• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3739 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۸ بهمن

پاسخ قاليباف به اعضاي منتقد شورا

به مردم مي‌گويم كه شرمنده شما هستم كه نتوانستم جانم را بدهم

بعد از سخنان اعضاي شوراي شهر و انتقادهاي صريح از عملكرد قاليباف، دوباره نوبت به او رسيد تا پشت تريبون قرار گيرد و به انتقادهاي حدودا 5ساعته اعضا و درخواست‌هاي مكرر آنها نسبت به استعفا و كنارگيري‌اش پاسخ دهد. محمدباقر قاليباف در مورد انتقاد به مدرك تحصيلي وي و مرتبط نبودنش با بحث مديريت بحران مطرح شده بود نيز گفت: من در سال 71 و 72 بحث پدافند غيرعامل و مديريت بحران را در دانشگاه‌ها در سطح دكترا تدريس مي‌كردم اما با اين وجود ادعايي در اين زمينه ندارم. او گفت كه جزو نخستين كساني بوده كه در سن 17 سالگي در زلزله طبس حاضر شده است و ادامه داد: در زلزله رودبار نيز جزو نخستين كساني بودم كه با يك گروه 300نفره پس از طي كيلومترها مسير آن هم به‌طور پياده به كمك زلزله‌زدگان پرداخته و در زمان حادثه بم نيز از آنجايي كه فرمانده ناجا بودم صبح قبل از طلوع آفتاب نخستين روز در بم حضور داشتم و حالا يك نفر چقدر عمر مي‌خواهد كه در حوزه نظري و تجربي بتواند كارهايي در مورد مديريت بحران انجام دهد.
قاليباف با بيان اينكه برنامه 5 ساله دوم شهرداري در حوزه مديريت بحران دغدغه‌مند ظاهر شده است، تصريح كرد: يكي از اعضاي شورا انتقاد كرده است كه چرا اطلس آتش‌نشاني شهر تهران را ارايه نكرديد كه بايد بگويم در تاريخ 11 آذرماه من اين اطلس را امضا كرده و در 13 آذرماه نيز اين نامه در شوراي شهر ثبت شده است و حالا نمي‌دانم كجاي شوراي شهر است؟
وي با بيان اينكه من نمي‌خواهم بحث دو طرفه شود و لازم است ابهامات و ابعاد حادثه پلاسكو در جلسات تخصصي مورد بحث قرار گيرد، گفت: در حوزه تجهيزات هرگز ادعا نداريم كه تجهيزات ما كامل است چرا كه قطعا اگر به مانند حادثه پلاسكو دو اتفاق ديگر همزمان رخ مي‌داد قادر به اداره كردن آن نبوديم. شهردار تهران با بيان اينكه هرگز مدعي نبوديم كه تجهيزات ما مدرن است گفت: جاي سوال است كه آيا در بقيه دنيا حريق ساختمان‌هاي بلندمرتبه را با نردبان خاموش مي‌كنند يا آيين‌نامه مقرراتي را اجرا مي‌كنند؟
وي با بيان اينكه چه كسي مسوول اين است كه آتش‌نشانان ما تجهيزات خود را با پله از ساختماني به ارتفاع 80 تا 100 متر بالا بردند گفت: حالا كه مي‌گوييم ساختماني بلندمرتبه در كوچه 6 متري ساخته شده تاريخش را هم بفرماييد و بگوييد كه چه كسي بايد رسيدگي كند؟ قاليباف با بيان اينكه اعضاي شورا عنوان كردند كه 250 ساختمان بلندمرتبه پروانه ندارند گفت: تاريخ ساختش را هم نگاه كنيد و بگوييد كه در زمان چه كساني مجوز گرفته‌اند.
وي با بيان اينكه در پرديس 800 برج بالاي 12 طبقه وجود دارد، گفت: جاي سوال است آيا پرديس آتش‌نشاني دارد؟ جاده دسترسي دارد؟ بيمارستان دارد؟ در زمان مديريتي چه كسي ساخته شده؟ وي با بيان اينكه مثال پرديس به اين دليل نيست كه بگوييم در تهران اشكالي وجود ندارد، ادامه داد: ما در تهران مدعي هستيم كارمان در بين همه شاگردهاي تنبل و تجديدي بهتر است و ما بين تجديدي‌ها، شاگرد زرنگ هستيم.  وي با بيان اينكه برخي از اعضاي شورا نسبت به درخواست بودجه براي خريد دوربين گلايه دارند گفت: نگوييم براي دوربين 2 هزار ميليارد تومان بودجه خواستيد اما براي آتش‌نشاني هيچ. يادمان نرود مهم‌ترين چالش تهران آلودگي هوا و تلفات اين آلودگي بيشتر از پلاسكو است و دوربين را براي درست كردن آلودگي هوا مي‌خواهيم و يادمان نرود كه ما مسوول هستيم كه همه شهر را و نه يك بخش را اداره كنيم. وي با بيان اينكه در مورد تجهيزات آتش‌نشاني بايد ساعت‌ها جلسه كميته فني بگذاريم گفت: نمي‌شود در يك جلسه قضاوت كنيم. وي با اشاره به مغرور خواندنش از سوي برخي از اعضا، گفت: اگر مورد خطاب قرار نگرفته بودم صحبت نمي‌كردم، اما بايد بگويم من هيچ‌وقت ادعايي نداشته‌ام گرچه ما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه به نسبت كارهاي ديگران قضاوت مي‌شويم. قاليباف همچنين با اشاره به صحبت‌هاي يكي از اعضا در مورد نحوه مديريت غلط بحران گفت: شما عضو دولتي بوديد كه يك هواپيما با 105 مسافر در فرودگاه اصفهان در فاينال باند 29 فرودگاه دچار حادثه شد و اين هواپيما در ساعت 20:40 شب دچار حادثه شد و تا ساعت 6:30 صبح روز بعد مديريت بحران آن دوره نتوانست ردي از اين هواپيما پيدا كند. اين در حالي بود كه مسافران با استفاده از موبايل‌هاي خود به ديگران زنگ مي‌زدند. بايد بگويم با توجه به‌ آن حادثه و مديريتش به مديريت حادثه پلاسكو افتخار مي‌كنم.
وي سپس در حالي كه عصبانيت در لحنش كاملا مشهود بود با طعنه به وزير راه و شهرسازي اسبق كه الان هفته‌اي يك‌بار مقاله مي‌نويسد گفت: اين شخص در سال 82 در كارنامه‌اش قطار نيشابور را دارد. حادثه‌اي كه در آن دو قطار به يكديگر برخورد كردند و آتش‌سوزي در دل بيابان رخ داد. حادثه‌اي كه در آن 320 نفر به دليل عدم مديريت صحنه جان خود را از دست داده و حتي جسد برخي‌ از آنها نيز كشف نشد. اين در حالي است كه در آن حادثه 460 نفر مجروح شدند و علاوه بر 24 آتش‌نشان فرماندار نيز جان خود را از دست داد. در حادثه حريق اتوبوس در جاده قم هم 43 نفر در آتش سوختند ولي حرفي زده نشد. اما ما بي‌عرضه هستيم و قبول داريم. ان‌شاءالله خدا به ما عرضه بدهد!
شهردار تهران در همين راستا و در ادامه سخنانش با تكيه براين سخن امام خميني مبني براينكه به من رهبر نگوييد، من خدمتگزار ملت هستم گفت: ايشان فرمودند مسوولان نوكر مردم هستند. من از نوكر مردم هم پايين‌تر هستم. قاليباف در ادامه بازهم به ذكر مثالي از دوران دفاع مقدس براي نتيجه‌گيري نهايي از سخنانش پرداخت و گفت: در دوران دفاع مقدس وقتي صدا و سيما با يكي از رزمنده‌ها كه سخت مجروح شده بود و وي را روي برانكارد حمل مي‌كردند مصاحبه مي‌كرد، آن رزمنده مي‌گفت: من از مردم عذرخواهي مي‌كنم كه چرا زنده هستم. من نيز از مردم عذرخواهي مي‌كنم! از روز اول تا الان آمدم كه جانم را بدهم و در هر ميداني پاي كار اين بوده‌ام. امروز هم به مردم مي‌گويم كه شرمنده شما هستم كه نتوانستم جانم را بدهم. اگر لازم باشد، جان و مال و آبرو و هر چيزي را براي خدمت به مردم مي‌دهم و حتما عذرخواهي مي‌كنم، اما دوستان بدانند در مقابل حرف غير كارشناسي، رفتار سياسي و باج‌دادن به دشمنان ضد انقلابي كه آن طرف مرز نشسته‌اند و مي‌خواهند اين نظام را تضعيف كنند، كوتاه نمي‌آيم و تا آخر ايستاده‌ام. چرا كه مي‌خواهم براي اين نظام خون بدهم؛ اين وظيفه من است كه براي اين مردم خون بدهم و فدايي شوم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون