• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3734 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ بهمن

گزارش «اعتماد» از پيامدهاي حكم فيفا عليه باشگاه استقلال

صندلي لرزان آقاي افتخاري

گروه ورزش

مجري برنامه ويديويي براي دعوت از مديرعامل باشگاه فرهنگي- ورزشي استقلال به بينندگان گفت: «شايد يكي از پنج شغل سخت دنيا، مديرعاملي باشگاهي مثل اسقلال است كه هر روز با حاشيه‌اي روبه‌رو هست» و رو به آقاي مديرعامل كرد تا دعوتش كند، چند دقيقه بعد لبخند سيدرضا افتخاري چندان دوام نياورد چون نخستين پرسش مجري مثل همه هواداران اين تيم يك چيز بود: «جريان حكم فيفا و محروميت استقلال چيست؟» پاسخ‌ها عجيب و غريب و گسسته از هم بود. مثل حلقه‌هاي زنجيري كه از هم جدا شده بودند. مشخص نشد نامه چه زماني به باشگاه رسيده، معلوم نبود باشگاه چه عملكردي داشته و پاسخ‌ها قانع‌كننده نبود. افتخاري مقابل چشم مخاطبان به در و ديوار مي‌زد تا زودتر برنامه به پايان برسد يا حداقل از اين سوال رد شوند اما راه فراري نبود. آن تصوير از آقاي مديرعامل، نشان از به‌هم‌ريختگي باشگاه بزرگ و پرطرفداري همانند استقلال بود. مديري كه خبر ندارد، مديري كه اشراف ندارد، مديري كه مديريت بحران را نمي‌داند و از همه بدتر، نمي‌داند قرار است چه اتفاقي بيفتد. دقايق زود نگذشت و حتي يكي از عوامل برنامه به دوستش گفت: «اين اصلا اين‌كاره نيست.»
   
دقيقا ۱۰ سال بعد از فاجعه حذف از آسيا، اين بار استقلالي‌ها با حكم محروميت از نقل و انتقالات در نيم فصل مواجه شده‌اند. بحث محروميت استقلال از پنجره زمستاني نقل و انتقالات تقريبا نهايي شده و با وجود تلاش‌هايي كه آبي پوشان در روزهاي پاياني انجام مي‌دهند، هيچ روزنه اميدي براي حل و فصل اين موضوع وجود ندارد. اين روزها آخرين فرصت استقلال براي تغييرات در ليست آسيايي‌اش است و افتخاري و همكارانش نيز روي اين موضوع تمركز كرده‌اند تا هر طور شده، مشكل اين باشگاه را براي جذب چند بازيكن جديد مثل آندرانيك تيموريان و سرور جپاروف حل كنند. با اين حال به نظر مي‌رسد سيدرضا افتخاري كه چند ماه بيشتر نيست روي كار آمده، با گاف بزرگي كه در ماجراي نقل و انتقالات داده روزهاي پاياني خود را در اتاق مديريت باشگاه استقلال سپري مي‌كند. مديرعاملي افتخاري از همان روز اول با انتقاداتي روبه رو بود و با انتخاب مسعود سلطاني‌فر به عنوان وزير ورزش حالا معادلات تغيير كرده است. اشتباه عجيب افتخاري در بحث نقل و انتقالات كه در تاريخ استقلال بدون سابقه بوده، خشم مديران بالادستي را در پي داشته و به نظر باعث شده تا خيلي زودتر از آنچه كه تصميم قبلي بود، شاهد تغييرات مديريتي در باشگاه استقلال باشيم.
   
هوشنگ نصيرزاده، كارشناس حقوقي درباره نامه محروميت فيفا، اعتقاد دارد: «متاسفانه ندانستن رويه‌هاي قانوني حاكم در فيفا، باشگاه‌هاي حرفه‌اي ايران را به اين حال و روز گرفتار كرده است. آن هم بدون اينكه فدراسيون نقشي در آن داشته باشد. شايد يك نكته جالب باشد همه طرفداران بدانند؛ آن هم اينكه پاسخ به مكاتبات اتاق حل اختلاف فيفا بايد توسط خود باشگاه‌ها انجام و تنها با سربرگ فدراسيون ارسال شود، از همين رو قوانين فيفا واقعا اطلاعات كافي مي‌خواهد كه بسياري از باشگاه‌هاي ما ندارند. ذكر اين نكته هم بد نيست آن هم رويه بررسي پرونده‌ها در فيفا است. ابتدا اتاق حل اختلاف بررسي مي‌كند و راي صادر شده را با بازه زماني براي پرداخت به باشگاه‌ها مي‌فرستند. بعد اگر توجهي به آن نشود به كميته انضباطي فيفا ارجاع مي‌شود براي تنبيهات كه اين كميته اول زمان مي‌دهد و بعد با سه روش تنبيه مي‌كند. 1- محروميت از پنجره نقل و انتقالي، 2- كسر امتياز از 3 تا 12 امتياز و 3- سقوط به دسته‌هاي پايين‌تر و حتي دسته سوم و چهارم. تازه وقتي اين احكام صادر و ارسال شود، فدراسيون‌هاي كشورهاي مختلف از آن آگاه خواهند شد.» حالا استقلال مانده است و حكمي كه اميد را از آنها گرفت. فريبرز محمودزاده، رييس كميته نقل و انتقالات سازمان ليگ در مورد ‏محروميت استقلال از نقل و انتقالات گفت: «‏براساس مكاتبات فيفا با فدراسيون فوتبال و باشگاه استقلال مبني بر منع ‏به كارگيري و استخدام بازيكن از سوي اين باشگاه، سازمان ليگ به ‏تبعيت از اين دستور از ثبت قرارداد و صدور مجوز براي بازيكنان ‏استقلال معذور است. » او افزود: «در صورتي كه محروميت در نظر گرفته شده از سوي فيفا ‏براي باشگاه استقلال بعد از پايان نقل و انتقالات نيم فصل (14 بهمن ‏‏95) لغو شود، اين باشگاه مي‌تواند با توجه به سقف تعداد بازيكنان ‏تعيين شده حداكثر سه بازيكن آزاد جذب كند. ‏» رييس كميته نقل و انتقالات در مورد وضعيت روزبه چشمي براي ‏حضور در استقلال گفت: «در تاريخ 26 تيرماه 95 همكاري روزبه ‏چشمي با باشگاه استقلال به صورت توافقي پايان يافت (فسخ قرارداد)، ‏بنابراين با توجه به مراحل اداري فسخ قرارداد، روزبه چشمي در اين بازه ‏زماني مي‌توانست به هرتيمي كه مد نظرش بود برود، بنابراين ‏محروميت ثبت قرارداد باشگاه استقلال در زمان نقل و انتقالات نيم ‏فصل شامل روزبه چشمي هم شده وسازمان ليگ قادر به ثبت قرارداد ‏اين بازيكن با باشگاه استقلال تا رفع محروميت از سوي فيفا نيست.»
   
عضو هيات مديره باشگاه استقلال مي‌گويد در جلسه فوق‌العاده اين باشگاه درباره مقصران محروميت آبي‌پوشان توسط فيفا از نقل و انتقالات زمستاني تصميم‌گيري خواهد شد. حسن زماني درباره مهلت ۷۲ ساعته هيات مديره اين باشگاه بعد از صدور راي فيفا و محروميت از نقل و انتقالات زمستاني گفت: «با توجه به اينكه فدراسيون فوتبال هم براي حل اين مشكل وارد كار شده است، ما تا روز چهارشنبه مهلت داريم تا نتيجه قطعي مشخص شود. تا دو روز ديگر يك مقدار تحمل مي‌كنيم تا ببينيم چه پيش مي‌آيد.» او درباره صحبت‌هاي علي كفاشيان، نايب‌رييس اول فدراسيون فوتبال و نااميدي‌اش از تغيير راي فيفا گفت: «حرف ما اين است كه خود فيفا هم به خاطر مشكلات بانكي نتوانسته به تعهداتش در قبال فدراسيون فوتبال و باشگاه استقلال عمل كند. اميد ما به همين موضوع است. روي اين موضوع تاكيد داريم كه خيلي وقت است اين مشكلات سر راه بوده؛ هرچند كه شاهد قصورهايي هم هستيم.» عضو هيات مديره باشگاه استقلال درباره ناراحتي وزير ورزش و جوانان از اين اتفاق و اينكه گفته مي‌شود سيدرضا افتخاري، مديرعامل استقلال بركنار خواهد شد، گفت: «به هر حال اين كاري كه صورت گرفته قابل قبول نيست و هيچ‌كس آن را تاييد نمي‌كند. من صحبتي با وزير ورزش در اين ارتباط نداشته‌ام. قرار شد بعد از نتيجه نهايي و رايزني فدراسيون فوتبال، جلسه فوق‌العاده‌اي برگزار كنيم و تمام كساني كه در اين اتفاق دخيل و مقصر بوده‌اند را بررسي كنيم.» زماني در پايان در خصوص احتمال جدايي آندرانيك تيموريان از استقلال هم گفت: «هنوز به ما چيزي در اين ارتباط اعلام نشده است و بنده از آن بي اطلاعم.»
   
«وزير ورزش منتظر راي نهايي»؛ تيتري كه بخش ورزشي خبرگزاري مهر براي گزارشش انتخاب كرده است. گويا وزارت ورزش هم از اين اتفاقات راضي نيست و اخبار درگوشي حكايت از تغييرات جدي دارد. ظاهرا وزير ورزش كه از بحث محروميت استقلال دلخور شده و البته تحت فشار هواداران استقلال هم قرار گرفته است، منتظر مانده تا ببيند آيا اين فضايي كه هيات مديره استقلال به راه انداخته و اميدوارند كه فيفا راي خودش را برگرداند به نتيجه مي‌رسد يا نه؟ در واقع وزير نه‌تنها از افتخاري كه از كل اعضاي هيات مديره دلخور است و اگر طي دو هفته آينده استقلال سروسامان نگيرد و حكم فيفا را برنگرداند، ممكن است تغييرات در استقلال بسيار وسيع باشد. ديدار فرهاد مجيدي با كاشاني عضو شوراي شهر و مدير عامل پيشين پرسپوليس و البته ديدار اين دو با رييس فدراسيون واليبال منجر به شايعاتي در مورد احتمال حضور داورزني به عنوان مديرعامل باشگاه شد. خبرگزاري مهر در گزارشش نوشت «با اين وجود وقتي وزير داورزني را جانشين سجادي كرد داستان عوض شد اما اين انتصاب هم نافي احتمال تغييرات در باشگاه آبي تهران نشد. استقلال حتي بدون بحث محروميت فيفا هم در آستانه تغييرات قرار داشت اما بعد از اين بحث قصه رسما وارد مرجله جديدي شد و بدتر از همه اينكه افتخاري و اعضاي هيات مديره هيچ كدام هم تا امروز نه مسووليت اين موضوع را برعهده گرفته‌اند و نه حتي بابت آن عذرخواهي كرده‌اند.» پيش‌بيني‌هاي نزديك به واقعيت حكايت از آن دارد كه اگر وزير به اين قاطعيت برسد كه محروميت برنمي‌گردد رايزني‌هايش براي تغييرات را آغاز مي‌كند و البته تا پايان دربي هم براي تغيير صبر خواهد كرد و بعد تصميمش را اجرايي مي‌كند.
   
رسانه‌ها خبرهاي جديدي دارند. به نظر مي‌رسد اتفاقات اخير باعث شده تا افتخاري و همكارانش در استقلال نمره مردودي بگيرند و نتوانند در نيم فصل تيم خود را تقويت كنند. با اين وضعيت استقلال نه‌تنها ورودي نداشته و بازي‌هاي ليگ قهرمانان آسيا را هم در پيش دارد، بلكه برخي بازيكنان خود مثل افشين، حاج محمدي و مجيدي را هم از دست داده است. اين اتفاقات از سوي وزير ورزش رصد شده و شنيده مي‌شود توسط اميرحسين فتحي، رييس سابق كميته انضباطي باشگاه استقلال كه رابطه نزديكي با سلطاني‌فر دارد، قرار است تغييراتي در باشگاه استقلال به وجود بيايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون