• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3739 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۸ بهمن

پهلوگيري كشتي تجاري در مجتمع بندري كاسپين منطقه آزاد انزلي تا دو هفته آينده

افتتاح و آغاز عمليات اجرايي ۱۰۲۲ ميليارد تومان پروژه عمراني و سرمايه‌گذاري با اشتغالزايي ۱۶۸۲ نفر در دهه فجر امسال

مهندس رضا مسرور، رييس هيات‌مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي در نشست خبري با خبرنگاران رسانه‌هاي سراسري در تهران اظهار داشت: بعد از بازديد رييس‌جمهور از منطقه آزاد انزلي، فرايند عمليات احداث مجتمع بندري كاسپين با سرعت فزاينده‌اي به صورت ۲۴ ساعته انجام شده و تا دو هفته آينده پهلو‌گيري كشتي در اين مجتمع بندري انجام مي‌شود.
دست‌يابي به رشد فزاينده در شاخص‌هاي اقتصادي در سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل
رييس هيات‌مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي با بيان اينكه طي ده ماه سال جاري كه مزين به سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل است، اين سازمان در شاخص‌هاي اقتصادي به رشد فزاينده‌اي دست يافته كه مي‌توان به مواردي همچون صدور ۴۴ ميليون دلار كالاي توليد شده در اين منطقه طي ده ماهه سال ۹۵ اشاره كرد و اين در حالي است كه در دوازده ماه سال گذشته اين ميزان صادرات محصولات توليدي در سطح منطقه ۴۲ ميليون دلار بوده است.
وي اضافه كرد: در سال ۹۱، ارزش صادرات محصولات توليدي در محدوده منطقه آزاد انزلي در حدود ۴۴۰ هزار دلار بوده است كه مهم‌ترين عامل دست يابي به اين جهش بزرگ را مي‌توان فعال‌سازي ۴۸ واحد توليدي راكد در سطح منطقه بيان داشت كه با تغيير سرمايه‌گذار و اجراي طرح‌هاي سرمايه‌گذاري جديد به دست آمد. مهندس مسرور با بيان خبر صادرات مجدد ۲۵۵ ميليون دلاري از طريق منطقه آزاد انزلي طي ده ماهه سال جاري، به صادرات مجدد ۲۲۹ ميليون دلاري در دوازده ماهه سال ۹۴ اشاره كرد و افزود: اين منطقه با دارا بودن ۳۷ درصد از سهم صادرات و صادرات مجدد در هدف‌گذاري سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مناطق آزاد، نقش بسزايي در رشد اين شاخص اقتصادي در ميان مناطق آزاد كشور دارد. رييس هيات‌مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي با بيان اينكه ۴۸ واحد توليدي-صنعتي فعال شده در محدوده اين منطقه با سرمايه ۳۵۲ ميليارد تومان موجب اشتغالزايي براي ۱۰۵۰ نفر از سوي اين واحدها شده است، گفت: هم‌اكنون ۳۴ واحد صنعتي با ميزان سرمايه‌گذاري ۸۰۱ ميليارد تومان در مرحله ساخت است كه براي ۱۹۰۱ نفر فرصت شغلي ايجاد مي‌كنند و اين در حالي است كه در سه سال اخير سازمان منطقه آزاد انزلي ۸۴۱۵ فرصت شغلي را در سطح منطقه فراهم نموده است. وي ضمن تاكيد بر دست يابي به رشد۵۹۲ درصدي در زمينه جذب سرمايه‌گذاري طي سه سال اخير با جذب بيش از ۵۳۰۰ ميليارد تومان در قياس با سه سال ۸۹ تا ۹۲ به عنوان شاخص مهمي در موفقيت منطقه آزاد انزلي گفت: در همين راستا و طي مدت مشابه، با صدور ۳۵۷۳ مجوز فعاليت اقتصادي در طول سه سال در قياس با ۶۱۳ مجوز، به رشد ۴۸۲ درصدي نائل آمده‌ايم. مهندس مسرور خاطرنشان كرد طي سه سال گذشته ۱۳۰۰ غرفه در مجتمع‌هاي سه گانه فعال در فاز تجارت و گردشگري فعال شده‌اند كه زمينه اشتغالزايي براي بالغ بر ۲۰۰۰ نفر فرآهم شده و در قياس عملكرد سه ساله دي ماه ۹۲ لغايت دي ماه ۹۵ با سه ساله گذشته خود در بخش ثبت شركت‌ها به عنوان نخستين بخش فرايند ورود سرمايه‌گذار به مناطق آزاد، ۱۱۰۵ شركت به ثبت رسيده كه در مقايسه با ۴۹۰ شركت ثبت شده در سه سال منتهي به دي ماه ۹۲، بيانگر رشد ۱۲۵ درصدي است.
استفاده از توان سرمايه‌گذاري
بخش خصوصي در احداث مجتمع بندري كاسپين
وي با تصريح بر اينكه وجود زيرساخت‌هاي لازم براي رونق و موفقيت هر منطقه آزادي يك ضرورت است در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوي سازمان متبوع خود براي خروج از ركود مجتمع بندري كاسپين و تكميل آن تصريح كرد: عمليات احداث اين مجتمع بندري در سال‌هاي ۹۱ و ۹۲ دوران ركود خود را طي مي‌كرد و به دليل مشكلات تامين مالي متوقف بود كه پس از استقرار تيم مديريتي جديد در مرحله نخست با اجراي مهندسي ارزش، در حالي كه از ظرفيت ۱۵ ميليون تني آن كاسته نشد، هزينه احداث آن ۱۰۰ ميليارد تومان كاهش يافت. مهندس مسرور با بيان اينكه تسريع در روند احداث پروژه مجتمع بندري كاسپين دومين مرحله از برنامه‌هاي اين سازمان بود، افزود: براساس برآوردهاي كارشناسي صورت گرفته از سوي حوزه عمراني سازمان در صورتي كه با سرعت اجراي پروژه مزبور در پيش از سال ۹۲ حركت مي‌كرديم، اين مجموعه يازده سال ديگر آماده بهره‌برداري مي‌شد، و اين در حالي است كه طي يك سال اخير در سه شيفت كاري به صورت بيست و چهار ساعته در حال احداث است. وي با بيان بخشي از مزاياي منحصر به فرد مجتمع بندري كاسپين، بهره‌گيري از ظرفيت بخش خصوصي در ساخت چهار پست از پنج پست آن را از مهم‌ترين مزيت‌هاي پروژه اعلام كرد و گفت: در حالي كه در ساير پروژه‌هاي زيرساختي مشابه اين مهم از سوي دولت اجرا مي‌شود. رييس هيات‌مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي با بيان اينكه بدليل شرايط اقليمي خاص درياي خزر، ساخت بندر در اين دريا بسيار سخت و زمان بر است، اضافه كرد: عمق آبخور حوضچه آرامش مجتمع بندري كاسپين در فاز نهايي به ۱۴ متر خواهد رسيد كه توانايي پهلوگيري تمامي كشتي‌هاي در حال تردد در درياي خزر را دارا است و در عين حال وجود زيرساخت‌هايي همچون امكان اتصال به شبكه ريلي و دارا بودن پس كرانه چهارصد هكتاري را از ديگر مزيت‌هاي متمايز مجتمع بندري كاسپين بايد اعلام كرد. وي به تجزيه و تحليل طرح‌هاي توسعه‌اي كشورهاي حاشيه درياي خزر براي افزايش ظرفيت‌هاي بندري خود پرداخت و تصريح كرد: همه كشورهاي حاشيه خزر به‌شدت در حال توسعه ظرفيت بنادر خود هستند چراكه وجود زيرساخت‌هاي حمل و نقلي عامل اصلي در افزايش مبادلات تجاري است و بايد از تمامي ظرفيت‌هاي كشور و مناطق آزاد براي تسريع در تكميل تمامي زيرساخت‌هاي ترانزيتي براي كسب درآمد ارزي براي كشور خود بهره بريم. رييس هيات‌مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي به تحليلي در خصوص آينده پيش روي اين منطقه پرداخت و گفت: در صورتي كه سه قطعه پازل بورس كالاي منطقه كه از سال ۹۳ شروع به فعاليت نموده، تكميل زير ساخت‌هاي بندري و ترانزيتي و در نهايت راه‌اندازي كريدورهاي شمال- جنوب و كريدور جاده ابريشم به انجام رسانده شود، منطقه آزاد انزلي به هدف اصلي خود كه همان تبديل شدن به مركز و هاب مبادله كالاهاي استراتژيك كشورهاي حاشيه درياي خزر است دست مي‌يابد.
افتتاح و آغاز عمليات اجرايي ۱۰۲۲ ميليارد تومان پروژه عمراني و سرمايه‌گذاري با اشتغالزايي ۱۶۸۲ نفر در دهه فجر امسال
رييس هيات‌مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي اضافه كرد: در دهه فجر امسال ۶۵۱ ميليارد تومان طرح از محل منابع سازمان و ۱۴۷ ميليارد تومان طرح با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي به بهره‌برداري مي‌رسد و عمليات اجرايي طرح‌هاي جديد سرمايه‌گذاري بخش خصوصي به ارزش ۲۲۲ ميليارد تومان آغاز مي‌شود كه ارزش مجموع طرح‌هاي قابل افتتاح و آغاز عمليات اجرايي منطقه در دهه فجر امسال به ۱۰۲۲ ميليارد تومان با اشتغالزايي ۱۶۸۲ بالغ مي‌شود.
وي با بيان اينكه مجهزترين مركز تفريحات دريايي شمال كشور و ايران در اين منطقه طي سه سال گذشته انجام و به بهره‌برداري رسيده است از برنامه‌هاي سازمان متبوع خود براي ساخت و توسعه بزرگ‌ترين مجموعه ورزش‌هاي ساحلي به نام مرحوم قايقران خبر داد و گفت كه فاز نهايي اين مجموعه تا نيمه سال آتي به اتمام خواهد رسيد. وي با بيان اينكه بخش عمده درآمدهاي سازمان صرف تكميل پروژه‌هاي عمراني و اجراي پروژه‌هاي جديدي همچون مركز همايش‌ها و نمايشگاه‌ها شده كه اين مركز طي ده ماه از شروع به كار خود ۱۲ نمايشگاه برگزار كرده، اضافه كرد: در سال ۹۲ ميزان سرمايه‌گذاري اين سازمان در ايجاد پروژه‌هاي زيرساختي در حدود ۱۶ ميليارد تومان بوده و اين در حالي است كه اين رقم در ده ماهه سال جاري به افزون بر ۱۶۳ ميليارد تومان افزايش يافته است.
مهندس مسرور با اعلام اينكه در جهت دست يابي به اهداف دولت الكترونيك اين سازمان ۷۷ سامانه هوشمند الكترونيك راه‌اندازي كرده كه بخش زيادي از خدمات مورد نياز فعالين اقتصادي مناطق را فراهم مي‌كند، در خصوص آمار ورود گردشگر به اين منطقه اظهار داشت: در فاز تجارت و گردشگري كه مركز حضور گردشگران در منطقه است 5/8 ميليون نفر طي سه سال اخير صرفا وارد فاز تجارت و گردشگري منطقه شده‌اند كه در مقايسه با مدت مشابه ۱۱۸ درصد رشد داشته است.
ساخت بزرگ‌ترين آكواريوم دريايي كشور با سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي/ لزوم استفاده از موقعيت استراتژيك كشور براي
درآمد زايي ارزي
مهندس مسرور در ادامه اين نشست خبري با بيان اينكه در زمينه جذب سرمايه‌گذاري مستقيم و صد درصد خارجي طي يك سال اخير طرح سرمايه‌گذاري با ارزش ۱۰۰ ميليارد تومان در زمينه ساخت بزرگ‌ترين آكواريوم كشور كه يك مركز گردشگري- تجاري با استانداردهاي بين‌المللي است جذب شده كه ظرف دو ماه آينده مراحل عملياتي خود را آغاز مي‌كند و ظرف دو سال آماده بهره‌برداري خواهد شد.
وي در تحليلي به بيان الزامات بهره‌برداري از موقعيت استراتژيك كشور پرداخت و اظهار داشت: كريدور شمال جنوب يكي از فرصت‌هاي درآمدزايي ايران است كه اگر از حجم يك ميليارد تن ترانزيت كالا در مسير كانال سوئز صرفا دو درصد از طريق كريدور نوستراك (شمال-جنوب) صورت گيرد، شاهد حمل و نقل ۲۰ ميليون تن كالا در اين مسير خواهيم بود كه درآمد ارزي قابل توجهي را عايد كشور مي‌نمايد و مجتمع بندري كاسپين يكي از زيرساخت‌هاي اصلي كريدور شمال جنوب است. رييس هيات‌مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي كريدور جاده ابريشم را ديگر كريدور تجاري بين‌المللي حائز اهميت براي ايران عنوان كرد و گفت: اين مسير تجاري، چين را به اروپا وصل مي‌كند و كشور ما مي‌تواند از اين مسير تجاري به درآمد ارزي دست يابد و كشور چين سرمايه‌گذاري فراواني براي فعال‌سازي اين كريدور انجام داده است.
مهندس مسرور در پاسخ به سوالي در خصوص قاچاق كالا از مسير مناطق آزاد كشور با بيان اينكه اين امر در مناطق آزاد موضوعيتي ندارد چراكه به‌طور مثال در 10 ماهه اخير سهم اين منطقه از كالاي همراه مسافر ۲۰ ميليون دلار بوده و اين ميزان در قياس با آمار ۱۵ ميليارد دلار قاچاق كالا به كشور، به ارايه آدرس غلط در خصوص عملكرد مناطق آزاد اشاره دارد.
وي به وجود فنس كشي گمركي در محدوده اجراي طرح كالاي همراه مسافر با اجراي تمامي نظارت‌هاي گمرك، اشاره كرد و گفت اين امر در تمامي مناطق آزاد اجرا مي‌شود و در عين حال منطقه آزاد انزلي بهترين منطقه در زمينه كنترل بر قاچاق كالا بوده است. مهندس مسرور با اشاره به كمبود زمين حتي در اين منطقه اظهار داشت: با طرح‌هاي اجرا شده در سال‌هاي اخير با محدوديت واگذاري زمين براي سرمايه‌گذاري صنعتي به درخواست‌هاي فراواني كه براي سرمايه‌گذاري مطرح شده است مواجه هستيم و به اين منظور تاسيس شهرك صنعتي جديد را در دستور كار داريم. رييس هيات‌مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي در پاسخ به سوالي درباره عملكرد سازمان متبوع خود در خصوص جذب سرمايه‌گذار از جذب ۶۹ پروژه سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي طي يك سال اخير و در دوران پسابرجام خبر داد و گفت: علاوه بر سرمايه‌گذار تركيه‌اي كه در زمينه ساخت آكواريوم دريايي جذب شده، هم‌اكنون واحدهاي توليدي و صنايع‌ هاي تك با سرمايه‌گذاران خارجي در شهرك‌هاي صنعتي منطقه مشغول به كار هستند و هم‌اكنون چندين سرمايه‌گذار خارجي نسبت به مشاركت در ساخت مجتمع بندري كاسپين نيز به‌طور مكتوب اعلام آمادگي كرده‌اند كه در حال بررسي درخواست‌هاي سرمايه‌گذاري هستيم. مهندس رضا مسرور با بيان اينكه در حوزه جذب سرمايه‌گذار حوزه بانكي هم‌اكنون دو درخواست تاسيس شعبه بانك از كشورهاي روسيه و تركيه براي صدور مجوز به بانك مركزي ارايه شده، افزود: فعاليت بانك‌هاي خارجي يكي از مهم‌ترين زيرساخت‌هاي مورد نياز سرمايه‌گذاران خارجي است كه اين سازمان براي اين منظور اقدامات متعددي انجام داده و ظرف يك سال اخير بخش عمده‌اي از مشكلات نقل و انتقال ارزي فعالين اقتصادي اين منطقه در فضاي پسا برجام برطرف شده است.
 ميزباني منطقه آزاد انزلي از همايش و نمايشگاه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري/ پيگير ايجاد بورس غلات در منطقه هستيم/ وحدت فرماندهي نقش مهمي در موفقيت مناطق آزاد دارد
در ادامه اين نشست خبري مهندس مسرور اعلام كرد: در ارديبهشت ماه سال آينده همايش و نمايشگاه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري با همكاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و انجمن سرمايه‌گذاران مناطق نمونه گردشگري ايران در اين منطقه برگزار مي‌شود و اين برنامه اقدام مهمي جهت معرفي ظرفيت‌هاي گردشگري منطقه، جذب گردشگري و سرمايه‌گذاران اين حوزه خواهد بود.
وي در رابطه با ايجاد بورس غلات در منطقه آزاد انزلي اظهار داشت: ايجاد اين بورس تخصصي از رويكردهاي اصلي منطقه است، چرا كه وجود ظرفيتي همچون توليد بالغ بر ۲۰ ميليون تن غلات در كشور قزاقستان و بازار مصرف آن در كشورهاي حاشيه خليج فارس، مي‌تواند فرصت مناسبي براي دست‌يابي به اهداف مورد نظر منطقه آزاد انزلي در زمينه تبديل شدن به مركز داد و ستد كالاهاي استراتژيك كشورهاي درياي خزر باشد. رييس هيات‌مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي به بيان برنامه‌هاي اين سازمان در خصوص زمينه‌سازي براي احداث بورس غلات پرداخت و گفت: در فاز نخست هم‌اكنون توسط سرمايه‌گذاري بخش خصوصي سيلوهايي با ظرفيت ۱۲۰ هزار تن در حال احداث است كه در آينده اين ظرفيت افزايش خواهد يافت.
مهندس مسرور به بيان اقدامات صورت گرفته در خصوص برطرف شدن مشكلات گمركي توليد‌كنندگان در سال‌هاي گذشته پرداخت و افزود: طي سه سال گذشته مشكلات اجراي مزايا و معافيت‌هاي قانوني در بخش گمركي و مالياتي با همكاري نهادهاي ذي ربط برطرف شده و در صورت وجود مشكل در اجراي قوانين باز هم اين مهم از طريق برگزاري نشست‌هاي تخصصي برطرف مي‌شود و اين امر به عنوان يك استراتژي از سوي سازمان منطقه آزاد انزلي براي ايجاد همگرايي در جهت اجراي مزايا و معافيت‌هاي قانوني در دستور كار قرار گرفته است. رييس هيات‌مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي، وجود وحدت فرماندهي را مهم‌تر از مزيت معافيت گمركي در مناطق آزاد موفق جهان ارزيابي كرد و گفت: طي سه سال گذشته تلاش اين سازمان با همكاري نهادهاي استاني و كشوري در جهت نيل به اين هدف بوده، كه موفقيت‌هاي بسياري عايد شده كه وضعيت موجود را با گذشته غير قابل قياس مي‌كند. وي بعضي تعارض‌هاي قانوني را مشكلي در جهت اجراي قوانين مناطق آزاد از سوي ساير دستگاه‌هاي اجرايي اعلام كرد و در پاسخ به سوالي در خصوص رعايت استانداردهاي زيست محيطي در اين منطقه گفت: تمامي طرح‌هاي سرمايه‌گذاري در منطقه آزاد انزلي بايد با پيوست مطالعات زيست محيطي ارايه شود و مجوز فعاليت‌هاي صنعتي مغاير محيط زيست از سوي اين سازمان صادر نمي‌شود و اين در حالي است كه اين سازمان براي حفاظت از محيط زيست به اقدامات مختلفي در حوزه‌هاي فرهنگ‌سازي و حفاظت از محيط زيست مبادرت كرده و بر اين باوريم كه حمايت از محيط زيست بايد جنبه عملي داشته باشد كه اين سازمان با تشكيل دپارتمان محيط زيست و جذب صنايع ‌هاي تك و دوستدار محيط زيست به صورت عملي اين مهم را اجرايي كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون