• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3738 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۷ بهمن

چراغ سبز فدراسيون به حضور كشتي‌گيران امريكا درجام جهاني

ترامپ در« خاك» ايران

وحيد جعفري

 

دونالد ترامپ بازي پيچيده‌اي را شروع كرده كه به نفع هيچ كس نيست و بازنده اول و آخر آن خود او و امريكا خواهد بود. تجربه نشان داده كه تندروي شايد در كوتاه‌مدت جواب دهد؛ اما در بلندمدت گريبانگير تندروها شده و آنها را در نقطه ضعف قرار خواهد داد، به خصوص اگر توده مردم مخالف اين حركت باشند. تصويب مصوبه اخير ترامپ مبني بر اينكه شهروندان 7 كشور مسلمان از جمله ايران تا 90 روز اجازه ورود به خاك امريكا را ندارند، شايد قبل از عملي شدن نزد تصميم‌گيرندگان اين روزهاي امريكا، چيز ساده‌اي به نظر مي‌رسيد؛ اما حالا كه به تصويب رسيده و عملي شده با توجه به گستردگي روابط در حوزه‌هاي مختلف يك شكست بزرگ تلقي مي‌شود و از همان ساعات ابتدايي شاهد مخالفت‌ها و انتقادات بسياري به اين موضوع بوده و هستيم، به نحوي كه اين تصميم رييس دولت امريكا، حتي واكنش كشورهاي ديگر را به دنبال داشته و سرزمين‌هاي بي‌طرف هم نسبت به اين موضوع اعتراض كرده و نگراني خود را ابراز داشته‌اند. با اين حال قرار نيست تاوان اشتباه ترامپ را ديگران دهند، آن هم افرادي كه خود منتقد و مخالف اين كار ترامپ بوده و هستند و آيا اين نمونه بارز بيت «گنه كرد در بلخ آهنگري/ به شوشتر زدند گردن مسگري» نيست؟! واقعا چرا بايد ورزش و ورزشكاران هزينه اين اشتباه ترامپ را دهند. امروز نه ايران و 6 كشور ديگر، بلكه بسياري از مردم دنيا از جمله شهروندان خود امريكا به اين كار ترامپ معترض بوده و اين عمل او را كاري اشتباه مي‌دانند، پس در اين شرايط عمل متقابل با يك كار زشت و اشتباه به همان سبك و روش آيا اشتباه در اشتباه نيست؟! بي ترديد جواب «هاي» چيزي جز «هوي» نيست؛ اما آيا سكوت و واكنش خردمندانه و انسان‌دوستانه پاسخ بهتري به ابلهان و نادانان نخواهد بود؟!آيا تكرار عمل ن‍ژادپرستانه ترامپ همان چيزي نيست كه او مي‌خواهد و انتظارش را مي‌كشد؟! ملت شريف ايران همواره در برابر ناملايمتي‌ها و بدي‌ها پاسخي مناسب و منطقي به دشمنان داده‌اند و اين انتظار مي‌رود، امروز نيز به جاي عمل متقابل به حركت اشتباه ترامپ مردم و ورزشكاران امريكايي با بزرگ منشي مردم و مسوولان ايران مواجه شوند. حالا ما شاهد اين هستيم كه رسانه‌هاي مختلف دنيا در حال پرداختن به اين موضوع هستند و يك سايت لهستاني با توجه به مخالفت وزارت امور خارجه ايران با حضور تيم كشتي امريكا در كشورمان نوشته است: «ايراني‌ها بيني ترامپ را به خاك ماليدند.»سايت شبكه تلويزيوني تي‌وي‌ان لهستان آورده است: «مسوولان برگزاري جام‌جهاني كشتي آزاد در تهران تيم امريكا را از شركت در اين رقابت‌ها محروم كردند. اين تصميم پس از صدور فرمان ترامپ براي ممنوعيت ورود ۹۰ روزه ايرانيان به خاك امريكا اتخاذ شد.» اما خب آيا حالا كه بيني ترامپ به خاك ماليده شده و در اصطلاح كشتي در خاك ايران قرار گرفته است، آيا بهتر و منطقي نيست كه حركت دوم نيز به زيركي همان حركت نخست انجام گيرد و ورزشكاران امريكا با بزرگي و بزرگ‌منشي ايراني‌ها مواجه شده و اجازه ورود به كشورمان را پيدا كنند، تا يك‌بار ديگر ترامپ بابت حركت اشتباه خود كيش و مات شود و مردم سراسر دنيا نيز از حسن نيت ايران مطلع شوند؟! اجازه شركت در جام جهاني به تيم كشتي آزاد امريكا دلسوزاندن براي كشتي‌گيران اين كشور نيست، بلكه ارزش قايل شدن براي خودمان است تا مثل ترامپ نباشيم. به هر حال اين ورزش، ريشه در تاريخ و مذهب ما ايراني‌ها دارد و ورزش پهلوانان و بزرگمرداني چون تختي و پورياي ولي است و انتظار مي‌رود بخشش و صفات پسنديده در آن ديده و به جهانيان عرضه شود.
باروز: مي‌خواستيم
حسن نيت‌مان را به آنها نشان دهيم
 «جردن باروز»، قهرمان امريكايي كشتي آزاد جهان و المپيك و ملقب به ببر سياه نيوجرسي گفته است: «ناراحت هستم. تنها مي‌خواستم مسابقه دهم. مدت زيادي است كه در مسابقات شركت نكردم. خوشحال بودم كه مي‌خواهم دوباره روي تشك بروم. اين بازي‌ها بسيار مهم بودند. مي‌خواستيم با تيم به ايران برويم در آنجا مسابقه دهيم. فكر مي‌كنم اين فرصت خوبي بود تا با رفتن به كشوري كه دولت‌مان مخالف دولتش است، حسن نيت خود را به آنها نشان دهيم.»
هاشمي: حركت امريكا خارج از عرف بود
كيومرث هاشمي، رييس كميته ملي المپيك درباره صادر نشدن رواديد تيم ملي كشتي آزاد امريكا براي حضور در جام جهاني 2017 كرمانشاه و احتمال گرفتن ميزباني جام جهاني از ايران گفت‌: حركتي كه دولت امريكا انجام داده خارج از عرف بين‌الملل بوده و حتي به تيم تيروكمان ما ويزا ندادند. به‌ هر حال سياستگذاري كلان تشكيلات خارجه توسط وزارت امور خارجه انجام مي‌شود و مجموعه ورزش نيز تابع آن سياست‌هاست. اميدوار هستيم كه وزارت امور خارجه به عنوان سياستگذار در بخش بين‌الملل با روحيه جهادي تصميم گرفته باشد و من فكر مي‌كنم به‌ هر حال زماني كه با ورزشكاران تيروكمان ما اينگونه برخورد مي‌كنند طبيعي است كه ما نيز اينچنين برخورد كنيم. وي در پاسخ به اين سوال كه اگر آنها به تيم تيروكمان ايران ويزا مي‌داند ما نيز به تيم كشتي امريكا ويزا مي‌داديم؟ پاسخ داد: در جلساتي كه بحث شده پيرامون اين موضوع تمام جوانب در نظر گرفته شده است. حركتي بوده كه دولت امريكا انجام داده كه برخلاف عرف بين‌المللي است. هاشمي درباره دو ورزشكار امريكايي بسكتباليست، پاسخ داد: من در جريان كار باشگاه‌ها نيستم.
روس‌ها ميزباني را مي‌خواهند
در ابتدا اين روسيه بود كه ميزباني جام جهاني كشتي آزاد را گرفته و ايران ميزبان جام جهاني كشتي فرنگي بود؛ اما به يك‌باره روس‌ها تعارف تكه پاره كردند كه ميزباني را نمي‌خواهند و نمي‌دانستند كه همين كافي است تا در اصطلاح رسول خادم روي هوا ميزباني را بزند و بگيرد براي ايران! اين حركت زيركانه رييس فدراسيون كشتي براي روس‌ها كه مافيايي هستند براي خودشان در كشتي دنيا، بسيار سنگين تمام شد، براي همين حالا كه بحث تغيير ميزبان جام جهاني مطرح شده خيلي زود اعلام آمادگي كردند كه ميزباني را به ما دهيد.
بعيد است ميزباني گرفته شود
البته امير صديقي، كارشناس مسائل بين‎الملل ورزش اظهار داشت: اصولا پيش از برگزاري هر مسابقه يا رويدادي كه در چنين سطحي قرار است پيگيري شود، تفاهمنامه‎اي بين ميزبان و فدراسيون جهاني مربوطه به امضا مي‎رسد كه مفادي در آن وجود دارد. خيلي بعيد است كه اين تفاهمنامه به اين صورت باشد كه در صورت عدم صدور رواديد براي كشوري، ميزباني را از ايران بگيرند. به نظرم رسانه‎ها پيش‎داوري كرده‎اند چرا كه ابتدا بايد ديد تفاهمنامه مربوطه به چه صورت است. ضمن اينكه بررسي سوابق نشان مي‎دهد تيم ملي كشتي امريكا بعد از سال 1998 تا به امروز 15 با ايران آمده است و تيم ملي كشتي ايران هم از سال 1990 تا به امروز 16 بار به اين كشور سفر كرده است. حضور دو تيم در دو كشور يك موضوع روتين ورزشي بوده است.
 نامه خادم به وزير ورزش
حالا شاهد اين هستيم كه رسول خادم سخت به دنبال اين است كه راهي براي حضور امريكايي‌ها در ايران پيدا و ميزباني را حفظ كند. رييس فدراسيون كشتي با ارسال نامه به مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش خواستار اين شده كه حضور كشتي‌گيران امريكا در ايران مجدد بررسي شود. خادم به اين موضوع اشاره داشته كه «باتوجه به موضع‌گيري‌هاي فدراسيون كشتي امريكا و رد سياست‌هاي دولت جديد امريكا از سوي آنان تقاضا داريم تيم كشتي آزاد امريكا در جام جهاني دركرمانشاه حضورداشته باشد. » با توجه به اين موضوع احتمال حضور كشتي امريكا در جام جهاني تا حدودي قوت گرفته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون