• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3736 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۴ بهمن

براي سرزمين پهلوانان كه حالا ميزبان جام جهاني است

احياي كشتي كرمانشاه دور از دسترس نيست

اميررضا احمدي

 

1- چند سالي است كرمانشاه، نگين كشتي غرب كشور، روزهاي خوشي را به خود نديده است. عزت و غرور كشتي اين خطه قهرمان‌خيز كه روزگاري وجب به وجبش مقدس بود به قدوم پهلوانان، از دست رفته است. گويي كه قهرمانان دهه‌هاي قبل با خداحافظي خود از دايره طلايي عزت و غرور آن را هم با خود بردند كه حالا فقط نامي از كشتي مانده است. با جسمي سرد و كالبدي بي‌روح. تنها دلخوشي‌مان باليدن به گذشته و حسرت به حال نه‌چندان خوب كشتي است. روزگاري مي‌گفتند يك ايران است و يك كرمانشاه كه ملقب شده بود به ديار پهلوانان؛ اما روح پهلواني كشتي در گورستان در كنار پهلوانان در خاك خفته و تنها مي‌توان گفت ياد باد آن روزگاران ياد باد.
2- نام كشتي كرمانشاه با نام دو برادر گره خورده است؛ دو برادر كه فخر ورزش كرمانشاه بوده و هستند. برادران پر افتخار محبي؛ محمد‌حسن و محمدحسين. دوستاره پرفروغ در آسمان كشتي ايران كه در عصر خود هر كدام يلي بودند بي‌همتا. دو كشتي‌گير پرافتخار كه بارها و بارها سرود ملي ايران را در آن سوي مرزها طنين‌انداز كردند و نام خود را در آسمان كشتي جاودانه. مرداني از جنس رنج و سختي كه با سختي‌هاي روزگار خود را صيقل داده بودند. هر بار كه گام به ميدان كشتي مي‌نهادند شوري به پا مي‌كردند وصف ناشدني. شور به پا مي‌كردند، همه را به وجد مي‌آوردند و چنگ در صورت مدال‌هاي رنگارنگ مي‌زدند.
اما افسوس كه بازي سياست نگذاشت تا در المپيك شركت كنند و براي هميشه جاودانه شوند در تاريخ پر افتخار كشتي ايران.
3-سال 91 محمدحسين محبي دوباره پا به عرصه كشتي نهاد؛ اما اين‌بار نه در تشك مبارزه، بلكه در پشت ميز سرپرستي هيات كشتي استان؛ آمده بود تا ديني را كه هنوز هم به زعم خودش به كشتي ادا نكرده بود را ادا كند.
ميزباني جام تختي در سال 93، برگزاري مسابقات مختلف در استان كرمانشاه و شهرستان‌ها، كسب نتايج مناسب و درخشش كشتي‌گيران استان در رده‌هاي مختلف نشان عزم راسخ براي دميدن روحي تازه به كالبد نيمه جان كشتي داشت. كمااينكه تمامي مثال‌هايي كه گفته شد بر اين امر صحه مي‌گذارد؛ اما گويا اين كافي نبود و محبي در ذهنش هدف بزرگ‌تري را نشانه رفته بود.
4- در روزهاي منتهي به آخر دي ماه، خبرهايي مبني بر ميزباني كرمانشاه در جام جهاني 2017 كشتي آزاد منتشر شد؛ اما كمتر كسي مي‌توانست آن را هضم كند. اين خبر كه به نظر شايعه بود، روزبه روز قوت گرفت تا اينكه بالاخره تاييد شد. رسول خادم، رييس فدراسيون كشتي به كرمانشاه سفر كرد و با امضاي تفاهمنامه‌اي با استانداري رسما ميزباني جام جهاني كشتي آزاد به ديار بيستون سپرده شد. ابتدا باورش سخت بود. حالا دورنمايي را متصور مي‌شويم كه كشتي كرمانشاه به روزهاي اوجش برگشته. كشتي‌گيران بر نوك قله افتخار ايستاده‌اند و براي ميهن افتخار مي‌آفرينند. رويايي كه با اين روند موجود تحققش دور از دسترس نيست.
5- خيلي‌ها از همان لحظه اعلام خبر، در جبهه مخالف اين امر ايستادند. اين مهم را پوچ مي‌خواندند و با عينك بدبيني محبي را به مسلخ انتقاد كشيدند كه اين كار جز بار مالي هيچ سودي براي كشتي استان ندارد و بهتر است اين پول صرف زيرساخت‌ها شود و... و البته اين بحث را مي‌توان از چند بُعد بررسي كرد:
ابتدا بايد اين قضيه را روشن كرد كه هزينه برگزاري اين مسابقات از محل منابع هيات كشتي تامين نمي‌شود و استانداري و فدراسيون كشتي وظيفه تامين مشترك آن را بر عهده دارند.
اما نخستين مزيت اين ميزباني مطمئنا در توسعه كمي و كيفي كشتي اثر خواهد داشت. وقتي ميزباني چنين رويداد بزرگي كه در تاريخ ورزش استان بي‌سابقه است به كرمانشاه محول مي‌شود مطمئنا در وهله اول در اعتماد به نفس و روحيه ورزشكاران اثري مثبت مي‌گذارد. اينكه به استان توجه مي‌شود و فعاليت آنها زير ذره‌بين قرار دارد موجب اميدواري دوچندان خواهد شد. از طرفي تماشاي مسابقات با سطح كيفي بالا كه در آن قهرمانان جهان و المپيك از سراسر جهان حضور دارند، مي‌تواند يك كلاس آموزش فوق‌العاده محسوب شود. مربيان مي‌توانند با آناليز دقيق كشتي‌ها و تاكتيك‌هاي اتخاذي مربيان نحوه كشتي گرفتن و كار آنها را بررسي كنند و اين نكات را به كشتي‌گيران تزريق. كشتي گيران مي‌توانند با ديدن فنون اجرايي و كارهاي انجام شده از سوي قهرمانان از آنها براي خود سرمشق بگيرند. حضور چند كشتي‌گير استان هم مي‌تواند يك تجربه عالي براي آنان باشد كه مي‌توانند در ادامه اين تجارب را به ورزشكاران ديگر منتقل كنند و انگيزه آنها را دوچندان. علاوه بر اين ميزباني اين تورنمنت سبب مي‌شود تا امكانات لازم فراهم شود و همين موضوع موجب بهبودي زير ساخت‌ها نيز خواهد شد.
از همه اينها مهم‌تر شور و طراوتي است كه اين ميزباني به كشتي كرمانشاه بازمي‌گرداند. شوري كه با اين ميزباني در نهاد كشتي‌گيران شكل مي‌گيرد تا با پيروي از همشهرياني كه در اين تورنمنت شركت كرده با اراده به مسير خود ادامه دهند و قدم‌هاي مطمئن‌تري در دنياي قهرماني بگذارند.  
اين نكته كه شهر پتانسيل ميزباني چنين رويداد مهمي را دارد مطمئنا سبب مي‌شود كه كرمانشاه در كانون توجهات قرار گيرد و كشتي‌گيران با دلخوشي و اعتماد به نفس بيشتري به كار خود ادامه دهند.  منهاي تمامي موارد بالا مي‌توان سطرها در مورد تاثيرات مثبت اين ميزباني بر بخش اقتصادي، گردشگري، چرخه هتلينگ و... نوشت كه اين ميزباني تا چه حد مي‌تواند اثرات مثبت داشته باشد.  اگر گريزي به جام تختي بزنيم مي‌بينيم كه اين تورنمنت چگونه در آشتي مردم با كشتي نقش داشت و سبب زنده نگه داشتن اميدها براي احياي كشتي خراسان شد. شايد قياس مع‌الفارق باشد با اين مقايسه مي‌توان به عمق ماجرا و تاثيرات سراسر مثبت اين ميزباني بر كشتي كرمانشاه پي برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون