• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3740 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۹ بهمن

دستمزد برخي بازيگران تناسبي با توانايي‌شان ندارد

 چرا دقيقه نود به جشنواره اضافه شديد؟
صباغ سرشت: اگر به شما دليل قانع‌كننده‌اي را تا الان توضيح داده‌اند، به ما هم توضيح خواهند داد. من نمي‌خواهم راجع به جشنواره صحبت كنم. كه هميشه اعتقاد دارم كه دست خداوند هميشه همراه ما هست و فقط خودش. از ابتدا خداوند شاهد و ناظر قلب، اعتقادات و نيت‌هاي خير ما و همه تلاش‌هاي‌ي‌مان براي تاثير‌گذاري اين فيلم ارزشمندبر مردم عزيز بوده است. اگر مي‌گويم ارزشمند حمل بر خودستايي نيست به خاطر محتوا و ارزش‌هاي فيلمنامه از اين عنوان استفاده كردم و در واقع خالق اين فيلم هم خانم آذربايجاني هستند و من فقط حمايت كردم، البته اين اختلالات نخستين بار نيست كه در جشنواره‌هاي ما اتفاق مي‌افتد، برگزاري جشنواره كار سختي است و البته مثل تمام جشنواره‌هاي معتبر دنيا نياز به يك دبير ثابت دارد نه اينكه هر دو دوره يك بار دبير جشنواره عوض شودچرا كه او تا مي‌آيد به تجربيات لازم برسد بايد برود و دبير بعدي با تفكر ديگري از راه مي‌رسد و باز نقطه سر خط.
اما ازجواب سوال شما غافل نشوم طبق آيين‌نامه، از روز اول قاعدتا بايد سي و سه فيلم را معرفي مي‌كردند. به هر دليلي بيست و هشت فيلم معرفي شد. پنج فيلم مانده بودكه حدس مي‌زنم احتمالا اختلاف نظري بين اعضاي هيات انتخاب براي معرفي آنها وجود داشت حتما مي‌خواستند به عدالت رفتار كنند و فرصت بيشتري براي تصميم‌گيري نياز داشتند و به اشتباه بيست و هشت فيلم را ابتدا معرفي كردند.
تاكيد هم كردند كه به اين ليست هيچ فيلم ديگري اضافه نخواهد شد!
صباغ سرشت: كه خب با درخواست صاحبان فيلم‌هاي انتخاب نشده (تهيه‌كننده و كارگردان) بازنگري كردند و متوجه شدند كه بايد همان سي و سه فيلم را معرفي كنند نه بيست و هشت فيلم آن هم در سالي كه آمار متقاضي‌ها بالاست. به گفته خودشان امسال فيلم‌هاي خوبي ساخته شده است. فيلمنامه‌هاي خيلي از اين فيلم‌ها را خوانده بودم، بعضي از آثار و فيلم‌ها را ديده بودم. خيلي از آنهايي كه در بخش سوداي سيمرغ و چشم‌انداز معرفي نشده‌اند فيلم‌هاي خوبي هستند. ممكن است شانس آن را نداشته‌اند، يا همسو با سليقه هيات انتخاب نبوده‌اند. به هر حال سليقه هم در اين انتخاب تاثيرگذار است البته مي‌دانم قاعدتا نبايد اين‌طور باشد و هيات انتخاب در انتخاب فيلم‌ها نبايدسليقه‌اي برخورد كند!ما هر سال با اين چالش‌ها مواجه بوده‌ايم باز هم يكي از دلايلش تغيير مديران و دبيران جشنواره‌ها هر چند وقت يك بار است. باز هم خدا را شكر كه آقاي حيدري دبير محترم جشنواره سي و پنجم با درايت و معرفت به موقع مديريت كردند و به راهكار منصفانه و عاقلانه‌اي دست يازيدند و تلاش خودشان را در مقام دبير جشنواره كردند كه تا جايي كه ممكن است حقي از فيلمي، زايل نشود. ولي اساسا و از اول طبق آيين‌نامه‌اي كه ما پر كرده‌ايم و آگاه هستيم، يازده نفر از دوستاني كه نخستين فيلم خودشان را مي‌سازند و بيست‌و‌دو نفر از ساير فيلمسازان بايد انتخاب شوند.
به ديده شدن در جشنواره سي و پنجم اميدواريد؟
صباغ سرشت: اگر نه لزوما به عنوان تهيه‌كننده «فصل نرگس» بلكه به عنوان كسي كه از نوجواني در سينما بوده كه هم تجربه دارد و هم فيلم زياد ديده و در كارهاي مختلف حضور داشته است نظرم را بخواهيد يكي از متفاوت‌ترين و مهم‌ترين بخش‌هاي اين فيلم كه از منظر خلاقيت، دغدغه‌مندي، جذابيت، محتوا و شكل روايت قصه كه شايسته است ديده شود، فيلمنامه فيلم است. فيلمنامه هميشه مهم‌ترين بخش توليد يك اثر سينمايي است. به نظر من فيلمنامه فصل نرگس امتيازاتي دارد كه درسينماي ايران و حداقل توليداتي كه در چند سال اخير با آن مواجه بوديم و هستيم، كمتر ديده‌ايم. فيلمنامه‌اي كه هم دغدغه‌مند، هم تاثيرگذار باشد و هم شيوه روايت جديد و نويني را با همه سختي‌ها در نگارش و اجرا انتخاب كرده باشد. فيلم‌هايي مثل «تقاطع»، يا «كافه ستاره»را داشته‌ايم، اما اينكه به اين شيوه يك قصه را به شكل تو در تو ببينيم، تصور مي‌كنم كه جزو تجربه‌هاي جديد و نوين سينماي ايران باشد. بنابر اين به عنوان يك آدم سينمايي و علاقه‌مند به سينما و نه به عنوان تهيه‌كننده فصل نرگس كه بگوييد تعصب دارد، فكر مي‌كنم كه منصفانه است كه فيلمنامه «فصل نرگس» توسط هيات محترم داوران ديده شده، محترم شمرده و تشويق شود تا فيلمسازان و نويسندگان ديگر انگيزه و دغدغه‌مندي بيشتري براي خلق آثارشان داشته باشند و براي رسيدن به اين مهم بيشتر تلاش كنند تا نتيجه بهتري هم بگيرند. چرا كه سينماي ايران به تمامي ژانرها و گونه‌هاي فيلمسازي نيازمند است اما با بهترين كيفيت. و البته نوآوري و بدعت هم باز با توجه به كيفيت هميشه نويد بخش مسيري تازه در هر حرفه و تخصص است. با آرزوي بهترين‌ها براي همه همكارانم و سينماي هميشه سربلند ايران عزيزم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون