• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3734 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ بهمن

اشتباه رييس دولت امريكا را تكرار نكنيم

ورزش، ديپلماسي و ترامپ

وحيدجعفري روزنامه‌نگار

ترامپ رييس دولت امريكا مصوبه‌اي جنجالي را تصويب كرده كه طي آن مردم ۷ كشور از جمله ايران نمي‌توانند براي مدتي وارد خاك امريكا شوند و اين موضوع با انتقاد بسياري در سراسر دنيا و حتي خود امريكا مواجه شده است. شهروندان امريكا مخالف اين كار ترامپ هستند. حتي شهردار شهر لس‌آنجلس -كه يكي از نامزدهاي ميزباني المپيك ۲۰۲۴ است- مخالفت خود را با اين موضوع اعلام كرده و مسوولان كميته بين‌المللي المپيك نيز. اين موضوع تا حدود زيادي ميزباني امريكا از المپيك را در خطر انداخته. جالب اينكه سرگئي برين، بنيانگذار گوگل نيز در فرودگاه سن‌فرنسيسكو حضور يافته و در اعتراض به ممنوع‌الورودي شهروندان ۷ كشور اسلامي گفته است: «اينجا آمدم چون من خودم پناهنده‌ام. »
1- امروز همه مي‌دانند كه رييس‌جمهوري امريكا با تصويب اين مصوبه كار غلط و اشتباه بزرگي كرده، از همين رو حالا اين سوال مطرح است كه آيا ما نيز بايد اشتباه و كار غلط ترامپ را تكرار كنيم و اجازه ورود امريكايي‌ها از جمله كشتي‌گيران اين كشور - كه قصد حضور در جام جهاني كشتي آزاد در كرمانشاه را دارند- به ايران را ندهيم؟!
2- رضالايق، دبير فدراسيون كشتي گفته «يك ماه است كه كارهاي اداري حضور ۷ تيم شركت‌كننده در جام جهاني كشتي انجام شده» از همين رو بايد تا به امروز كه كمتر از ۲۰ روز تا آغاز جام جهاني مانده، ويزاي آزادكاران امريكا در ايران صادر شده باشد كه در اين صورت و طبق اعلام مسوولان مانعي براي ورود افرادي كه از قبل ويزاي ايران را دارند در كشور نيست.
۳- وزارت‌خارجه گفته است به صورت موردي كارهاي كنسولي و صدور ويزا انجام خواهد گرفت و خب چه موردي ويژه‌تر از يك تيم ورزشي! از همين رو در صورتي هم كه ويزا براي كشتي‌گيران امريكا صادر نشده باشد هم مي‌توان به اين مورد ويژه رسيدگي كرد.
۴- هر چند در اين بين شاهد اين هستيم كه هنوز امريكا براي تيراندازان ايران كه مي‌خواهند در مسابقات اين كشور شركت كنند، ويزا صادر نكرده و مسوولان فدراسيون امريكا نيز بابت اين تاخير عذرخواهي كرده‌اند؛ اما خب نبايد منكر ديپلماسي ورزش شد و آن را فراموش كرده يا ناديده گرفت. ترديدي نيست كه حضور تيم ملي كشتي امريكا در ايران، در شرايطي كه شاهد مصوبه‌اي خصمانه از سوي دولت امريكا هستيم، ضمن اينكه حقانيت ايران را در اين زمينه ثابت خواهد كرد، به جهانيان نيز نشان خواهد داد كه ايران يكي از آرام‌ترين و با‌ثبات‌ترين كشورهاي منطقه است، به نحوي كه حتي ورزشكاران كشوري كه دولت آن، چنين ذهنيت اشتباهي در مورد ايران دارند، مي‌توانند در اين كشور كهن حضور يافته و بدون هيچ مشكلي به ميدان رقابت ورزشي رفته و به مبارزه با رقبا بپردازند. نبايد فراموش كرد كه در بدترين شرايط سياسي هم ورزشكاران دو كشور در مسابقات ورزشي كه به ميزباني ايران و امريكا برگزار شده، شركت كرده‌اند، حالا كه شرايط خوب است و برجام اتفاق افتاده، پس نبايد زياد سخت گرفت، شايد ترامپ بخواهد اشتباهات بزرگ‌تري هم كند، ما كه نبايد اشتباهات او را تكرار كنيم، كمي به تعداد افراد و كشورهايي كه به ترامپ و اين اقدام او اعتراض مي‌كنند بينديشيد! ورزش جدا از سياست نه، بلكه اپيدمي ورزش وراي سياست است و مي‌تواند خيلي راحت رييس دولت امريكا را به گوشه رينگ بيندازد!
۵- بياييد با كمك ديپلماسي درست و ورزش، ترامپ تندرو و افراطي‌ها را با طرح و به دست خودشان شكست دهيم. كافي است هيچ حركت اضافه‌اي نكنيم، تنها بايد اشتباه ترامپ را تكرار نكرده و پاسخ اشتباه را به درستي و خوبي دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون