• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3739 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۸ بهمن

اعضاي اصلاح‌طلب شورا خواستار استعفاي شهردار هستند

اسماعيل دوستي: شاهد ضعف در تجهيزات بوديم
در ادامه جلسه پرحاشيه شوراي شهر درباره حادثه پلاسكو يكي ديگر از اصلاح‌طلبان شورا كه به سخنان و گزارش قاليباف واكنش نشان داد اسماعيل دوستي، عضو اصلاح‌طلب بود. وي با بيان اينكه شوراي شهر نيز در اين ميان مقصر است، خطاب به حافظي رييس كميسيون سلامت شورا گفت: مساله آتش‌نشانان زيرنظر كميسيون سلامت بود و جاي سوال است كه چرا با آتش‌نشانان در اين سال‌ها جلسه‌اي نگذاشته‌ايد و از آنها در مورد كمبود تجهيزات‌شان سوال نكرديد؟ دوستي با بيان اينكه ما در حادثه پلاسكو شاهد ضعف در تجهيزات بوديم ادامه داد: ما در پلاسكو تجهيزات دپو شده نداشتيم و بايد از امكانات ساير دستگاه‌ها استفاده مي‌كرديم كه بر همين اساس تا رسيدن تجهيزات زماني تلف شد.
محسن سرخو يكي ديگر از اصلاح‌طلباني بود كه در جلسه عصرديروز به نقد اين حادثه و حواشي آن پرداخت. وي با ذكر اينكه از روز شنبه تعدادي ازكانال‌هاي تلگرامي شروع به لجن‌پراكني عليه اعضاي شوراي اسلامي كرده‌اند، گفت: كانال‌هايي كه خود را دوستان شهردار تهران معرفي مي‌كنند و تلاش كردند با تهديد اعضاي شورا در جلسه امروز سكوت كنند. بي‌ترديد اين بدترين نوع دفاع است و وقتي چنين دفاعي صورت مي‌گيرد قطعا به ضرر فرد خواهد بود اما ما عصبي نمي‌شويم و سعي مي‌كنيم حرف خود را منطقي مطرح كنيم. وي ادامه داد: در بازديد از محل حادثه شاهد بودم كه برخي از آتش‌نشانان كه روي آوار مشغول كار بودند از ماسك‌هاي استاندارد استفاده مي‌كردند و برخي از ماسك‌هاي معمولي هنگامي كه در اين مورد پرس و جو كردم گفته شد كه افرادي كه از ماسك‌هاي معمولي استفاده مي‌كنند، قراردادي هستند. البته درست يا غلط اين پاسخ بر عهده فردي كه اين پاسخ را داد اما تجهيزات كامل شهرداري تهران كجا بود؟ انتظار داشتيم مديريت بحران در تهران به گونه‌اي ديگر عمل كند كه ابتدا جان آتش‌نشانان حفظ شود. تصور مي‌كنم با وضعيت موجود مديريت بحران در شهر تهران صفر است.
انصاري: عذرخواهي كسي را كوچك نمي‌كند
عليرضا انصاري، عضو اصلاح‌طلب شورا، يكي ديگر از اعضايي بود كه در جلسه ديروز به نقد عملكرد مديريت شهري در مهار بحران پلاسكو پرداخت و گفت: در تهراني كه 30 سال است مكرر اعلام مي‌شود كه روي سه گسل فعال زلزله قرار گرفته است آيا با اين امكانات آتش‌نشاني شامل 3 نردبان 55 متري و 10 نردبان 32 متري امكان مقابله با حوادث بزرگ وجود دارد؟ آيا امكان مقابله همزمان حادثه ديگري با حادثه ساختمان پلاسكو و بسيج امكانات وجود داشت؟ من به رييس سازمان آتش‌نشاني چشم بسته اقتدا مي‌كنم اما ايشان اينكاره نيستند. مديرعامل سازمان آتش‌نشاني در چند دوره آتش‌نشاني و اطفاي حريق شركت كرده‌اند. متاسفانه چنين مسائلي بسيار است و سوالات بسياري مطرح است. چند درصد آتش‌نشانان ما مجهز به بيسيم بوده‌اند؟ وي تاكيد كرد: آيا اين 16 نفري كه جان‌شان را در اين حادثه فدا كرده‌اند اينقدرارزش ندارد كه حتي يك مسوول عذرخواهي كند؟ حالا استعفا پيشكش، اما اين موضوع در تاريخ ثبت خواهد شد. آيا نمي‌توانستيم براي آتش‌نشان‌ها GPS تهيه كنيم كه حداقل پس از حادثه بتوانيم پيكر آنها را پيدا كنيم؟ آيا لازم نبود نقشه اين ساختمان در اختيار آتش‌نشاني باشد تا محل موتورخانه و... را به راحتي پيدا كنيم.  وي خطاب به شهردار تهران به عنوان رييس ستاد مديريت بحران شهر تهران گفت: در سه سال گذشته چند جلسه به عنوان رييس ستاد مديريت بحران شهر تهران با سازمان آتش‌نشاني داشته‌ايد؟ وقتي كه شهردار تهران شورا را به حساب نياورد و به مجلس پاسخ داد بايد شاهد چنين مسائلي باشيم. قطعا عذرخواهي كسي را كوچك نمي‌كند بلكه عذرخواهي موجب بزرگ شدن فرد مي‌شود.
مسجد جامعي: شهرداري و مديرانش هميشه عملكردشان را مثبت نشان مي‌دهند
بعد از اينها نوبت به عضو ارشد اصلاح‌طلب شورا يعني احمد مسجدجامعي بود تا به انتقاد از عملكرد شهرداري بپردازد. وي با ذكر اينكه حادثه پلاسكو مشابه حادثه آتش‌سوزي در خيابان جمهوري بود كه پس از سه سال مجددا حادثه در خيابان جمهوري رخ داد گفت: همان موقع برخي‌ها معتقد بودند كه اين حادثه مشيت الهي است و برخي ديگر نيز از شدت پيگيري گلايه كرده و عنوان مي‌كردند كه از ساير كارها به دليل بررسي به حادثه جمهوري وا مانده‌ايم اما اگر همان سير بررسي‌ها ادامه پيدا مي‌كرد به مرور شاهد رخداد حادثه پلاسكو نبوديم. عضو شوراي شهر تهران در ادامه با بيان اينكه ما اعضاي شوراي شهر نيز در حادثه پلاسكو مقصر هستيم، چراكه حالا بعد از گذشت ۴ سال از شهرداري مي‌پرسيم كه چرا كوتاهي كرديد، گفت: شهرداري تهران موظف بود كه طرح پيشگيري از آتش‌سوزي و ايمني در شهر تهران را تدوين كند و همچنين ملزم شده بود كه اطلس آسيب‌پذيري شهر تهران از منظر آتش‌سوزي را ارايه كند كه تاكنون اين مورد محقق نشده است و مي‌بينيد كه عمر شورا دارد تمام مي‌شود اما باز هم شهرداري لوايح را نياورده است.  مسجدجامعي در ادامه با بيان اينكه جاي سوال است كه چرا بودجه آتش‌نشاني عملياتي نشده و اگر اين ميزان بودجه را نياز نداشتيد چرا آن را براي سال بعد تمديد كرديد، گفت: جاي سوال است كه حالا بودجه آتش‌نشاني، كجا هزينه شده است؟ وي همچنين با انتقاد از نحوه مديريت بحران در حادثه پلاسكو گفت: مديران پلاسكو خودشان دچار بحران شده بودند و در يك حالت بلاتكليفي قرار داشتند به گونه‌اي كه هر روز يك فرمانده بحران تعيين مي‌كردند اما جاي سوال است كه مگر مي‌شود فرمانده بحران را تغيير داد؟ عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه فيلم‌ها را نمي‌شود انكار كرد، گفت: خود كسبه مي‌گفتند كه نردبام تا طبقه دهم بيشتر نرسيده است. وي با انتقاد از اينكه شهردار و معاونينش همواره عملكردشان را مثبت ارزيابي مي‌كنند گفت: مديران شهري در هر موقعيتي كه قرار بگيرند از موفقيت‌هاي‌شان صحبت مي‌كنند و قطعا اگر به جاي ۱۶ آتش‌نشان ۲۰ نفر هم جان مي‌باختند باز مي‌گفتند ما چقدر موفق بوده‌ايم و اين درست نيست كه در هر شرايطي بگوييم كه موفق بوده‌ايم و ممكن است نقاط ضعفي نيز وجود داشته باشد، هرچند كه ما مطلع نيستيم كه مديران شهري ميزان موفقيت‌شان را با چه متري اندازه‌گيري مي‌كنند.  اين عضو شوراي شهر با بيان اينكه وقتي مديريت كلان آتش‌نشاني برعهده مديري غيرآتش‌نشان است و وقتي اعتبارات پيش‌بيني نمي‌شود و شاهد فقر شديد امكانات هستيم، گفت: قطعا بايد منتظر تعداد تلفات زيادي نيز باشيم و بايد بگويم تعداد شهداي آتش‌نشان در 5/2 سال اخير بيش از تعداد شهداي آتش‌نشان تهران در كل ۸ سال دفاع مقدس بوده است كه اين باعث به خطر افتادن امنيت رواني جامعه مي‌شود.
سروري: سر قبري نشسته ايد كه مرده ندارد
بعد از سخنان دوستي و انصاري و مسجد جامعي، نوبت به يكي ديگر ازاعضاي اصولگراي شورا رسيد تا دوباره براي حفظ كفه تعادل انتقادها و دفاع‌ها از شهردار تهران سخن بگويد. پرويز سروري در همين خصوص با انتقاد از سياسي كاري بعضي از اعضاي شوراي شهر گفت: اين همه سياه نمايي به چه دليل است و محاكمه قبل از قضاوت چه دليلي دارد؟شما بر سر قبري نشسته‌ايد كه مرده ندارد. چرا كه اگر نقصي در تجهيزات باشد قضاوت آن با ما نيست و بايد كارشناسان صحبت كنند. وي گفت: در طول يك دهه اخير شاهد توسعه دوبرابري وضعيت ايستگاه‌ها بوديم و آتش‌نشانان ما جزو برترين آتش‌نشانان دنيا هستند اما بايد بگويم كه بر اساس قانون، تامين تجهيزات ساختمان‌هاي بلندمرتبه بر عهده وزارت كشور است.
مختاباد: در مديريت نجات نمره صفر گرفتيم
در ادامه اين جلسه دو عضو ديگر اصلاح‌طلب شورا هم نسبت به سخنان شهردار تهران، انتقادهايي را مطرح كردند. عبدالحسين مختاباد به عنوان يكي از اين منتقدين با ذكر اينكه مديريت بحران و مديريت نجات دو موضوع جداگانه هستند گفت: ما در حادثه پلاسكو در مديريت نجات نمره صفر داريم. بي‌ترديد مديريتي كه بتواند جان يك انسان را نجات دهد وابسته به فناوري‌هاي مدرن است. وي افزود: سوالات بسياري درباره اين حادثه مطرح است؛ از جمله اينكه چرا و با چه مجوزي مردم وارد ساختماني شده‌اند كه آتش گرفته است؟ بي‌ترديد شهادت ۱۶ آتش‌نشان و افراد عادي در اين حادثه يك شكست است. متاسفانه هنگامي كه شهردار تهران به محل حادثه رسيد، مديرعامل سازمان آتش‌نشاني با كت و شلوار مانند يك شهروند عادي مشغول ارايه گزارش به شهردار تهران بود.  اين عضو شوراي شهر تهران با اشاره به صحبت‌هاي مجتبي شاكري در اين جلسه گفت: اگر اين چوب بلند شود سر رييس‌جمهور هم مي‌افتد، بي‌ترديد هر كسي كه تخطي كرده است بايد پاسخگو باشد. اين خون‌هايي كه به زمين ريخته باعث شرمندگي ما است.
محمد حقاني: عمق فاجعه بسيار زياد است
همچنين محمد حقاني، رييس كميته محيط زيست شورا نيز به عنوان يكي ديگر از اصلاح‌طلبان با تاكيد براين نكته كه عمق اين فاجعه بسيار زياد است و نبايد به راحتي از آتش سوزي ساختمان پلاسكو بگذريم، گفت: نبايد تاريخ را از زماني كه خودمان هستيم نقل كنيم. قطعا مسووليت شهرداري تهران تنها به تذكر ختم نمي‌شود.
وي با بيان اينكه بنياد مستضعفان نيز وظايفي را بر عهده داشته است گفت: آيا بنياد فقط وظيفه دارد سر ماه اجاره‌هاي اين ساختمان را جمع كند؟ وي همچنين با نقد عملكرد خود شورا گفت: ما در شوراي اسلامي شهر تهران به شهردار تهران راي داده‌ايم؛ يعني ما هم به عنوان شوراي شهر تهران مقصر هستيم. پس اگر ۳۰ عضو شورا استعفا دهند من نيز به عنوان نفر سي و يكم استعفا خواهم داد. اگر ما نمايندگان مردم هستيم پس ما هم در اين حادثه مقصر هستيم. در تهران بحران مديريت داشتيم، نه مديريت بحران.
سالاري: فرافكني شهردار
محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران يكي از ديگر اصلاح‌طلباني بود كه در اين جلسه در واكنش به گزارش قاليباف در خصوص حادثه پلاسكو آن را فرافكني خواند و گفت: قرار بود كه جلسه امروز مبتني بر موضوعات فني و كارشناسي مورد بررسي قرار گرفته و اداره شود اما گزارش امروز شهردار تهران يك فرافكني بود و به جاي گزارش مسووليت‌هاي خود در مورد ايمني، مديريت بحران و حادثه پلاسكو با تفسير قوانين به‌دنبال رفع مسووليت از خود بودند تا تقصير را به گردن دولت و ساير نهادها و سازمان‌ها بيندازند.  وي خطاب به شهردار گفت: آقاي قاليباف ارايه گزارش صرفا نمايش يكسري فيلم و عكس و پاورپوينت يا تفسير قوانين سازمان‌ها و نهادهاي مختلف نيست.  اين عضو شوراي شهر تهران در پايان تاكيد كرد: در حادثه پلاسكو هزينه زيادي تحمل كرديم. بايد از اين حادثه براي آينده درس بگيريم و به جاي افزايش بي‌رويه بودجه‌هاي حوزه‌هاي فرهنگي كه متاسفانه هيچ‌گونه تاثيري در ارتقاي فرهنگ و مسووليت‌پذيري در شهر نداشته است و قسمت عمده آن صرف برگزاري يكسري همايش‌ها، جشنواره‌ها و دادن كيف و كلاه و شال گردن مي‌شود، به ماموريت‌هاي نظير مديريت بحران و ايمني و رعايت مقررات ملي ساختمان و ماموريت‌هاي نرم افزاري و ايجاد كانال‌هاي تاسيسات شهري و آسيب‌هاي اجتماعي و احياي بافت‌هاي فرسوده هزينه شود.  ابوالفضل قناعتي، آخرين عضو شورا بود كه در جلسه ديروز شورا در مورد حادثه پلاسكو و گزارش شهردار صحبت كرد. وي در اين سخنان گفت: كميته حقيقت‌ياب به همراه دو كميته ديگر بايد در فرصت بيشتري موضوعات و سوالات مطرح شده را مورد تحقيق و تفحص قرار دهند و با بررسي گزارش ساير دستگاه‌ها نتيجه‌گيري كنند و اگر فردي به عنوان مقصر تشخيص داده شد از وي بخواهيم عذرخواهي يا هر كار ديگري را انجام دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون