• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3734 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ بهمن

تظاهرات عليه ترامپ بي‌تاثير نخواهد بود

زهرا تخشيد دانشجوي دكتراي حقوق دانشگاه فوردهام امريكا

 


ساعت سه بعدازظهر روز چهارشنبه است. خبرگزاري‌ها اخباري مبني بر دستور در حال بررسي ترامپ با هدف ممنوعيت ورود پناهجويان سوري و جلوگيري از ورود موقتي براي شهروندان چندين كشور مسلمان، از جمله ايران را منتشر كرده‌اند. در همين ساعات، صفحه‌اي در فيس‌بوك ساخته شد با تيتر «تظاهرات فوري در حمايت از حقوق مسلمانان و پناهجويان.» حدود سي و چهار هزار نفر دعوت شده‌اند و ساعت پنج قرار است كه همه در يكي از پارك‌هاي اصلي شهر نيويورك جمع شوند. ساعت پنج ميدان پر از جمعيتي است كه با نگراني از اتفاقات و تصميمات چند روز اول رياست‌جمهوري جديد، گرد هم جمع شده‌اند.
از زمان شروع رياست‌جمهوري ترامپ، تظاهرات‌هاي گسترده‌اي در سراسر امريكا به صورت پي در پي برگزار شده است. رييس‌جمهور جديد در حالي سمت خود را آغاز مي‌كند كه راي اكثريت مردم امريكا به هيلاري كلينتون داده شد و به دليل وجود سيستم الكترال كالج در امريكا، در نهايت ترامپ برنده اصلي انتخابات اعلام شد. ترامپ بارها رسانه‌ها را به نشر اخبار دروغ متهم كرده است. چندي پيش مشاور ارشد وي، استيو بانون در مصاحبه‌اي گفت «رسانه‌ها بايد دهان‌شان را ببندند و براي مدتي فقط گوش دهند.» اين لحن صحبت كه حاكي از عصبانيت ناشي از گزارش‌هاي مختلف عليه ترامپ و به خصوص اخباري مبني بر ميزان كم شركت‌كنندگان مراسم تحليف وي در مقايسه با مراسم تحليف رياست‌جمهوري اوباما بود، شروع دوره‌اي جديد در امريكاست. مردمي كه از سياست‌هاي رييس‌جمهور جديد خود ناراضي هستند با برگزاري تظاهرات‌هاي مختلف در تلاشند تا صداي مخالفت خود را به واشنگتن برسانند. سوال اينجاست كه اين تظاهرات تا چه حد در تغيير سياست‌هاي ترامپ تاثيرگذار خواهد بود؟
همان طور كه يكي از اساتيد دانشگاه كاروليناي شمالي در روزنامه نيويوك‌تايمز بيان كرده، امروزه تعداد شركت‌كنندگان تظاهرات اهميت گذشته خود را از دست داده‌ است. با وجود شبكه‌هاي اجتماعي، گردهمايي‌ها و برنامه‌ريزي براي تظاهرات، بسيار آسان و سريع شده است. براي مثال، اگر در زمان انقلاب اسلامي ايران پخش اعلاميه به سختي صورت مي‌گرفت، امروزه يك صفحه فيس‌بوك، دعوتنامه‌اي در اينستاگرام يا يك توييت در شبكه‌هاي توييتر مي‌تواند به سرعت باز نشر شده و در ديد تعداد زيادي از شهروندان قرار گيرد. به نوشته اين استاد دانشگاه، آنچه امروزه مي‌تواند سبب تاثيرگذار بودن تظاهرات‌ها شود، فعاليت‌هايي است كه بعد از تظاهرات بين افراد شركت‌كننده صورت مي‌گيرد. آيا افراد حاضر در تظاهرات با يكديگر ارتباط برقرار كرده و براي آينده برنامه‌ريزي مي‌كنند؟ يا همه آرمان‌ها بعد از تظاهرات به فراموشي سپرده مي‌شود براي مثال تظاهرات‌هاي جنبش وال‌استريت با وجود گستردگي خود نتوانست تاثير موثري در تغيير سياست‌هاي اقتصادي امريكا بگذارد. نكته‌اي كه نبايد فراموش شود، تاثير راهپيمايي‌هاي پي‌در پي در افكار عمومي است. به عقيده برخي از تحليلگران، در حالي كه امكان تاثير تظاهرات‌ها در تغيير سياست‌هاي ترامپ و تصميمات افراطي وي بسيار ضعيف است، اما اين اعتراض‌ها بر  راي‌گيري  كنگره به تصميمات اين نهاد بي‌تاثير نخواهد بود. بسياري از تصميمات ترامپ مانند تصويب بودجه براي ساخت ديوار مرزي بين امريكا و مكزيك، نيازمند طي مراحل اداري ديگر و تصويب در كنگره است. در اين زمان تظاهرات‌ها مي‌تواند گوشزد به نمايندگان مجلسي باشد كه نگران جذب راي و انتخاب خود در دوره‌هاي بعدي كنگره هستند. بسياري از نمايندگان جمهوريخواه سنا و كنگره، طي دوره فعاليت‌هاي انتخاباتي ترامپ از وي حمايت نكردند. به زودي نوبت به امتحان اصلي آنها در مجلس خواهد رسيد: همسو شدن با معترضين يا تسليم در برابر ترامپ. بروز توانمندي يك جمهوري تنها در زمان برگزاري انتخابات نيست، بلكه طي دوره فعاليت مسوولانه نيز مي‌تواند جلوه‌هاي ديگري از تاثيرگذاري آهسته اما پررنگ خود در تعيين سرنوشت مردم يك كشور را نشان دهد. اما اين نتيجه مستلزم حضور مداوم مردم در عرصه‌هاي مختلف سياسي و همچنين فعاليت رسانه‌ها در انتقال اخبار صحيح است. ان‌ الله لا يغير ما بقوم حتي يغير و ما بانفسهم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون