• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3741 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۰ بهمن

«كنست» قانون تصرف اراضي كرانه باختري را تصويب كرد

بهانه‌اي براي قانوني كردن اشغالگري

بلندپروازي‌هاي رژيم صهيونيستي در اراضي اشغالي به دليل پشتيباني رييس‌جمهور امريكا از آنها به حدي رسيده كه تصور مي‌كنند، مي‌توانند به هر اقدامي كه مي‌خواهند دست بزنند. شامگاه دوشنبه، پارلمان رژيم صهيونيستي (كنست) قانوني را به تصويب رساند كه بر مبناي آن، مناطق فلسطيني كه در آن شهرك‌سازي‌ها به صورت غيرقانوني صورت گرفته و برخي مناطق در كرانه باختري رسما در اختيار رژيم صهيونيستي قرار گيرد. اقدامي بي‌شرمانه كه نمايندگان كنست با اين كار قصد داشتند اشغالگري را به صورت قانوني از ديدگاه خود انجام دهند. قانوني كه زير سايه بي‌تفاوتي دولت دونالد ترامپ به سمت اجرايي شدن پيش مي‌رود و خشم و سراسيمگي گسترده‌اي را در سراسر جهان به وجود آورده است. رولا مايا، وزير گردشگري و آثارباستاني فلسطين به نيويورك تايمز گفت: هيچ كس نمي‌تواند اشغال اراضي فلسطيني را قانوني اعلام كند. شهرك‌سازي جرم است، شهرك‌سازي مطابق تمامي قوانين بين‌المللي نيز غيرقانوني است. وي افزود: من فكر مي‌كنم كه هم‌اكنون جامعه بين‌المللي بايد براي جلوگيري از اقدامات اسراييلي‌ها و اين جنايات دست به كار شود.
در حال حاضر پيش بيني‌ها حاكي از آن است كه اين اقدام منجر به واكنش‌هاي تند داخلي و خارجي عليه اسراييل شود. اين قانون  در كنست 120نماينده‌اي، در نهايت با رايي حساس و لب مرز به تصويب رسيد. 60نماينده در مقابل 52نماينده اين قانون را به تصويب رساندند. اين قانون در حالي تصويب شده كه دونالد ترامپ همدلي بيشتري با سياست‌هاي شهرك‌سازي اسراييل دارد و پيش‌تر نيز به‌شدت نسبت به سياست‌هاي باراك اوباما در خصوص اسراييل انتقاد كرده است و اسراييل نيز زير چتر حمايتي ترامپ ساخت هزاران خانه جديد را در اراضي اشغالي كليد زد و دولت امريكا نيز نسبت به اين اقدام واكنشي خنثي نشان داد. اما با اين وجود برخي نمايندگان كنست و وزيران كابينه افراطي بنيامين نتانياهو مدعي هستند كه تصويب اين قانون نخستين گام در راستاي گسترش سرزمين‌هاي يهودي است و آنها معتقدند كه حق ما بيش از اين است و آن را نمي‌توان انكار كرد. ادعايي وهم آلود كه بيشتر به بيان يك رويا و حتي آرزو شبيه است. اكنون طبق قانون، مالكان فلسطيني اين اراضي اشغالي كه به تازگي مصوب شده مي‌توانند با پول زمين‌هاي خود را واگذار كنند و حتي اگر آنها موافق نباشند نيز مي‌توانند اموال خود را رها كنند. با اين حال برخي منتقدان منتظر هستند كه شايد اين قانون در دادگاه عالي اسراييل مورد بازنگري قرار گيرد و به چالش كشيده شود.
گفتني است در طول راي‌گيري اين قانون درگيري شديدي بين قانونگذاران مخالف و موافق درگرفت و درگيري‌هاي لفظي نيز در طول جريان راي‌گيري به وجود آمد. برخي از تماشاگراني كه در كنست حضور داشتند نيز در اعتراض به تصويب اين قانون فرياد زدند و مخالفت خود را بيان كردند.
با اين حال به نظر مي‌رسد بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل نيز با ترديد به اين قانون نگاه مي‌كند چرا كه مي‌تواند انتقادهاي بين‌المللي شديدي را به همراه داشته باشد. از همين رو نتانياهو در پيامي عنوان كرده كه مي‌خواهد به يك هماهنگي با دولت ترامپ پيش از اين راي‌گيري برسد. او به خبرنگاران در سفر به لندن گفت: ما آماده براي حركت روبه جلو بر مبناي قانون هستيم. با اين حال اين راي‌گيري در زماني انجام شد كه نتانياهو در راه بود و در زمان راي‌گيري در تلاويو حضور نداشت.
هرچند كاخ سفيد تاكنون تنها واكنشي كه نسبت به اسراييل نشان داده اين است كه ساخت شهرك‌هاي جديد ممكن است براي صلح اسراييل و فلسطين مفيد نباشد، با اين حال وزارت خارجه امريكا در خصوص واكنش نسبت به قانون جديد كنست عنوان كرده كه تا زمان تاييد حكم دادگاه و تاييد نهايي اين قانون موضع‌گيري نمي‌كند.
ديويد هريس، مدير AJC از جمله سازمان‌هاي فعال حقوق يهوديان مي‌گويد: كه پيش از نشست نتانياهو با دونالد ترامپ در فوريه، دادگاه عالي اسراييل مي‌تواند روند اين قانون اشتباه را معكوس كند. منتقدان همچنين هشدار داده‌اند كه تاييد اين لايحه مي‌تواند، اسراييل را وارد يك نبرد حقوقي در ديوان كيفري بين‌المللي در لاهه هلند كند و اين اقدام نيز مي‌تواند به بحث شهرك‌سازي‌ها و ساير موضوعات حساس ديگر كشيده شود. لازم به ذكر است طبق قوانين بين‌المللي، كرانه باختري جزو قلمروهاي اشغالي و تحت حاكميت رژيم صهيونيستي نيست و فلسطيني‌هايي كه در آن زندگي مي‌كنند، اسراييلي‌ها حق تحميل راي خود به آنها را ندارند.
در نخستين اقدام عليه اين قانون اتحاديه اروپا جلسه از پيش برنامه‌ريزي‌شده‌اش با رژيم صهيونيستي را به دليل تصويب طرح به تعويق انداخت. به گزارش فارس، اين جلسه كه قرار بود در 28 ماه جاري ميلادي (فوريه) و با هدف تقويت و افزايش روابط اتحاديه اروپا و رژيم صهيونيستي تشكيل شود، به درخواست كشورهايي از جمله فرانسه، سوئد و ايرلند لغو شد.
ديپلمات‌هايي از كشورهاي مذكور كه خواستند نام‌شان فاش نشود، به روزنامه «ها آرتص» گفتند در جلسه وزراي خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، دولت‌هاي زيادي مخالفت خود را با اين جلسه كه قرار بود چارچوبي براي همكاري‌هاي بيشتر با رژيم صهيونيستي فراهم كند، اعلام كردند. اين كشورها معتقدند تصميم رژيم صهيونيستي براي تصويب ساخت 6هزار واحد جديد در شهرك‌هاي يهودي‌نشين در «كرانه باختري» و «قدس شرقي» نشان داد كه برگزاري نشست مشترك اشتباه است.
سخنگوي محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني نيز در واكنش به تصويب اين قانون، آن را غيرقابل قبول خواند و از جامعه بين‌المللي خواست فورا دست به اقدام بزنند. وي افزود اين نوع اقدامات تنها به بي‌ثباتي و هرج‌ومرج بيشتر منجر مي‌شود.
تحليل‌ها حاكي از آن است كه نتانياهو به‌شدت از درون ائتلافي كه در كنست ايجاد كرده تحت فشار است. به ويژه اعضاي حزب خانه يهود به‌شدت به دادگاه در راستاي راي تخليه اردوگاه آمونا فشار آوردند و نيروهاي امنيتي اسراييل با محاصره اين منطقه شهروندان فلسطيني را خارج كردند. بيش از 40 خانوار مجبور به مهاجرت از اين منطقه بودند و روز دوشنبه نيز اسراييلي‌ها با وسايل تخريبي خانه‌هاي موجود آمونا را تخريب كردند.
نفتالي بنت، رييس حزب خانه يهودي در راديو ارتش اسراييل روز گذشته گفت: هدف از اين لايحه ايجاد شرايط مشابه آمونا در شهرك‌هاي اسراييلي بود. وي تاكيد كرد كه ما بايد يك چيز را براي آينده مشخص كنيم كه چه چيزي براي آينده اسراييل مي‌خواهيم. حالا اين اتفاقات در حالي رخ مي‌دهد كه دولت باراك اوباما براي سال‌ها اين ساخت و سازها را محكوم مي‌كرد و سعي داشت تا طرح‌هاي حل و فصل اين بحران را ايجاد كند اما از زمان شروع به كار ترامپ شرايط تغيير كرده، ساخت و سازها مجدد آغاز شده و يك اردوگاه از بين رفت و اكنون بحث رسميت دادن به سرزمين‌هاي اشغالي مطرح شده است.
اما فلسطيني‌ها مي‌خواهند كه سراسر كرانه باختري، شرق بيت‌المقدس و نوار غزه به طور كامل در اختيار سرزمين يكپارچه فلسطيني قرار گيرد و اسراييل نيز مرزهاي جنگ 1967 را به رسميت بشمارد. جامعه بين‌المللي طبق قطعنامه ضد شهرك‌سازي شوراي امنيت اين اقدامات اسراييل را مانعي براي صلح مي‌داند و شهرك‌سازي‌ها را غيرقانوني اعلام كرده است. اما قبل از تصويب اين قانون، نيكلاي ملادنوف، نماينده سازمان ملل در امور خاورميانه، به قانونگذاران در كنست گفت: عواقب حقوقي اين اقدام براي اسراييل تا حد زيادي غيرقابل پيش‌بيني است و با اين اقدام عملا چشم‌انداز صلح اعراب و اسراييل از بين مي‌رود.
آماده‌باش در اراضي اشغالي
درپي حمله روز دوشنبه توپخانه‌ها وجنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به مناطقي در نوار غزه، روز گذشته ژنرال يواف گالانت، وزير ساخت‌وساز اين رژيم اعلام كرد كه بايد براي تقابل دوباره با جنبش مقاومت اسلامي «حماس» در ماه‌هاي آتي آماده شوند. به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «جروزالم آنلاين» گالانت در گفت‌وگو با راديو ارتش رژيم صهيونيستي گفت: «گمان نمي‌كنم حماس مايل به تقابلي در آينده نزديك باشد. (اما) معتقدم ما بايد براي بهار آينده آماده باشيم.» وي كه پيش‌تر از فرماندهان نيروهاي جنوبي رژيم صهيونيستي بود، ضمن حمايت از حملات هوايي روز گذشته عليه مواضع حماس در غزه، تاكيد كرد: «تيراندازي به شهروندان اسراييلي نقض حاكميت اسراييل بوده و به كساني كه قصد صدمه زدن به ما را دارند، ضربه مي‌زنيم. »گفتني است روز دوشنبه خمپاره‌اي از نوار غزه به شهرك صهيونيست‌نشين «اشكلون» (عسقلان) پرتاب شد كه به فضايي خالي بدون هيچگونه خسارتي برخورد كرد. نيروي زميني و هوايي رژيم صهيونيستي نيز در واكنش به اين حمله، حدود 20 بار مناطق مختلفي را در غزه هدف قرار دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون