• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3741 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۰ بهمن

پلي‌آف ليگ قهرمانان؛ استقلال ايران صفر(4) – السد قطر صفر(3)

معجزه جوانان آبي در آزادي

گروه ورزش

روز خوب فوتبال ايران. تصور مي‌شد نخستين حضور هشتادهزار نفري هواداران استقلال براي تماشاي يكي از بازي‌هاي اين فصل تيم محبوب در آزادي، شاگردان جوان منصوريان را در دقايق ابتدايي با هجوم اضطراب مواجه كند و كيفيتِ بازي اين تيم را تحت‌تاثير قرار بدهد اما شروعِ استقلال در نبرد با السد، فراتر از حد انتظار بود و تا انتهاي 120دقيقه هم ادامه داشت.
استقلال قدرتمند
استقلال بازي را با سيستم 2-4-4 شروع كرد كه نورافكن و اميد ابراهيمي در كنار هم قرار داشتند و برزاي در سمت چپ، حق‌دوست در سمت راست آنها را كاور مي‌كردند. السد هم 2-4-4 وارد زمين شد. با اين تفاوت كه بازيكني يك راس جلوتر از بقيه داشتند به نام ژاوي هرناندس. استقلال براي خلق نخستين موقعيت جدي بازي شش دقيقه زمان لازم داشت. تيم عليرضا منصوريان استارت غيرمنتظره‌اي داشت. يك صحنه مشكوك به پنالتي روي بهنام برزاي استارت حملات بود. سپس علي قرباني روي شوت برزاي گل زد؛ گلي كه به اشتباه توسط كمك داور قبول نشد. سپس حملات پردامنه استقلال ادامه پيدا كرد. چندين و چند بار هواداران روي سكوها نيم‌خيز شدند و در آستانه جشن شادي گل، توپ به هدر مي‌رفت. دو موقعيت السد هم روي خلاقيت ژاوي بود. يك بار روي ضربه ايستگاهي و بار ديگر به هم ريختن دفاع‌هاي استقلال. با اين نمايش نيمه نخست استقلال، هواداران بسيار به آينده اين تيم اميدوار شدند و اين اميدواري تا 120دقيقه ادامه داشت. استقلال با جوان‌هايش معجزه كرد و آسيايي شد.
صحنه بحث برانگيز
45 دقيقه از قضاوت داور عماني و كمك‌هايش گذشت و السد بايد بابت انتخاب اين تيم داوري خوشحال و راضي باشد. كمك داور اول بازي در نيمه اول، دو اشتباه مهم داشت. او گل صد درصد صحيح علي قرباني قبل از دقيقه 10 را آفسايد گرفت و حوالي دقيقه 38 و در اوج حملات استقلال، اوت را به اشتباه به سود السد اعلام كرد. داور وسط هم در صحنه خطاي پورعلي گنجي روي حقدوست به اشتباه راي به ادامه بازي داد درحالي كه بايد به سود استقلال اعلام ضربه آزاد مي‌كرد آنهم از فاصله‌اي كمتر از 20 متر. ضمنا داور عماني از دادن اخطار به محمد كاسولا به دليل كوبيدن توپ به ابراهيمي بعد از خطاي گرفتن هم خودداري كرد. شايد تنها تصميم درست او، نگرفتن خطا روي برزاي بود چون بازيكن استقلال پايش را به بازي كن السد كوبيد. ايرج نظري، كارشناس داوري درباره صحنه گل علي قرباني به السد اظهار كرد: گل استقلال كه توسط علي قرباني به ثمر رسيد كاملا سالم بود زيرا زماني كه توپ را بازيكن استقلال به سمت دروازه فرستاد، مهاجم استقلال در يك خط با مدافع السد قرار داشت و داور تصميم اشتباهي مبني بر نپذيرفتن اين گل گرفت. نظري همچنين درباره صحنه مشكوكي كه بر روي بهنام برزاي در محوطه جريمه اتفاق افتاد نيز بيان كرد: در آن صحنه خطايي روي برزاي صورت نگرفت و داور به درستي تصميم به ادامه مسابقه گرفت. تا دقيقه ۳۵ بازي نيز صحنه مشكوك ديگري اتفاق نيفتاد. علي قرباني در نود دقيقه بازي با السد بدشانس‌ترين و خوش‌شانس‌ترين بازيكن زمين بود. مهاجمي كه گل دقيقه هفتمش به اشتباه مردود اعلام شد. اگر حق او روي آن گل ناديده گرفته نمي‌شد، حالا مرد اول زمين بود. ولي روز خوب قرباني ادامه پيدا نكرد. علي قرباني در بيشتر صحنه‌ها ناكام بود. حتي در ريباند نخستين موقعيت استقلال هم نتوانست دروازه حريف را باز كند. اما خوش‌شانسي قرباني به دقيقه 86 بازي برمي‌گردد. جايي كه روي زمين سر خورد، توپ به دستش برخورد كرد. ولي داور خطاي پنالتي نگرفت. اگر اين توپ تبديل به پنالتي مي‌شد علي، قرباني اول باخت استقلال بود. دوباره در ضربات پنالتي‌ها سكه براي قرباني برگشت و با ضربه‌اي فوق‌العاده، به يك چهره ويژه تبديل شد.
خسرو حيدري؛ دور از انتظار
اما به‌موقع
همان چيزي كه منصوريان فكرش را مي‌كرد رقم خورد: استقلال بدون غفوري با حيدري دچار مشكل مي‌شود. حيدري مثل غفوري قدرت رفت و برگشت ندارد. تفاوت استقلال كوبنده نيمه اول با استقلال آرام شده نيمه دوم، خسرو حيدري بود. شماره 2 ديگر نمي‌تواند مثل گذشته بازي كند و به همين دليل، نيمكت نشين شده است. اوج نمايش ضعيف حيدري دقيقه 90 بود. ضربه آزاد ابراهيمي برگشت داده شد و پشت محوطه جريمه به حيدري رسيد. شماره 2 اما به جاي كنترل توپ و سپس ارسال مجدد يا شوتزني، ضربه‌اي رفع تكليفي به زير توپ زد و ضدحمله خطرناكي را براي حريف رقم زد. عبدالكريم حسن، مدافع چپ السد هر چه از بازي جلو رفتيم، جلوتر رفت و در 15 دقيقه پاياني در دو چهارم مياني زمين حضور داشت. حسن در زمان حضور غفوري، حتي مدافع خوبي هم نبود ولي با به زمين آمدن حيدري، رويه ديگر بازي‌اش را نشان داد. اگرچه خسرو با ضربه پنالتي آخر، همه اتفاقات بازي را به فراموشي سپرد.
حمله ليزري به ژاوي
در كنارِ مهره‌هاي السد قطر، ژاوي هرناندس روز پرفروغي را در آزادي پشت سر نگذاشت و نمايشي ضعيف‌تر از استانداردهاي هميشگي‌اش ارايه كرد. او فرصتِ چنداني براي نزديك‌شدن به دروازه استقلال به دست نياورد و نتوانست با پاس‌هايش، موقعيت خوبي براي هم‌تيمي‌ها بسازد. هرناندس تنها يك بار در اواخر نيمه، ضربه‌اي را روانه دروازه سيدمهدي رحمتي كرد و نتوانست از اين موقعيت، بهره چنداني ببرد. اسطوره سابق بارسلونا در نيمه اول دو بار پشتِ ضربات ايستگاهي تيمش قرار گرفت و هر بار، با استقبال ليزري هواداران ايراني روبه‌رو شد. اين هجوم ليزري، تداوم‌بخش ساعاتِ دشوار مهرهِ بزرگ السد در ايران بود. ژاوي به محض ورود به تهران، به خاطر بي‌نظمي‌هاي فرودگاه با خودروي پليس به هتل اسپيناس رفت و در جريان تمرين‌هاي تيمش نيز به خاطر بي‌‎نظمي‌ها و ورود افراد متعدد به كنار زمين، بارها كلافگي‌اش را ابراز كرد. پرتابِ ليزر به صورتِ ژاوي، تكميل‌كننده هت‌تريك مهمان‌نوازي براي اين بازيكن بود. ستاره‌اي كه يك نيمه ديگر، با چالش‌هاي دشوار بازي در ورزشگاه آزادي دست و پنجه نرم خواهد كرد.
برنده هميشگي در پنالتي‌ها
حضور نفت منصوريان در فينال حذفي دو فصل قبل، مديون پنالتي‌زن‌هاي دقيق اين تيم بود. منصوريان اين فصل به استقلال رفته و به نظر مي‌رسد اين تخصص را به تيم جديدش هم برده است. استقلالي‌ها اين فصل در جريان بازي، همه پنالتي‌هاي‌شان را گل كرده‌اند و در ضربات پنالتي هم 90 درصد موفقيت داشته‌اند. بازي با صبا در جام حذفي، نخستين حضور استقلال اين فصل در ضربات پنالتي بود. رحمتي در آن مسابقه، فقط يك پنالتي گرفت اما گل شدن هر 5 پنالتي استقلال باعث شد همان يك پنالتي براي صعود اين تيم كافي باشد. امروز و در بازي با السد هم استقلالي‌ها، فقط يك پنالتي از دست دادند و 4 بازيكن ديگر استقلال با دقت كامل، پنالتي‌هاي‌شان را گل كردند. گل شدن 9 پنالتي از 10 پنالتي استقلال در ضربات پنالتي، دقت بالاي آبي‌ها روي اين ضربات را نشان مي‌دهد. دقتي كه باعث مي‌شود رحمتي با گرفتن يك پنالتي هم بتواند نتيجه بازي را به نفع تيمش تغيير دهد و استقلال را به دور بعد بفرستد.
روزهاي شيرين استقلال با رحمتي
30 آذر 1395؛ استقلال در يك چهارم نهايي جام حذفي برابر نفت قرار مي‌گيرد و قبل از اينكه بازي به ضربات پنالتي بكشد، كارش تمام مي‌شود. و درست بعد از اين بازي است كه رابطه عليرضا منصوريان و مهدي رحمتي تيره و تار مي‌گردد. رحمتي بازي برابر سپاهان را از دست مي‌دهد، روي نيمكت مي‌نشيند و همه از پايان دوران حضورش در استقلال حرف مي‌زنند. شايعه مي‌شود نام مهدي رحمتي توسط عليرضا منصوريان در ليست فروش قرار گرفته و حتي از نفت به عنوان مقصد بعدي‌اش نام به ميان مي‌آمد.
رحمتي در استقلال مي‌ماند تا...
19 بهمن 1395؛ مهدي رحمتي بازي به ضربه پنالتي كشيده شده را درست مي‌كند، يك ضربه را مي‌گيرد و استقلال را به مرحله بعد مي‌برد. اين‌بار منصوريان از 24 ساعت قبل، قربان صدقه دروازه‌بانش مي‌رود و وقتي به او مي‌گويند بايد يك بازيكن را به كنفرانس خبري پيش از بازي ببرد، انتخاب او كسي نيست جز مهدي رحمتي. رحمتي به درون دروازه برگشت و 50 روز بعد، دست منصوريان را گرفت. كاري كه توسط ابراهيمي خراب شده بود را رحمتي با مهار پنالتي كاسولا درست كرد. جشن عجيب و غريب استقلال بعد از پيروزي برابر السد و رسيدن به مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا، با يك پرچم ايران كه طبق معمول برعكس گرفته شده انجام شد. پرچمي كه منصوريان از روي نيمكت آورد و بعد از رسيدن به دست پادواني و برزاي، درنهايت به خودش و رحمتي رسيد؛ منصوريان يك گوشه پرچم ايران را گرفت و رحمتي طرف ديگر را! زندگي در كمتر از 2 ماه، شيرين شد.
جشن صعود در آزادي
استقلال با نمايشي خوب موفق شد السد قطر را با بازيكن بزرگش ژاوي هرناندز از پيش رو بردارد. اين بازي پس از ۱۲۰ دقيقه در ضربات پنالتي به سود استقلال ايران به پايان رسيد. بعد از اين برد صحنه‌هاي زيبايي در ورزشگاه آزادي در حضور ۷۵ هزار تماشاگر رقم خورد. ابتدا عليرضا منصوريان با پرچم ايران به سمت هواداران استقلال رفت و به نشانه پيروزي، اين پرچم را به سمت هواداران تكان داد. سپس بازيكنان استقلال دور زمين ورزشگاه آزادي دور افتخار زدند. نكته جالب حركات لئوناردو پادواني بازيكن برزيلي استقلال بود كه با پرچم سه رنگ ايران به خوشحالي مي‌پرداخت. با وجود آنكه ظرفيت ورزشگاه آزادي به‌طور كامل براي اين بازي پر شده بود و احتمالا پس از پايان بازي ترافيك سنگيني در اطراف ورزشگاه ايجاد مي‌شود، هواداران حاضر در ورزشگاه كه فارغ از رقابت‌هاي رنگي به حمايت از نماينده ايران پرداخته بودند، پس از اين پيروزي همچنان در ورزشگاه حاضر بودند تا در كنار بازيكنان استقلال به جشن صعود بپردازند. تماشاگران سپس به سبك هواداران فوتبال ايسلند، به شادي پرداختند و بازيكنان به همراه عليرضا منصوريان نيز آنها را همراهي كردند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون