• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3737 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۶ بهمن

سيد حسن خميني:

اعتماد مردم بشکند، پايه نظام رفته است

گروه سياسي

فرزند يادگار امام باز هم هشدار مي‌دهد. از حضور مردم مي‌گويد كه اگر كمرنگ شود چه بر سر نظام سياسي مي‌آيد و از اعتمادي حرف مي‌زند كه اگر نسبت به دين كاهش بيابد سبب از بين رفتن پايه و اساس نظام اسلامي خواهد شد. سيد حسن خميني براي نخستين بار نيست كه نگراني خود را از كمرنگ شدن حضور مردم علني مي‌كند. چه در آن زمان كه مي‌گفت به فهم مردم اعتماد كنيد و چه حالا كه آنان را سرمايه نظام مي‌داند، دغدغه بقاي‌ انقلاب اسلامي براي نسل‌ها را دارد كه در هر محفلي بر اصل حضور مردم صحه مي‌گذارد. فرزند يادگار امام در سومين روز از سي و هشتمين دهه فجر انقلاب اسلامي و در ديدار اعضاي شوراي عالي استان‌ها با تاكيد بر «حضور مردم» و «اعتماد به دين» به عنوان دو سرمايه نظام جمهوري اسلامي ايران، تاكيد كرد: اگر اين دو عامل به هر دليلي و با هر تنگ نظري كمرنگ شود، پايه و اساس نظام اسلامي از بين مي‌رود؛ اما اگر مردم در صحنه باشند و اعتماد به دين مشكل گشا، فقر ستيز، دنيا ساز و آخرت ساز باقي بماند، انقلاب براي نسل‌ها باقي مي‌ماند. دوست و دشمن بر اين نكته اعتراف دارند كه خواسته اكثريت كم‌نظيري از مردم ايران در دوران مبارزات، نفي استبداد ستم‌شاهي و روي كار آوردن نظام مقدس جمهوري اسلامي بود. به گزارش جماران، سيد حسن خميني با اشاره به «امام خميني» و «مردم» به عنوان دو قهرمان انقلاب اسلامي ايران، افزود: امام مورد قبول همه مردم بود، به گونه‌اي كه برخلاف ديگر انقلاب‌ها، گروه‌هاي متضادي كه مبارزه مي‌كردند، در بازه زماني يكسال منتهي به پيروزي لحظه‌اي در دل و زبان خويش نسبت به رهبري امام ترديدي نداشتند و همه جامعه آن روز پذيرفته بود كه آنچه محقق مي‌شود نتيجه يك رهبري مورد وفاق اقوام، گروه‌ها، مذاهب و طبقات مختلف جامعه است.
انقلابي كه شعار آن
«گل در مقابل گلوله» بود
فرزند يادگار امام در ادامه به تفاوت انقلاب ايران به ساير انقلاب‌هاي دوران جنگ سرد اشاره كرد و با تاكيد بر اينكه قهرمان دوم اين انقلاب مردم بودند كه كار بسيار بزرگي انجام دادند، تصريح كرد: انقلاب ما دوره زماني كوتاهي داشت هم خشونت و كشتار بسيار كمي را در قياس با انقلاب‌هاي دوران جنگ سرد و قبل آن داشت؛ انقلابي كه شعار آن «گل در مقابل گلوله» بود. وي علت ناتواني رژيم پهلوي در مقابله با مردم را فراگير بودن انقلاب ذكر كرد و گفت: حركت‌هاي ديگر در دنيا بيش از آنكه انقلاب باشد يك سري جنگ‌هاي چريكي بودند كه در آنها مردم اگر همدل هم بودند، اما همراه و همزبان نبودند.
مجموع جريان انقلاب 13 ماه و اوج آن حدود 5 ماه بوده است
سيد حسن خميني با بيان اينكه اگر آغاز انقلاب اسلامي را از دي 1356 در نظر بگيريم و نقطه اوج آن را شهريور ماه 57 بدانيم، يادآور شد: مجموع جريان 13 ماه و اوج آن حدود 5 ماه بوده است. اما در ساير كشورها بعضا تا دهه‌ها يك انقلاب به طول انجاميده است. علت اين امر آن است كه در آن انقلاب‌ها همه مردم در ميان نبودند؛ اما در انقلاب اسلامي ايران همه بودند و با همه نمي‌توان جنگيد. يادگار امام در ادامه با اشاره به نقش ارتش در پيروزي انقلاب اسلامي ايران، گفت: ارتشي مي‌تواند بجنگد كه ريشه‌هاي آن در دل مردم باشد؛ بدين معنا كه سرباز وقتي وارد ميدان مي‌شود بداند در شهر مردم پشتيبان او هستند، مادرش براي او دعا مي‌كند، فرزندش سرش را با افتخار بالا مي‌گيرد و با افتخار مي‌گويد پدر من در حال جنگيدن است و همسر او با عزت نام همسرش را مي‌برد؛ اما ارتشي كه سربازش توسط مادرش نفرين مي‌شود و خانواده‌اش به او دشنام مي‌دهند و باعث سرشكستگي آنهاست نمي‌تواند بجنگد. وي در همين زمينه افزود: استراتژي بزرگ امام در انقلاب اين بود كه ايشان گفتند با ارتش درگير نشويد، زيرا فرزندان همين مردم هستند. سيد حسن خميني به اتفاقي كه در پادگان دوشان تپه افتاد اشاره كرد و با پايان رژيم ناميدن آن، تصريح كرد: در آن واقعه تلويزيون تصوير امام ما را پخش كرد، چند افسر به ايشان دشنام دادند و سپس سربازان آنها را به گلوله مي‌بندند و بدين‌ترتيب ارتش از دورن فرو مي‌پاشد. وي با بيان اينكه به دليل حضور مردم رژيم پهلوي توانايي اعمال خشونت و ضربه زدن به انقلاب را نداشت، تاكيد كرد: انقلاب اسلامي دردست يك حزب و تشكيلات نبود كه با قطع بخشي از آن تشكل، بقيه آن هم قطع شود.
علت پيروزي انقلاب ما
حضور همه مردم بود
سيد حسن خميني با اشاره به تجربه انقلاب در ساير كشورها همچون مصر، عراق و... كه كودتايي نظامي با همراهي بخشي از مردم بودند، گفت: علت پيروزي انقلاب ما حضور همه مردم و نگاه آنها به يك نقطه مشخص بود. جبهه ملي شايد در ابتدا مورد اقبال مردم بود اما وقتي امام با دولت بختيار كه نفر دوم جبهه ملي بود مخالفت مي‌كنند، حتي نزديك‌ترين دوستان او حاضر به همكاري با او نشدند. رمز اين امر وحدت عميق و اعتقاد بي‌نظير مردم به امام و اتكاي جامعه به شخصيت ممتاز ايشان است.
جمهورى اسلامى بى‌حضور و اعتماد مردم بى‌معناست
فرزند يادگار امام كه در جمله اعضاي شوراي عالي استان‌ها صحبت مي‌كرد، به انتخابات پنجمين دوره شوراها در سال آينده اشاره كرد و «اعتماد مردم به دين و مرجعيت» را از عوامل مهم شكل‌گيري وحدت مردم خواند و اظهار كرد: يكي از جلوه‌هاي اعتماد مردم كه سرمايه اصلي نظام است شوراهاست و اكنون كه انتخابات شوراها در پيش است، بايد نسبت به اين امر حساسيت داشته باشيم كه مردم بايد در تمام لحظه‌هاي زندگي احساس كنند سياست‌ها و تصميمات جامعه از صدر تا ذيل متعلق به آنهاست. وي تاكيد كرد: جمهورى اسلامى بى حضور و اعتماد مردم بى معناست همانطور كه بى ارزش‌هاى دينى از معنى تهى مى‌شود.
جامعه بايد ببيند كه مسوولان دين‌دار مى‌توانند مشكلات ايشان را حل كنند
سيد حسن خميني، اعتماد مردم به دين و توانايي مشكل‌گشايي آن و امكان اداره جامعه نسبت به رقبا را ديگر امري دانست كه بايد نسبت به آن حساسيت داشته باشيم و تاكيد كرد: بايد با كار و تلاش بيشتر براي اين هدف تلاش كنيم. وي با تاكيد بر اينكه اگر خداي نكرده اعتماد مردم بشكند، آن پايه و اساسي كه انقلاب را به راحتي به پيروزي رساند از بين رفته است، هشدار داد: اگر حضور مردم و اعتماد آنان به دين به هر دليلي و با هر تنگ نظري كمرنگ شود، پايه و اساس نظام اسلامي از بين مي‌رود؛ اما اگر مردم در صحنه باشند و اعتماد به دين مشكل‌گشا، فقرستيز، زايل‌كننده فساد، دنياساز و آخرت‌ساز باقي بماند، انقلاب براي نسل‌ها باقي مي‌ماند. جامعه بايد ببيند كه متدينين و مسوولان دين‌دار مى‌توانند مشكلات ايشان را حل كنند و اين نكته‌اى است كه هم امام همواره به آن اشاره داشتند و هم پس از امام مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب بوده است. يادگار امام گفت: جامعه ما مانند تشنه‌اي كه به آب نياز دارد، محتاج اين دو عامل است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون