاهش چشمگير مصرف سوخت، بار ترافيكي به ويژه در تعطيلات، طول مسير و مرگ و ميرجاده‌اي هستيم. به اين ترتيب مي‌توان گفت دولت يازدهم توانست با تدابير به موقع اميد را به بهره‌برداري هر چه سريع‌تر اين پروژه عظيم ملي باز گرداند. مهم‌ترين اقدام دولت تدبير و اميد در راستاي بهره‌برداري از اين پروژه را مي‌توان برخورد قاطع وزارت راه و شهرسازي با چيني‌ها كه مدت‌ها ساخت اين پروژه را در دست داشتند دانست. به اين ترتيب آزاد راه تهران- شمال كه 19 سال تبديل به حياط خلوت چيني‌ها و برخي نهادهاي داخلي شده بود تكميل و به بهره‌برداري مي‌رسد.
خيرالله خادمي، مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي كشور در جريان بازديد از آخرين مرحله كار در قطعه نخست آزادراه تهران- شمال گفت: اين پروژه را از جهاتي مي‌توان پروژه‌اي منحصر به فرد دانست. چرا كه در اين قطعه ۳۲ كيلومتري بلندترين تونل جاده‌اي كشور، بزرگ‌ترين پل جاده‌اي ايران و مدرن‌ترين شيوه روسازي جاده‌هاي كشور به بهره‌برداري مي‌رسد و تمام اين برنامه‌هاي كلان در فضايي بسيار محدود و شرايط جغرافيايي بسيار سخت اجرايي مي‌شود. اين پروژه تا حدي پيچيده است كه مي‌توان از آن به يك منبت كاري مهندسي ياد كرد. زيرا براي متر به متر اين طرح بايد برنامه‌ريزي ويژه‌اي انجام شود.
پيشرفت 32 درصدي در 19 سال
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي كشور با ابراز رضايت از مراحل انجام شده در طول ماه‌هاي گذشته براي بهره‌برداري از اين پروژه توضيح داد: با وجود تمام مشكلاتي كه در وضعيت جغرافيايي، وضعيت تملك اراضي نزديك به قطعه نخست و حتي ريزش كوه در برخي حوزه‌ها وجود داشت، توانسته‌ايم پيشرفت بسيار محسوسي را به ثبت برسانيم. به اين ترتيب كه قبل از پايان سال ۹۳ كل پيشرفت اين پروژه در طول ۱۹ سال تنها ۳۲ درصد بود. اين در حالي است كه ما توانسته‌ايم در طول اين دو سال حدود ۴۵ درصد پيشرفت را به ثبت برسانيم و در ۹ ماهه ابتدايي سال ۹۵ اين قطعه پيشرفت ۲۵ درصدي را به ثبت رسانده تا در مجموع به پيشرفت ۷۷ درصدي برسد.
اين مقام مسوول درباره زمان‌بندي دقيق براي افتتاح اين آزادراه تاكيد كرد: ما از تمام ظرفيت‌هاي موجود استفاده كرده‌ايم. در حال حاضر حدود ۹۷۰ ماشين راهسازي با حضور ۳۴۰۰ نيروي كار انساني در ۱۳۳ جبهه مجزا فعاليت مي‌كنند ولي با وجود آن شرايط خاصي كه در برخي بخش‌هاي به وجود آمده، اين نياز را كه زمان‌بندي دوباره‌اي براي پروژه تعريف شود به وجود آورده است.
بر اساس گفته‌هاي خادمي با وجود آنكه اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور در جريان بازديد اخير خود از اين پروژه اين درخواست را داشتند كه طرح تا نوروز امسال حتي در صورتي كه تنها يكي از باندها مورد بهره‌برداري قرار بگيرد، راه‌اندازي شود اما با توجه به اينكه امنيت جاده براي ما بيشترين اهميت را دارد، به دنبال آن خواهيم بود كه تا نهايي شدن تمام مقدمات لازم كار به بهره‌برداري نرسد.
وفاي به عهد بنياد مستضعفين
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي كشور درباره هزينه تكميل قطعه نخست اين آزادراه نيز توضيح داد: در كنار تمام هزينه‌هايي كه انجام شده، تخمين مي‌زنيم كه حدود ۵۰۰ ميليارد تومان هزينه جديد براي اين قطعه مورد نياز باشد كه بخش قابل توجهي از آن از طريق اوراق خزانه يا مشاركت با بخش باقيمانده از طريق سرمايه‌گذاري بنياد مستضعفان پيگيري مي‌شود.
خادمي اضافه كرد: در قطعه دوم نيز كه مناقصات آن انجام گرفته و پيمانكاران در برخي از جبهه‌هاي كاري تجهيز كارگاه را آغاز كرده‌اند، پيش‌بيني‌ مي‌كنيم حدود ۲ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري مورد نياز باشد. در قطعه سوم نيز كه مطالبات آن ادامه دارد و احتمال تغيير مسير در بخشي از مسير آن همچنان باقي است، تخمين ابتدايي ما نياز به سرمايه‌گذاري ۴۰۰۰ هزار ميليارد توماني را نشان مي‌دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون