• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3734 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ بهمن

برف و سرما تا آخر هفته ادامه دارد

24 استان درگير برف و كولاك

پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي حاكي از اين است كه دماي بيشتر مناطق كشور كاهش مي‌يابد و بارش برف و باران در بيشتر مناطق كشور افزايش. برف و كولاك، 24 استان را همچنان محاصره كرده و گرد و خاك، ‌سيستان بلوچستان و اهواز را. مدارس در بسياري از شهرها تعطيل شده‌اند و شمار مراجعان به مراكز درماني و بيمارستان‌ها در استان‌هاي جنوبي بالا رفته است.
رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر، در اين خصوص گفت: ۲۴ استان كشور تحت تاثير برف و كولاك روزهاي اخير قرار گرفته‌اند. مرتضي سليمي، به تشريح عمليات امداد‌رساني به هموطنان درگير برف و كولاك پرداخت و اظهار كرد: استان‌هاي آذربايجان شرقي و غربي، اصفهان، ايلام، البرز، اردبيل، تهران، چهارمحال، خراسان شمالي و رضوي، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قم، قزوين، گلستان، لرستان، كردستان، كرمانشاه، كهگيلويه، مازندران، مركزي و همدان، تحت تاثير برف و كولاك بوده‌اند.
به گفته سليمي، ۲۲۱ شهر و روستا در اين ۲۴ استان و مجموعا ۲۸ هزار و ۹۹۰ نفر از هموطنان امدادرساني شده‌اند. همچنين ۱۲ نفر در ريزش بهمن در سردشت، نجات يافته‌اند و متاسفانه ۶ نفر از هموطنان نيز در اين حادثه جان خود را از دست دادند.
هنوز راه‌هاي روستايي در مناطق سردسير بر اثر بارش برف مسدود است و خيلي از روستاها با قطعي برق مواجه هستند كه هواشناسي اعلام كرده سامانه بارشي جديد درراه است. سازمان هواشناسي از برف و باران بيشتر و دماي كمتر در كشور خبر داده است. احد وظيفه، ‌مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشور اعلام كرد: بر اساس تحليل آخرين داده‌هاي هواشناسي با ورود سامانه بارشي از بعد ازظهر سه‌شنبه به كشور، ابرناكي و بارش برف و باران در شمال غرب، غرب، سواحل غربي درياي خزر، دامنه‌هاي زاگرس مركزي و جنوبي و دامنه‌هاي البرز مركزي آغاز مي‌شود. از بعداز ظهر چهارشنبه با نفوذ جريانات سرد شمالي از شمال غرب و درياي خزر و همچنين ورود جريانات جنوبي بر شدت بارش‌ها در مناطق ذكر شده افزوده مي‌شود. پنجشنبه و جمعه نيز گستره فعاليت اين سامانه بارشي اغلب مناطق كشور را در بر خواهد گرفت ضمن اينكه از بعد از ظهر جمعه به تدريج از ميزان بارش در نوار غربي كشور كاسته خواهد شد.
به گفته وي پيامد ورود اين سامانه، بارش باران و به تدريج بارش برف، وزش باد و كاهش محسوس دما خواهد بود كه در مناطق جنوبي كشور با رعدوبرق نيز همراه خواهد بود.
بر اساس پيش‌بيني سازمان هواشناسي كشور سه‌شنبه بارش باران و برف در گيلان و از بعدازظهر در چهارمحال و بختياري، ارتفاعات شمال و شرق خوزستان، كهگيلويه و بوير احمد و شرق لرستان آغاز خواهد شد. روز چهارشنبه بارش برف در آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، اردبيل و از بعد از ظهر در خراسان رضوي، بارش باران و در ارتفاعات برف در گيلان، مازندران و قزوين، بارش باران گاهي با رعد و برق و در ارتفاعات برف در فارس، شمال و شرق خوزستان، شمال كرمان، جنوب يزد، كهگيلويه و بوير احمد و چهارمحال و بختياري ادامه خواهد داشت.
گرد و خاك در خوزستان و سيستان بلوچستان هنوز بلاي جان مردم است. در اهواز، ‌بيماران تنفسي راهي بيمارستان‌ها شده‌اند و وضعيت هواي سيستان بلوچستان به حالت بحراني رسيده است. مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز اعلام كرد: تاكنون 280 نفر به بيمارستان‌هاي كل استان به دليل مشكلات تنفسي ناشي از گرد و غبار مراجعه كردند. مجتبي اوركي در خصوص آخرين آمار مراجعه به بيمارستان‌هاي اين استان به دليل مشكلات تنفسي ناشي از گرد و غبار اظهار كرد: تا روز يكشنبه حدود 280 نفر به بيمارستان‌هاي تمام استان مراجعه كردند كه بيشتر آنها به صورت سرپايي درمان و تنها شش نفر بستري شدند.
اوركي در ادامه تصريح كرد: اين پديده كه استان سال يازدهم مواجهه با آن را طي مي‌كند به صورت اورژانسي اختلال حادي را ايجاد نمي‌كند. باران‌هاي پاييزي در سال‌هاي گذشته دو تا سه هزار نفر را در طي يك هفته راهي بيمارستان‌ها مي‌كرد، اما امسال اين روند مهار شد.
به گفته او، بيماري‌هاي ناشي از گرد و غبار به صورت مزمن خود را نشان مي‌دهند و طي سال‌هاي آينده ممكن است عوارض خود را نشان دهند.
وزش باد شديد در سيستان بلوچستان و توفان گرد و خاك، ‌اوضاع را براي اين استان بغرنج كرده است. كارشناس هواشناسي اين استان ‌اعلام كرد كه وزش باد شديد در استان و كوير لوت منجر به توفان در اين مناطق شد كه روز دوشنبه گرد و خاك حاصل از اين پديده ميزان غلظت ذرات معلق در نواحي مركزي استان را به حد بحراني رساند.
مرتضي فرجي غلظت ذرات معلق در هواي نواحي مركزي استان را 555 ميكرو گرم بر متر مكعب گزارش داده كه بسيار فراتر از استاندارد (150 ميكروگرم بر مترمكعب) است. او در ادامه به ايرنا گفت: در اين مدت ديد افقي در خاش به 300 متر، نصرت آباد از توابع زاهدان به 500 متر و زاهدان مركز استان به 900 متر كاهش يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون