• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3741 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۰ بهمن

نگاهي به مدعيان وزن 57 كيلوگرم جام جهاني كشتي آزاد

گبكوف تازه وارد، وسط دوئل رحيمي و خينچگاشويلي

اميررضا احمدي

جدال سبك وزن‌ها در وزن اول هميشه جذابيت‌هاي خاص خودش را دارد هر چند كه دايره مدعيان محدود به چند اسم خاص مي‌شود، اما با اين حال باز هم از ديدن كشتي‌ سبك وزن‌ها مي‌توان لذت بسيار برد.
در جام جهاني كرمانشاه در وزن 57 كيلوگرم حسن رحيمي و يونس سرمستي نمايندگان كشورمان هستند كه بايد با صلاحديد كادر فني با رقيبان سرشاخ شوند.
حسن رحيمي نيازي به معرفي ندارد؛ كسي كه مدت‌هاست لقب بهترين زيرگير دنيا كه بحق زيبنده اوست را يدك مي‌كشد. حسن در اوج جواني از با تجربه‌هاي تيم ملي به شمار مي‌رود، با كوله‌باري لبريز از مدال‌هاي رنگارنگ، جديدترين آنها برنز المپيك است. اصلي‌ترين رقيبان رحيمي به نظر مي‌رسيد ولاديمير خينچگاشويلي گرجستاني و ويكتور لبدوف روس باشند؛ اما اين‌طور كه از تركيب تيم كشتي آزاد روسيه برداشت مي‎شود روس‌ها لبدوف را با خود به ايران نخواهند آورد و آنها با آرتيوم گبكوف؛ نفر اول و دوم جام ياريگين در سال‌هاي اخير و البته امسال و زليم خان آباكاروف نفر سوم جام ياريگين سال ۲۰۱۶ راهي كرمانشاه خواهند شد.
خينچگاشويلي كه با رحيمي برد و باخت را تجربه كرده، كشتي‌گير با ذكاوت و تند و تيزي است كه پس از المپيك بين وزن اول و دوم بالا و پايين زيادي داشته و بعيد نيست كه او را در وزن 61 كيلوگرم جام جهاني ببينيم؛ اما كشتي گرفتن در وزن 57كيلوگرم ليگ هند، نشان داد كه او در نهايت در نظر دارد تا در وزن اصلي‌اش به ميدان برود. قهرمان المپيك بي‌شك انتظار رحيمي را مي‌كشد. دوئلي زيبا كه اگر ميسر شود يكي از جذاب‌ترين رقابت‌ها بين دو كشتي‌گير باهوش، تند و تيز و تكنيكي را رقم خواهد زد. رحيمي بي‌ترديد توانايي غلبه بر اين حريف رند را دارد.
اما نبايد از آرتيوم گبكوف روس غافل شد. اصولا از روس‌ها نبايد غافل شد و بايد نام آنها را هميشه هايلايت كرد و به آنها نگاه ويژه‌اي داشت، حتي اگر مدال جهاني در كارنامه نداشته باشند. گبكوف با آن اندام كشيده و توان بدني و ممارستي كه در زمان مبارزه از خود نشان مي‌دهد براي هر حريف گردن‌كلفتي مي‌تواند خطرناك باشد. او در مبارزات خود در ياريگين نشان داد در صورتي كه پايش به مسابقات برون مرزي برسد حرف‌هاي زيادي براي گفتن خواهد داشت. اين كشتي گير اگر با مشكل اضافه وزن مواجه نشود و سرحال به ميدان رقابت برسد همچون مارزنگي مي‌تواند براي همه وزن‌اولي‌ها خطرناك باشد.
يونس سرمستي ديگر نماينده ايران، كشتي گير نسبتا پرنوساني بوده. يكي از انتقاداتي كه هميشه به او مي‌گيرند، اين است كه در مسابقات داخلي خوب كشتي مي‌گيرد؛ اما در مسابقات برون مرزي در حد انتظار ظاهر نمي‌شود، البته در تورنمنت‌هاي اخير به خصوص جام باشگاه‌هاي جهان و قبل‌تر، مسابقات دانشجويان جهان، نشان داد كه اين ضعف را تا حد زيادي پوشانده و حالا ديگر يك رقيب بسيار جدي براي حسن رحيمي و بقيه رقبا به شمار مي‌رود. برترين كشتي گير در سال فني 95 مطمئنا مي‌تواند همه را غافلگير كند. منتظر
او باشيد.
البته نبايد دايره مدعيان را به اين چهار كشتي‌گير محدود كرد و حتما كشتي گيران سبك وزن ساير كشورها مانند دنيس يا راموس امريكايي (هركدام كه در تركيب تيم كشورشان قرار گيرند) حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارند؛ اما اسامي فوق، اصلي‌ترين مدعيان اين وزن به شمار مي‌روند.
مسابقات زيبايي در اين وزن در صف برگزاري هستند. منتظر باشيد. البته جاي خالي ري هيگوچي پديده ژاپني‌ها كه در المپيك به نايب قهرماني رسيد به دليل نبود تيم ژاپن در جام جهاني به شدت احساس خواهد شد. اين آزادكار جوان در كشتي ماقبل فينال موفق به شكست ناباورانه حسن رحيمي شده و در فينال به ولاديميرخينچگاشويلي گرجي باخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون