• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3724 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ دي

نقش آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در نظام استانداردسازي كشور

نيره پيروزبخت رييس سازمان ملي استاندارد ايران


با خاموشي شمع حيات مادي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رنگين كماني از شنيده‌ها و گفته‌هاي معنوي ارزشمند در تقدير از خدمات آن پروانه عاشق برگرد امام و رهبري و خدمتگزار دلسوز مردم، گوش جان را سيراب كرد. اما در وصف تلاش‌ها و كوشش‌هاي آن عزيز سفر كرده در جمع خانواده استاندارد گفتني‌ها بسيار است...
هنوز در بهت نبودنش فرو رفته‌ايم و باور نداريم شهر را بي‌او، سخنان ارزشمندي از آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در ابعاد مختلف اين روزها روايت مي‌شود. از اثربخشي ايشان در خيلي از حوزه‌ها، مبارزات قبل از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران، سياستگذاري پس از انقلاب، يار امام و رهبري بودن، ديدگاه‌هاي بين‌المللي، سياسي، اقتصادي و... همه بزرگواران در عرصه‌هاي مختلف سخن‌ها گفته‌اند. اما من، من به‌عنوان يك كارشناس عرصه استاندارد كه قريب به 30 سال در سازمان ملي استاندارد ايران خدمت كرده‌ام، نقش بي‌بديل آن بزرگمرد را در دهه 70 در نظام استانداردسازي كشور فراموش نمي‌كنم و دريغم مي‌آيد كه بازگو نكنم. اين سه دهه براي من، آغاز و پاياني دارد كه به دو بازه زماني از سال‌هاي 69 تا 76 به عنوان كارشناس مسوول آزمايشگاه و از سال 92 تاكنون به عنوان رييس سازمان برمي‌گردد كه به شرح زير است:
1-‌ دوران رياست‌جمهوري مرحوم حضرت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني.
با رياست مرحوم سادات در استاندارد، اين جرقه زده شد كه همچون سازمان‌هاي استاندارد كشورهاي پيشرفته بايد جايگاه استاندارد ارتقاء يابد. با تلاش‌هاي آن مرحوم و حمايت‌هاي رييس‌جمهور وقت، آيت‌‌الله هاشمي‌رفسنجاني و وزير صنايع وقت آقاي مهندس نعمت‌زاده قانون سازمان (موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي آن زمان) كه يكي از مترقي‌ترين قوانين موضوعه در نوع خود بود با درايت‌هاي حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمين ناطق‌نوري به عنوان رييس مجلس در سال 71 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و جايگاه سازمان ارتقاء پيدا كرد و وظايف نظارتي عديده‌اي بر عهده‌اش گذاشته شد.
از سال 71 تا سال 76 كه جلسات متعدد شوراي عالي استاندارد تشكيل شد، مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كه رييس شوراي عالي استاندارد بودند با كمال صبر و علاقه و حوصله، جلسات شوراي عالي را مديريت و مصوبات آن را پيگيري مي‌كردند و با علاقه بارها از محل آزمايشگاه‌هاي استاندارد در كرج بازديد به عمل مي‌آوردند و در مراسم روز جهاني استاندارد حضور مي‌يافتند و مايه دلگرمي خانواده استاندارد مي‌شدند.
2-‌ در زمان رسيدگي به مفاد مرتبط با استاندارد، ايشان از من خواستند توضيح دهم. من هم رويكرد نوين استاندارد و فرصت مغتنمي كه از ابلاغ سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي توسط مقام معظم رهبري، به خصوص بند 24 فراهم شده بود را توضيح دادم و اينكه نگرش سنتي به نظام استانداردسازي فقط به اجباري شدن استاندارد برخي كالاها محدود مي‌شود و ما طبق بند 24 سياست‌هاي مذكور و رويكرد نوين به‌ استاندارد شدن همه كالاها و خدمات مي‌انديشيم.
ايشان فرمودند قبلا خاطرم هست به اين صورت عمل نمي‌كرديد و مقررات آن سال‌ها را دقيقا توضيح دادند. پس از حدود 20 سال ذهن ايشان كاملا شفاف موارد را به ياد داشت. برخي از بزرگواران حاضر در جلسه هم مواردي را به گفته‌هاي من اضافه كردند. در انتهاي جلسه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني فرمودند، كارهاي خوبي انجام مي‌دهيد، استاندارد قبلا هم خيلي زحمت كشيده و الان تحول محسوسي پيدا كرده‌ايد. يك روز بياييد نزد من، توضيح دهيد برنامه‌تان چيست؟
اكنون چه چاره كه در بحر غم به گردابي
فتاده زورق صبرم زبادبان فراق
اگر به دست من افتد فراق را بكشم
كه روز هجر سيه باد و خان و مان فراق

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون